Gå til innhold

Bilkjøring og SMS - Jeg kunne nå vært død

Edstro

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-1432

Dårlige vaner? Dvs si at du prater og skriver mld når du kjører med faste mellomrom Runar?

Er flere ting som man kan gjøre som også er ganske forstyrrende. F.eks det og skulle skifte en cd plate, så tar du fram å ser på mange fordi du ikke greier å bestemme deg. Ikke like ille som å skrive mld, men ikke helt bra. Det å røyker er heller ikke helt bra. Du bommer når du skal tenne på røyken hvis du ikke ser på den, er du uheldig mister du en glo osv.. Og åpne opp en brusflaske kan bli uheldig..mye som er farlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg alltid har sagt: Du er aldri trygg på veien, selv om du har full kontroll. Det er flere enn du tror som TS beskriver.

Jeg har iphone, og mobilen som regel ganske lett tilgjengelig. Får jeg melding eller noen ringer, så klarer jeg å se dette på et halvt sekund. Ringer det, så stopper jeg ved nærmeste busstopp.

Jeg vil aldri komme i den situasjonen at jeg kræsjer i noen, de dør og jeg overlever. Ha det på samvittigheten...

Lenke til kommentar

Dårlige vaner? Dvs si at du prater og skriver mld når du kjører med faste mellomrom Runar?

Som jeg skrev litt tidligere har jeg en iPhone, og jeg finner det så vanskelig å bruke den mens jeg kjører (ja, jeg har prøvd) at jeg har gitt opp. Jeg har kjøpt meg handsfree jeg bruker til samtaler, og hvis jeg får en melding venter jeg til jeg er fremme eller finner et sted å stoppe.

Men som du selv påpeker finnes det flere dårlige vaner enn å bruke telefonen mens man kjører. En diskusjon rundt dette vil derimot bli offtopic, så jeg tenker vi lar den ballen ligge.

Som jeg alltid har sagt: Du er aldri trygg på veien, selv om du har full kontroll. Det er flere enn du tror som TS beskriver.

Nettopp. Det hjelper ikke om du er verdens beste sjåfør hvis du møter en trailersjåfør med promille, som snakker i telefonen mens han drikker kaffe og leser dagens avis.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det å faktisk være klar over farene ved det man gjør, kan gjøre deg selv litt tryggere, mtp at man faktisk fokuserer mer på veien. Selv har jeg feks kjørt lettere beruset én gang, og jeg har aldri vært mer fokusert på å kjøre plettfritt enn den ene gangen. Kommer aldri til å gjøre det igjen, men så lenge man er klar over hva som faktisk kan skje og allikevel tar risken, blir man hakket mer fokusert :)

(Jeg er selvfølgelig ikke stolt over å ha gjort det, bare så det er sagt.. Men det var en merknad jeg gjorde for meg selv der og da, at jeg faktisk fikk litt mer fokus.)

Lenke til kommentar

Selv har jeg feks kjørt lettere beruset én gang, og jeg har aldri vært mer fokusert på å kjøre plettfritt enn den ene gangen.

Det at man er fokusert gjør en ikke nødvendigvis til en trygg sjåfør. Vil ikke reaksjonstiden fortsatt være (alt) for lang? Vil man ikke fortsatt gå glipp av vesentlig viktige ting i trafikkbildet?

Dette er ikke ment som kritikk. Jeg bare lurer.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde det ikke slik, selv om det dog kan hende det var sånn. Ellers ville jeg kanskje kjørt litt over fartsgrensen og hørt på høy musikk. Nå hadde jeg full fokus på veien og alt annet ble blokkert ute. Det sies at reaksjonstiden går ned med antallet man har inntatt, og dette er en teori jeg tror på. Men ettersom jeg vet om det, og faktisk var fokusert på nettopp dette, tror jeg at jeg minsket noe av det!

Lenke til kommentar

Jeg har klart å skrive sms med HTC HD 2 uten problemer. Men prøver helst å la være.

Jeg har like stort kontroll på trafikken når jeg snakker i telefonen og uten så veit ikke? Men irriterer meg at jeg gjør det så blir smekk på fingra med engang jeg tar tlf uten å ha handsfree. Bruker 99% handsfree :) Men mangler 100%.

Lenke til kommentar

Tor erik : Du er i alle fall godt klar over det nå, på denne måten kan du sannsynligvis være litt proaktiv ved å konsentrere deg på kjøringa og litt mindre på samtalen, og kanskje på denne måten kjøre bedre. I praksis betyr det kanskje at du prater litt tregere på telefonen, men at du faktisk kjører bedre.

Jeg har heldigvis vært klar over det lenge. F.eks. ved at jeg som sagt unngår samtaler i svært krevende trafikksituasjoner. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...