Gå til innhold

Bilkjøring og SMS - Jeg kunne nå vært død


Edstro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den største forskjellen her, ligger jo faktisk i om man har en arm eller to til disposisjon når man skal styre bilen. Med to armer frie (handsfree) kan man lettere foreta en unnamanøver enn med bare en arm fri. Men alt som gjøres samtidig som man kjører, svekker naturligvis både refleks og fokus. Skal vi da fjerne radio og CD-spiller fra bilene fordi folk kan synge mens de kjører?

Poenget her er at det er telefonsamtalen som tar såpass mye oppmerksomhet fra sjåføren. Ikke det at personen holder en telefon(som like godt kan være en kebab, brusflaske, røyk eller kaffekopp). En samtale med en passasjer i bilen tar ikke like mye oppmerksomhet. Les igjennom linken eg linket til over, eller søk på google om du vil ha mer informasjon. Det finnes nok forskning på emnet som viser det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke så lurt det nei. Synes selv det er litt irriterende at alle jeg sitter på med som har fått lappen skal kjøre så jævlig fort og uansvarlig. Og når jeg sier sånn "chilln litt a" elns. så begynner de ofte bare og le og kommer med barnslige kommentarer som "åhh er du nervøs eller" så gasser de på litt ekstra. Herregud å umoden noen blir når de setter seg bak ratte det er jo rene barneskole tendenser med at man absolutt må tøffe seg.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Hvis du leser det jeg skriver og innlegget jeg svarer på, ser du at innlegget ditt ikke er relevant (med mindre alle de involverte brukte handsfree).

Det er jo veldig relevant. Undersøkelsen viser at personer som prater i telefonen blir langt mer uoppmerksomme og får en tregere reaksjonsevne enn personer som ikke prater i telefonen, selv om de enten hører på musikk eller prater med noen ved siden av seg. Og dette er på enkel spasering på gata.

 

Man kan jo naturligvis stille seg spørsmålet om de samme personene hadde blitt mer eller mindre uoppmerksomme og/eller fått enda tregere/raskere reaksjonsevne om de hadde håndfri vs håndhold. Men undersøkelsen har uansett fokusert på dette med oppmerksomhet og telefonbruk, og viser tydelig at bare det å prate i telefonen er nok.

 

Bruk av handsfree mobiltelefon kan være en falsk trygghet. Hyman sier at andre studier har vist at det er lite forskjell på risikoen ved håndholdt mobiltelefon og handsfree mobiltelefon i trafikken.

 

- Problemet sitter i hodet, ikke i hendene, understreker han i en epost til forskning.no.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Interessant det der at handsfree kan være en falsk trygghet! Har virkelig aldri tenkt tanken engang.. de fleste (min oppfattning iallefall), tror at faren med mobil i bilen elimineres ved bruk av handsfree!

 

Men skjønner jo det nå at det ikke stemmer..

 

 

Forresten helt enig med "Carlgutt"! De fleste unge gutter (menn) "tror de er udødelig".. iallefall oppfører seg sånn, og tenker sjelden lengre enn til nesetippen!

 

Jeg var tidvis uredd og udødelig i trafikken selv som ung sjåfør! Men etter å ha kjørt endel år og opplevd mye, også på nært hold, så har jeg lagt fra meg den tullete tenken mange har; "Det skjer jo ikke med meg.." eller noe lignende!

 

Synd at mange (meg inkludert) er nødt til å oppleve noe alvorlig før man lærer..

Lenke til kommentar
tror at faren med mobil i bilen elimineres ved bruk av handsfree!

En annen ting som media ikke alltid er like flinke til å få frem, og dermed få er klar over, så skal mobiltelefonen være fastmontert i nærheten av ratt og frontrute om du skal bruke den i bilen. Dette er fordi at du lett skal kunne svare en samtale og se displayet uten å ta blikket av veien i unødvendig lang tid. Alternativt har du lov å ha den i lommen, men da har du ikke lov til å bruke den(selv med håndfri).

 

Så eg vil påstå at loven som forbyr bruk av håndholdt mobil i bil bommer en del.

Lenke til kommentar

I min jobb er jeg avhengig av å kunne snakke i mobiltelefon mens jeg kjører. Til vanlig bruker jeg et system fra Parrot(?) som fungerer meget bra. Det sender lyden fra telefonen til stereoanlegget, mens jeg snakker i en mikrofon som er integrert i dashbordet.

 

Hadde for øvrig en relativt interessant opplevelse da jeg hadde leiebil mens min vanlige bil var på verksted en ukes tid. Denne bilen hadde ikke integrert handsfree, og jeg fikk heller ikke kjøpt vanlig handsfree med en gang. Poenget er at jeg selv ikke merket særlig forskjell på oppmerksomheten min med eller uten handsfree, samtalen krevde like mye "mental" kapasitet som vanlig. Jeg la merke til dette ettersom det var ganske uvant å holde telefonen i hånden. Begge biler har for øvrig automatgir. Jeg sier ikke at teorien nødvendigvis stemmer, men det er i alle fall en tankevekker.

