abene Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Mozilla har lagt ut ny Firefox-beta med maskinvareakselerasjon aktivert som standard. Les mer Lenke til kommentar
Jaybird Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Firefox 5.0 beta 5 er nå tilgjengelig for nedlasting i 39 språkversjoner, inkludert norsk. Les detaljene rundt Firefox 4.0 beta 5 i lanseringsnotatet. Skulle det kanskje stått 4.0 på den øverste? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Videre er maskinvareakselerasjon nå aktivert som standard, dersom Windows 7 er installert. Er heller ikke korrekt, maskinvareakselerasjonsstøtte finnes også for vista sp2. Morsomt at selv små notiser er så fulle av feil hos hw.no Lenke til kommentar
Dr.Satan Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Videre er maskinvareakselerasjon nå aktivert som standard, dersom Windows 7 er installert. Er heller ikke korrekt, maskinvareakselerasjonsstøtte finnes også for vista sp2. Morsomt at selv små notiser er så fulle av feil hos hw.no Hvorfor bare SP2? Spør fordi jeg er nyskjerrig. Nyheter Akselerert grafikk (bare Windows) Opplev superrask grafikkakselerasjon med Direct2D, som nå er påslått som standard på maskinvare som støtter DirectX 10. http://www.mozilla.com/nb-NO/firefox/4.0b5/whatsnew/ Endret 8. september 2010 av Dr.Satan Lenke til kommentar
Jaybird Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Var muligens ikke utviklet/laget før de slapp sp2? OT: Skulle ha laget en feauture på hver artikkel hvor man kan skrive inn evt. feil forfatteren har skrivd, og sendt direkte til dem isteden for å hagle mot dem i forumet. Syns personlig det virker småfrekkt med alle kommenetarene på skrivefeil o.l. Endret 8. september 2010 av Jaybird Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 uff, den var jo skikkelig dårlig med mange forandringer i måten man bruker det. bare det at bookmarks var på høyre side irriterte meg nok til å fjerne den raskt. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 At det kommer innebygget maskinvareakselerasjon i programmer er fint, men de kunne valgt et åpent API som er støttet på alle platformer, og ikke bare en mindre del av brukermassen. Uansett så burde slik maskinvareakselerasjon legges i renderingen til operativsystemet (GDI for windows, GDK, QuickDraw etc. i div skrivebordsmiljø), og det burde være fullstendig maskinvareakselerert rendering gjennom OpenGL. Selv minibærbare med svake GMA-brikker vil klare å rendre dette glatt, og slike maskiner vil nytte godt av CPU-kraften som da blir frigjort. At knappene for stopping og innlasting av side har blitt én knapp er heller ingen god idé, det medfører gjerne et ekstra klikk om en nettside er treg. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Videre er maskinvareakselerasjon nå aktivert som standard, dersom Windows 7 er installert. Er heller ikke korrekt, maskinvareakselerasjonsstøtte finnes også for vista sp2. Morsomt at selv små notiser er så fulle av feil hos hw.no Hvorfor bare SP2? Spør fordi jeg er nyskjerrig. Kom ut da. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 at den blir raskere skulle bare mangle. ville vært dårlig strategi å laget en som var tregere 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hvorfor bare SP2? Spør fordi jeg er nyskjerrig. Fordi Direct2D følger med DirectX 11. Lenke til kommentar
Dr.Satan Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Men det står jo hos mozilla at det er DX10 som er kravet? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Men det står jo hos mozilla at det er DX10 som er kravet? Kanskje de mener at Direct2D krever Direct3D 10 hardware? Ellers kan det hende at Direct2D følger med plattformoppdateringer utenom DirectX. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg skulle gjerne fått litt mer informasjon om hvilke krav det stilles av skjermkortet for å kunne aksellerere nettleseren. Jeg synes ikke dette går klart frem av artikkelen. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Kan ikke merke noen stor forskjell i ytelse. Chrome er fortsatt raskere enn raskest. Oppstartsiden er også vesentlig lenger enn ved forrige versjon. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Direct 2D krever WDDM 1.1. Kommer i plattformoppdateringen til Vista og er standard i Windows 7. WDDM 1.1 krever et skjermkort med DX9 og som støtter Shader Model 2.0. edit: Driveren til kortet må også ha WDDM 1.1 støtte. Endret 9. september 2010 av TCi Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Advarsel: Mulig noob spørsmål: Ang dette med GPU istedet for CPU for å tegne opp sidene: Hvor mye har det å si for vanlige nettsider? Jeg skjønner jo at spill ol på nettet kan ha nytte av det men hva er egentlig bonusen ved "vanlig" surfing. (tenker på nettaviser, forum og sånt) Bruker GPU mindre strøm for å gjøre samme jobben? Eller er GPUen egentlig bedre egnet til jobben? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Direct 2D krever WDDM 1.1. Kommer i plattformoppdateringen til Vista og er standard i Windows 7. WDDM 1.1 krever et skjermkort med DX9 og som støtter Shader Model 2.0. edit: Driveren til kortet må også ha WDDM 1.1 støtte. Men på Wikipedia står det at Direct2D i tillegg krever Direct3D 10.1 for hardware aksellerasjon, men jeg kan ikke finne noen kilder på at det er korrekt. Men det ville vært logisk at den krevde et kort med geometry shader (for tesselering) Lenke til kommentar
TCi Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Mulig jeg blander det med Aero Glass kravene. Så et DX10 krav for det kan være korrekt. Men jeg ser ikke hvordan Direct 2D skulle kreve noe mer enn hva Windows selv bruker på GUIet. Advarsel: Mulig noob spørsmål: Ang dette med GPU istedet for CPU for å tegne opp sidene: Hvor mye har det å si for vanlige nettsider? Jeg skjønner jo at spill ol på nettet kan ha nytte av det men hva er egentlig bonusen ved "vanlig" surfing. (tenker på nettaviser, forum og sånt) Bruker GPU mindre strøm for å gjøre samme jobben? Eller er GPUen egentlig bedre egnet til jobben? På vanlige HTML-sider vil den ikke gi noen betydelig (om i det hele tatt) økning. Men for Java Script og andre script språk vil maskinvare-akselerasjon gi et kraftig hopp i ytelse. Sider vil dermed bli langt raskere. Dette er noe som trolig vil bli standard i alle nettlesere innen kort tid. Aviser og Forum bruker mye av slike ting. Facebook er kanskje den siden som vil tjene mest av vanlige sider folk bruker i dag. Anbefaler deg å sjekke ut betaen av Firefox om du vil teste. Dersom du heller føler for IE, så kommer IE9 beta 15. september som bruker samme teknikk. Endret 9. september 2010 av TCi Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Alle sider som bruker SVG-grafikk vil også trolig ha en vesentlig fordel med hardware akselerert 2D. Faiktisk vil jeg tro at hardware aksellerering kan gjøre at SVG blir langt mer nyttig til animert grafikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå