Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

må jeg ta antidepressiva hele livet?

gerrardo

Anbefalte innlegg

har slitt med angst og tvangstanker siden barndommen.

For tiden går jeg på efexor 150mg.

Men hva gjør dette egentlig med kroppen, tilfører serotonin?

Etter jeg slutter på disse, så får jeg jo ikke denne tilførselen, hva da? Er det sånn at noen trenger dette hele livet?

Setter pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Det skaper serotonin, dopamin, rett og slett lykkefølelse. Men siden katalysatoren til signalstoffet er kunstig tilført, vil kroppen din være avhengig av middelet for å kunne opprettholde dopamin nivået i hjernen. Over tid endrer dette hjernekjemien og minker nivået av naturlig produsert serotonin. Derfor er det farlig å slutte brått. Du må gi gjernen tid igjen til å oppfatte at, hei! nå finnes det ikke mer kunstig tilførsel. Jeg får begynne å produsere igjen! Tiden hjernen tar å regenerere til normale nivåer avhenger av hvor lenge du har tilført kunstige legemidler.

Du kan slutte hvis du vil det, men det bør gjøres gradvis og i samarbeid med legen.

Lenke til kommentar

Hei gerrardo

Hvor lenge du må bruke antidepressiva avhenger av hvordan depresjonen din arter seg. Regelen er at førstegangs depresjon skal behandles 4-6 måneder. Så kan en trappe ned forsiktig i samråd med sin lege.

Hvis personen får tilbakefall, bør vekommende bruke medikamenten(e) i om lag ett år før en trapper ned.

Hvis du da får nytt tilbakefal, bør du stå på antidepessiva livet ut.

Men, dette er generelle regler. Det vil alltid være en individuell vurdering av effekt og bivirkninger hva om er best i hvert tilfelle. Hva som er rett for deg, må du selvsagt drøfte med legen din.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...