Lenke til kommentar

Trolig hadde du blitt overrasket om du gjennomførte en test hvor du skal observere mens du prater via handsfree og når du ikke har en samtale.

 

Det er gjort en del studier på dette i usa, opp til 50-75% av oppfattelseevnen fjernes, dette kan være ting som feks katter, barn som løper etter en ball, visse skilt etc.

 

Oprah hadde en bra episode om dette, her er noen av testene :

 

Texting mens man kjører , 3 forskjellige førere

 

20091119-tows-undistracted-2-350x263.jpg20091119-tows-distracted-2-350x263.jpg

Bildene er ment å illustrere forskjellen mellom når man snakker i telefonen og hva man oppfatter og når man ikke snakker i telefonen.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det kan helt sikkert stemme. Heldigvis har jeg ikke hatt slike problemer enda, men forsøker riktignok å unngå samtaler i voldsomt krevende situasjoner som f.eks. den på bildet over. Langs landeveien har man en del færre faktorer å forholde seg til, selv om det selvsagt kan skje uforutsette ting der også.

Lenke til kommentar

Tor-erik : Du kjenner sikkert til statistikken for landeveier?

Det er faktisk her hvor mest ulykker inntreffer , desutten har jo ungdommer en stygg tendens til å leke "chicken" eller andre idiotiske leker på landeveiene og da kan du jo selv tenke deg utfallet om du desverre er uoppmerksom når dette skjer.

 

Det er ikke for å kritisere kjøringen din, men den generelle mobilbruken med eller uten handsfree. Etter det jeg har sett så har jeg rett og slett bestemt meg for å ikke bruke telefonen når jeg kjører bil, må jeg på død og liv ta en samtale så kan jeg like godt stoppe opp 2 min (om det lar seg gjøre).

Lenke til kommentar

Skrapte opp litt av bilen min inntil et autovern når jeg skrev melding på min touch telefon for ei stund siden (litt før sommeren), problemet er at det er lett å sitet litt forlenge med blikket på telefonen, bare et tegn til liskom.

Ellers, pleier nå å stoppe på bustopp osv om jeg sender melding.

 

Telefon prater jeg i når jeg kjører, man blir sikkert ukonsentrert, men sikkert ikke mer en når man f.eks er litt trøtt.

Eneste problemet jeg ser med det er at det er litt stress å gire med telefonen i hånden, sånn ellers er det ikke serlig problematisk.

Liker best å bruke heandsfri, men alle klager på at lyden min blir så dårlig med det, så har sluttet med det.

Lenke til kommentar

En gang måtte jeg dodge en snekker som kom i motsatt kjørebane, fordi han skrev melding med stylus! Han hadde altså ingen av hendene på rattet, og ingen av øynene på noe annet enn telefonen.

 

Forsåvidt så bør også folk som leser dokumenter slås hard ned på.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Blir skikkelig irritert når jeg sitter på med folk som prater i telefonen eller skriver sms når de kjører. Kommenterer jeg på det får jeg "slappa, har kontroll" etc tilbake. :thumbdown:

 

Er i ferd med å ta lappen selv om dagen og jeg kommer aldri til å skrive sms under kjøring eller snakke i telefonen uten handsfree.

Lenke til kommentar

Tor-erik : Du kjenner sikkert til statistikken for landeveier?

Det er faktisk her hvor mest ulykker inntreffer , desutten har jo ungdommer en stygg tendens til å leke "chicken" eller andre idiotiske leker på landeveiene og da kan du jo selv tenke deg utfallet om du desverre er uoppmerksom når dette skjer.

 

Det er ikke for å kritisere kjøringen din, men den generelle mobilbruken med eller uten handsfree. Etter det jeg har sett så har jeg rett og slett bestemt meg for å ikke bruke telefonen når jeg kjører bil, må jeg på død og liv ta en samtale så kan jeg like godt stoppe opp 2 min (om det lar seg gjøre).

Det er klart de fleste ulykker inntreffer langs landeveien all den tid en så stor del av veinettet vårt (i alle fall det som er hyppig brukt) er landevei. Likevel må man selvsagt være oppmerksom i enhver situasjon.

 

Jeg har dessverre ikke mulighet til å la være å bruke telefonen når jeg kjører, da hadde arbeidsdagen aldri gått opp. Handsfree er som sagt på plass, selv om dette ikke på noen måte gir meg 100 % oppmerksomhet mot veien. All den tid det er lov å snakke i telefon med handsfree forholder jeg meg likevel til det.

Lenke til kommentar

Tor erik : Du er i alle fall godt klar over det nå, på denne måten kan du sannsynligvis være litt proaktiv ved å konsentrere deg på kjøringa og litt mindre på samtalen, og kanskje på denne måten kjøre bedre. I praksis betyr det kanskje at du prater litt tregere på telefonen, men at du faktisk kjører bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...