Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc starter ikke

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har bestilt pc nå, og bygget den.

Den starter, vifta går, harddisken turer, skjermen funker. Problemet er at det skjer liksom ikke mer. Det blir ikke noe bilde på skjermen, og musa (og tastaturet regner jeg med) ser ikke ut til å ha strøm. Vet noen hva som mest sannsynelig er feil, eller defekt?

*Mulig dette er på feil del av forumet?*

Harddisk: SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

Skjerm:PHILIPS 220C1SB 22" WIDE TFT BLACK

Strømforsyning: CORSAIR TX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V

Prosessor:AMD PHENOM II X4 945 3.0GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX[/color]

Minne: *2 DIMM DDR3 2GB 1066MHZ CL7 (2X1GB)

Hovedkort:ASUS M4A87TD EVO AM3 ATX

Skjermkort:ASUS RADEON HD5850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

Kabinett:Zalman Z7 - miditårn - ATX

CD:Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - Serial ATA

Nettverkskort:D-Link Xtreme N PCI Express Desktop Adapter DWA-556 - nettverksadapter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, mener den 6-pin(?) kontakten fra PSU. Med "ekstern" så tenker jeg på i tillegg til den strømmen som kommer gjennom pci-e sloten ;)

Strøm til CPU, mener jeg 4-pin kontakten. (Ofte glemt av uerfarne byggere)

Ellers så er det veldig fort gjort å ikke sette minnebrikkene HELT nedi slotene, selv om man tror de er nedi. Må klikke inn på begge sider.  (Har selv gjort samme feil!)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, mener den 6-pin(?) kontakten fra PSU. Med "ekstern" så tenker jeg på i tillegg til den strømmen som kommer gjennom pci-e sloten ;)

Ellers så er det veldig fort gjort å ikke sette minnebrikkene HELT nedi slotene, selv om man tror de er nedi. Må klikke inn på begge sider.  (Har selv gjort samme feil!)

Bygde den sammen med en kompis, så minnebrikkene sørget vi for å få helt nedi. Men det du skrev før det er jeg litt mer usikker på. Pc'en er ikke der jeg er nå, men skal hjem i morgen. Da skal jeg få tatt et bilde eller to å laste opp ;)

Lenke til kommentar

Nå, 9/9 har jeg testet mer. Jeg åpnet og så når den startet. Hovedkortet lyser, skjermkort-vifte, strømforsyning-vifte, kabinett-vifter og prosessor-vifte fungerte. I tillegg fungerer både harddisk og cd-rom.

Skjermen forteller at den finner ikke noe, og at den går i dvalemodus. :ermm:

Jeg vet virkelig ikke hva problemet er, men håper på svar :)

Lenke til kommentar

Hadde NØYAKTIG det samme problemet etter at jeg kjøpte meg nytt hovedkort, CPU og RAM. Det var ett ASUS hovedkort og en Phenom II CPU X4.

Det viste seg at HK'et ikke støttet Phenom II prosessoren... Så jeg måtte altså flashe/oppdatere BIOSen. Når jeg hadde gjort dette så funket CPUen. Eneste problemet er jo at du må jo faktisk ha en fungerende CPU for at du skal få oppdatert BIOSen... Så det endte med at jeg måtte kjøpe den billigste kompatible CPUen jeg fant. Poppe den inn, oppdatere BIOS, ta den ut igjen og poppe inn den andre. Da funket det.

Hvis du ikke får tak i noen annen CPU og må kjøpe en, så vær litt lurere enn meg. Vær meget forsiktig når du åpner forpakningen, og rens av kjølepastaen ordentlig før du putter den tilbake i boksen. Så benytter du deg av angrefristen. Vær OBS på å rense CPUen ordentlig da. Ikke bruk vann og papir. Overflaten får lett riper. Nå vet jeg ikke om du bruker standard kjølepasta eller om du har kjøpt en egen som inneholder sølv eller annet metall. Hvis den gjør det, så pass på å ikke få noe kjølepasta på undersiden i alle de små metallpinnene.

UPDATE: Sjekka lista over kompatible CPUer til hovedkortet ditt. CPUen står at den er kompatible med hovedkortet med BIOS versjon 0501 eller nyere. Så hvis du finner ut hva biosversjonen på hovedkortet ditt er så ser du lett om det er det som er problemet. Jeg vil ane at det står på boksen eller i manualen eller noe annet i boksen. Stod i alle fall ikke på dustin home, og du kan ikke sjekke andre nettsider heller, siden det er ikke sikkert de HK'ene har nøyaktig samme BIOS som ditt kort har. Produsenten oppdaterer BIOSen på hovedkortene etter som de blir produsert, så om ditt ble produsert ganske tidlig, kan det hende att et av samme typen som har blitt produsert senere har en nyere versjon av BIOSen innstallert.

Om det viser seg at du ikke har samme problem som meg så vil jeg fortsatt tro det er et problem med CPU og ikke GPU. Men skal ikke si sikkert :p

Endret av NinjaPiraten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo da, du kan oppdatere BIOS med CD/USB-minnepinne, men du må uansett inn i BIOSen for å kunne få oppdatert. Og da MÅ du ha en fungerende CPU :p Det finnes metoder som gjør at du kan oppdatere BIOS/Flashe, uten og i det hele tatt skru på PCn, men det krever at du fjerner "brikken" som BIOSen er lagret i og får tilsendt en ny og oppdatert en. Men har ikke gjort dette selv. Du kan være uheldig å ødelegge noe på hovedkortet når du gjør det og det ville vært litt leit. Jeg ville gått for å kjøpe en CPU, men først må du være helt sikker på at dette er problemet :p Dumt å kjøpe seg en ny (selv om billig) CPU hvis det viser seg at det ikke hjelper, hehe. Men jeg er nokså sikker på at dette er problemet ditt. Det er i alle fall CPUen som er problemet.

Som jeg skrev før, finn ut BIOS versjonen som er på ditt hovedkort om det er mulig, før du går til innkjøp av en annen. Om det viser seg og ikke være en gammel BIOS versjon, så vil den andre billigere CPUen allikevel hjelpe deg mye. Funker den, så vet du at det ikke er noe galt med resten av PCn. Funker den ikke så vet du at det sannsynligvis ikke er noe galt med den andre CPUen, men antakelig hovedkortet.

Bare skriv inn mer når du finner ut så skal jeg følge med i tråden :) Hyggelig å kunne være til hjelp en gang i blandt :p

Lenke til kommentar

Ellers så er det veldig fort gjort å ikke sette minnebrikkene HELT nedi slotene, selv om man tror de er nedi. Må klikke inn på begge sider. (Har selv gjort samme feil!)

Takker og bukker, jeg klarte i hvertfall å få min til å funke nå, hadde glemt strøm til CPU:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, siden du fikk samme problem på et annet hovedkort, så er det i alle fall garantert CPUen som er problemet, men om det er fordi den er ødelagt eller om det er de BIOS-greiene, det kan du ikke være 100% sikker på, men jeg ville fått tak i en billig CPU jeg, og testa.

Får en ny prosessor snart, som jeg kan teste med. :D

Endret av Therifas
Lenke til kommentar

Til alle! :)

Jeg har fått ny prosessor. Det gikk ikke noe bedre. Er den eneste muligheten som er igjen at BIOS versjonen på hovedkortet ikke støtter prosessoren?

Ettersom pc-en aldri har startet opp, og jeg ikke har noe OS, er det eneste jeg kan gjøre å skaffe en prosessor bare for å oppdatere den?

Takk for alle svar ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...