Gå til innhold

Ny laptop. Må ha en "High End/State of The Art" Laptop. Kom med tips!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hør nå... jeg er ikke selv noen Apple-fanatiker, og vil sjeldent vurdere noe som lages fra den kanten - men jeg er da villig til å innrømme at de noen ganger gjør enkelte ting riktig, det være seg design eller utførelse. Ja, det koster ekstra å kjøpe Apple, men trådstarter sier "penger ingen hindring", og mine råd er gitt ut i fra det. Han vil ikke ha mest for pengene, han vil bare ha mest. Derfor står jeg på at byggekvaliteten på MacBook Pro's er et hakk eller to over den gjengse bærbare.

Jeg er heller ingen Apple hater. Denslags tøys er jeg alt for gammel til å befatte meg med.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hør nå... jeg er ikke selv noen Apple-fanatiker, og vil sjeldent vurdere noe som lages fra den kanten - men jeg er da villig til å innrømme at de noen ganger gjør enkelte ting riktig, det være seg design eller utførelse. Ja, det koster ekstra å kjøpe Apple, men trådstarter sier "penger ingen hindring", og mine råd er gitt ut i fra det. Han vil ikke ha mest for pengene, han vil bare ha mest. Derfor står jeg på at byggekvaliteten på MacBook Pro's er et hakk eller to over den gjengse bærbare.

Jeg er heller ingen Apple hater. Denslags tøys er jeg alt for gammel til å befatte meg med.

Jeg står på G73. En jeg vet om har den, konge sak.

Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er heelt platsic fantastic PC, er det samme faen med utseende. Ytelse er mye viktigere enn det i mine øyne.

For oss som jobber i en grafisk bransje, er Mac midt i blinken. Brukervennlighet og stabilitet er høyt verdsatt siden vi tross alt jobber med timerater. Alt fjas, feil, driverproblemer og installering/avinstallering blir ikke fakturert og blir et direkte tap for bedriften.

Det er forståelig at en 18 åring som hovedsaklig er intressert i dataspill ikke prioriterer likt som en bedrift hvor stabilitet, arbeidsflyt og ikke minst fakturering er viktig.

MacBook er vel heller utseende.. men finnes noen duster som vil gi noen lapper ekstra for en hvit mac all drit er synlig på..

Det er sikkert noen feite duster som er villig til å betale mindre for mer ytelse, men også ustailitet og elendig arbeidsflyt.

Ontopic: Jeg støtter også forslaget av en Asus G7 som andre har nevnt, i tillegg til Macbook Pro.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Vel, at MacBook Pro leveres med helstøpt aluminium chassis, og ikke plastikk, kan kanskje telle litt?

Nå tar denne tråden en farlig fanbøg vending. Alle skjønner at slike utsagn er basert på uvitenhet eller sjalusi.

Macbook Pro er en flott maskin og god av kvalitet. Men spillmaskin? Neppe. Ikke for trådstarter vaffal :)

Lenke til kommentar

MacBook Pro 17" kan spek'es opp til 512 GB SSD, 8GB ram, i7 og 1900x1200-skjerm. 35 140 kroner, takkskalduha!

Forøvrig oppgir ikke Asus batterilevetiden for G73. Nuvel. Ikke heelt i forhold til oppgitt prioritering i OP, gutta? MBP går opptil 9 timer. Vel - 4-6 er mer realistisk, men da bruker du den.

Dog - MBP mangler Blu-ray. Jeg skal ikke male leppestift på grisen min.

Edit: Ser at skjermkortet ikke holder mål for de verste av de verste spillene. Nevermind.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Som en annen har nevnt allerede; Kraftig prosessor + kraftig skjermkort = dårlig batteritid.

Og ja, dersom det er spilling som er førsteprioritet hos trådstarter - noe jeg ikke synes går klart fram - kan man se bort fra Apple, tror jeg. Så vidt jeg kan se kan ingen av maskinene deres utstyres med et toppklasse skjermkort.

Og noen "fanboy" er jeg som sagt ikke. Jeg har stor sans for Clevo's maskiner så lenge de leverer ytelse som ingen andre kan konkurrere med - den dagen de slutter med det, slutter jeg også å anbefale dem som sådan.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg ny laptop i dag. Trenger derfor litt hjelp med og finne "state of the art/high end" maskinen. Pris er ikke viktig. Jeg skal ha en all round maskin som skal brukes til alt i fra spilling av de tyngste spill, media center til mail skriving og surfing på nett. Jeg vil ha en maskin som kan møte de strengeste kriterier, og pris er ikke viktig. Driver også med bildebehandling i PhotoShop og videoredigering. Apple/Mac er ikke helt utelukket, men jeg har ikke mest lyst på og skifte platform. Altså kjører jeg til tider tunge programmer, og da gjerne samtidig. Jeg reiser en god del rundt i verden, så batterilevetid/kvalitet er også viktig.

