Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til rens av kjølesystemet og radiator på Golf IV

Footy

Anbefalte innlegg

Hei!

Trenger litt hjelp her i forhold til rens av radiatoren og nyfylling av kjøleveske. Må gjøre dette med en gang etter jobb i ettermiddag, så om noen har mulighet å skrive et lite avsnitt før det så hadde jeg satt stor pris på det.

I forhold til radiator så har jeg misstanke om at denne er tett. Har planer om å skru av slanger i topp og bånn for spyle den med hageslange. Så var det noen som nevnte radiatorrens. Hvordan renser jeg radiatoren med denne?

Etter dette er gjort så må jeg jo etterfylle/fylle ny kjøleveske.

Så vidt jeg forstår er det en blanding av vann og frostveske som står for kjølinga. Heller jeg bare en haug med vann og kjøleveske opp i kjøleveskebeholderen, eller hvordan funker dette?

Noen som også da har en ide om hvor mye veske bilen rommer?

Golv IV -98, 1.4L Bensin....

Tusen takk!

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale Bar's Leaks sin radiatorrens. Fåes hos flere bilforhandlere og hos BilXtra. Uansett hvilken type rens du får tak i så helles denne oppi radiatoren eller øvre radiatorslange (i det gamle kjølevannet) og motoren kjøres varm. Sjekk bruksanvisningen for hvor lenge (varierer fra merke til merke). Etterpå må kjølesystemet flushes, gjerne med hageslange. Så fylles opp og tømmes et par ganger med rent vann for å bli kvitt alle rester av rensen.

Golfen din bør ha den røde etylenglykolbaserte kjølevæsken (alle nyere motorer fra VAG bør det), da den har bedre korrosjonsbeskyttelse med tanke på motordeler av aluminium. Litt dyrere enn den "vanlige" blå, men du kan kjøre lengre på den før du trenger å skifte og du slipper å engste deg for alvorlige korrosjonsproblemer. Den blandes med vann etter bruksanvisningen opp mot 50% etter hvor mye kulde den skal tåle. Synes å huske det går rett rundt 4 liter utblandet kjølevæske på 1,4-literen, altså maks 2 liter glykol. Det heter vel at kjølevæsken skal blandes ut på forhånd, men selv pleier jeg bare hive oppi en liter av hver først og så vekselvis hive oppi vann og glykol til systemet er fylt opp. Det blander seg uansett selv når motoren starter. Følg med på nivået etter du har startet motoren da væska gjerne synker litt etter som eventuelle luftbobler blir luftet ut når motoren er i gang. Litt forsiktig pumping/klemming av radiatorslangene hjelper på å få lufta raskere ut av systemet. Sjekk nivået igjen etter en god kjøretur, så er du sikker på at nivået holder seg.

Er du plaget med dårlig kjøling kan du også hive oppi Bar's Leaks sin radiatortetter med det samme du er i gang. Den har flere egenskaper i tillegg til å tette lekkasjer; den smører vannpumpa og hindrer luftbobler i kjølekanalene som hindrer god kjøling. Forebygger også tette kjølekanaler. Helles på i øvre radiatorslange den også. Ikke i ekspansjonstanken, da den har for lite gjennomstrømning til at stoffet blir skikkelig oppløst. Du trenger ikke tappe av kjølevæsken da stoffet skal forbli i kjølesystemet og virke prevantivt mot eventuelle framtidige lekkasjer.

Det finnes mange flere typer/merker radiatorrens og vidundermidler, men grunnen til at jeg anbefaler Bar's er at flere merkeverksteder innen både person- og yrkesbilbransjen bruker dette (blant annet Volvo). Har brukt det selv med godt resultat.

Endret av hakkannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...