Kriterier som er viktige er:

- Godt batteri

- Beste skjermkort (gjerne HDMI tilkobling)

- Beste skjerm/stor og wide screen. Gjerne LED skjerm (HD Sskjerm)

- TV inn ut

- Min. 500 GB HDD

- Blue Tooth

- God trådløs mottagning (nettverk)

- Kortleser(e). Min. SD mini

- Siste gen. USB

- Blue Ray spiller

- Bra med RAM

- Høy prosessor kraft

Dette er noen (helst alle) av kravene som min nye laptop må møte.

Kom med tips, linker og kommentarer.

Er litt overrasket at ingen foreslo HP sin Elitebook 8740w som kan fåes i flere specs og kombinerer meget god kvalitet, ytelse og batteritid.

Her er en HP EliteBook 8740w med 17"WUXGA

Quadro FX2800, Core i7-720, 8GB RAM,500GB HDD,Blu-Ray,BT,kamera,W7P+XPP

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=597415

Quadro FX 2800 er tilsvarende en desktop 8800gts

og her er det en HP EliteBook 8740w 17" WSXGA+

FirePro M7820,Core i5-520,4GB RAM,320GB HDD,DVD±RW,BT,kamera,W7P+XPP

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=597409

FirePro M7820 = Mobility HD5870

Begge to koster ca. 24K

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Jeg nevnte da HP Elitebook, jeg. Men til den prisen kan man altså også få en Clevo med stasjonær prosessor og tilsvarende skjermkort.

Er det noen særlig forskjell på stasjonær og mobil prosessor, sier du? Ja, veldig.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Glemte å nevne det ja, men når det gjelder clevo x7200 som har GTX 480M skjermkort og desktop utgaven av i7, så får du veldig bra ytelse men også 5,5 kg å bære og 60 min batterikapasitet.

Elitebook 8740w modellene har litt lavere ytelse, men veier derimot 2kg mindre, har 2+ timer bedre batteritid og som du har nevnt, veldig bra skjerm.

Siden TS nevner at han reiser en god del, syntes jeg at han leter etter en maskin med litt batteritid og ingen murstein i laptopbagen sin.

Sier ikke at clevo er dårlig, men det er flyttbare desktop erstattere og ingenting annet.

Lenke til kommentar

Vel, at MacBook Pro leveres med helstøpt aluminium chassis, og ikke plastikk, kan kanskje telle litt?

Nå tar denne tråden en farlig fanbøg vending. Alle skjønner at slike utsagn er basert på uvitenhet eller sjalusi.

Macbook Pro er en flott maskin og god av kvalitet. Men spillmaskin? Neppe. Ikke for trådstarter vaffal :)

Hva behager? Ta en titt på maskinen som du kan se i signaturen min, og fortell meg hvorfor jeg skulle være sjalu på noe som helst.

Uvitenhet? Jeg har holdt på med datamaskiner siden tidlig 90-tall, bygget selv, modifisert og stått på - kun de senere årene har jeg begitt meg inn på bærbar-fronten, og det var først da det dukket opp en maskin som virkelig kunne konkurrerere med en god stasjonær i ytelse.

Du må gjerne være med og diskutere, men vær så vennlig å hold deg for god til denslags personangrep, eder og galle i innleggene. Alt vi vil, er å forsøke å gi trådstarter noen råd om i hvilken retning han/hun bør se, for å få den maskinen han ønsker.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

De første testmaskinene som sirkulerte blandt Clevo's salgspartnere, var utstyrt med en helt ordinær skjerm, og kritikken kom straks og går på at en sånn maskin bør utstyres med en skjermkvalitet over det gjengse - og det er det jo lett å være enig i. Det med støy er vel noe Clevo er veldig klar over, og holder på å forbedre. I motsetning til visse andre produsenter, er Clevo historisk sett meget uvillige til å slippe en maskin på markedet, som ikke bare skal være best - men også at ting som støy, varme og all slags annen funksjonalitet, er under kontroll.

Vi får vel se om de har klart det når maskinen kommer. Hvis maskinen viser seg å være et ubrukelig monster, vil jeg være blant de første som vender tommelen ned. Men skal man dømme ut i fra det de har klart med D900 (og også X8200, W880), så vil det gå greit, tenker jeg. D900 er også et monster, men støy og varme er under god kontroll, og den er slett ikke ubrukelig ;)

Edit: Det er fare for at X7200 blir veldig, veldig kostbar - kanskje helt oppe i det området de råeste Thinkpad W og Elitebooks ligger. Men ytelsesmessig vil den jo spise disse til frokost. For ikke å snakke om "proff"-versjonen det går rykter om, med Xeon prosessor og Quadro FX 5800M skjermkort.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Så lenge det ikke er heelt platsic fantastic PC, er det samme faen med utseende. Ytelse er mye viktigere enn det i mine øyne.

For oss som jobber i en grafisk bransje, er Mac midt i blinken. Brukervennlighet og stabilitet er høyt verdsatt siden vi tross alt jobber med timerater. Alt fjas, feil, driverproblemer og installering/avinstallering blir ikke fakturert og blir et direkte tap for bedriften.

Det er forståelig at en 18 åring som hovedsaklig er intressert i dataspill ikke prioriterer likt som en bedrift hvor stabilitet, arbeidsflyt og ikke minst fakturering er viktig.

MacBook er vel heller utseende.. men finnes noen duster som vil gi noen lapper ekstra for en hvit mac all drit er synlig på..

Det er sikkert noen feite duster som er villig til å betale mindre for mer ytelse, men også ustailitet og elendig arbeidsflyt.

Ontopic: Jeg støtter også forslaget av en Asus G7 som andre har nevnt, i tillegg til Macbook Pro.

Nr1: Hvordan visste du jeg er 18 idag?

Nr2: Mac er for de som har ca null kompentanse og må ha alt så enkelt det bare kan bli. Folk som er vant til noe så advansert som feks. windows, vil finne dette vanskelig å bruke.

Windows maskiner brukes ca overalt, kanskje ikke av folk som bare redigerer video, eller lager aviser, men ellers, jo. Iallefall overalt jeg har sett. På skolen da jeg gikk IKT-linja, lærte vi BARE om windows. Vil tro det er en grunn til dette.

Ja, jeg er veldig interessert i dataspill, men gjør også haugevis av andre ting på PC.

Jeg redigerer og lager video, redigerer bilder, laster ned masse ulovelig, og er også hardware interessert.

Ja, windows eier for spilling, men ikke argumenter med at alle unge bruker windows bare siden da kan de spille.

Ikke nok med det, en apple-butikk kom tilogmed i avisa for å ha stjålet bilder fra privatkunde.

Og, da macen begynner å bli gammel, må du kjøpe NY, bytte en del? nah. NY!

Lenke til kommentar

For det første så er det å nevne at du laster ned masse ulovlig materiale noe som strider med forumreglene så jeg anbefaler at du fjerner det fra innlegget ditt ;)

Har litt vanskeligheter å forstå påstanden din at alle macbrukere har null kompetanse... Sier du at f.eks de fleste Mac Pro brukere vet ikke hva de holder på med? En iMac er faktisk ganske rimelig i forhold til det du får og jeg må si at det er rett og slett deilig å bruke Mac til alt utenom spilling. Programmene er vanligvis veldig gjennomtenkte, lett i bruk og os x har mange kjekke interface detaljer som gjør bare livet så mye enklere "out of the box" i forhold til windows. Du finner kanskje flere som "har null kompetanse" sittende med en macbook enn med en bærbar pc, men tingen er at de vet faktisk hva de holder på med siden de har valgt noe som er enkelt i bruk og gjør livet deres enklere.

Selv har jeg både mac og PC - PC'en bruker jeg kun til spilling og en sjelden gang jeg må bruke noe software som støttes ikke av mac'en min.

Og til din informasjon, så er det faktisk mulig å oppgradere mac maskiner ;)

Edit:

Glemte å kommentere det du skrev om den apple butikken som stjal bilder fra en kunde: Så du sier at siden en butikk har kopiert over filer uten kundens samtykke, er det grunn nok til at folk må unngå alt som har med apple å gjøre i hver eneste butikk? Spar meg for slike argumenter.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Vil definitivt anbefale TS å titte godt på Thinkpad-modellene, både innen T- og W-seriene. Med riktig konfigurasjon vil alle punktene til TS bli oppfylt. Ulempen er at de ikke sikter seg inn mot gamere, all den tid Nvidia Quadro-kortene ikke er typiske spillkort. Uansett, første jeg tenker på når jeg hører laptop i klasse "High End/State of The Art" - det er Thinkpad. Har hatt mange laptoper opp gjennom tidene, akkurat nå skriver jeg på en Alienware m17x, men ingen av maskinene jeg har brukt kan måle seg med Thinkpadene i kombinasjonen stabilitet, batterilevetid og ytelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...