Gå til innhold

Et lite teologisk problem.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er som kanskje kjent en som sliter bittelitt med teologiske påstander. MEN her en dag fikk jeg en liten tankevekker som kanskje er diskutert før men som jeg ikke klarer å finne svar på.

 

Gud er 100% god, 100% omnipotent og 100% omniscient (dvs vet alt og kan gjøre alt) men jeg får liksom ikke det til å stemme helt. Først så er Gud 100% God og vet alt. Å vite hvordan det er å drepe barn, ville jeg sett på som ondskap? Ville ikke det å vite all onskap også bety at Gud ikke trenger å utøve noen av disse onde handlinger siden han nødvendigvis vet hvordan det er å ha gjort dem? Å utføre en slik handling er vel det som gjør en handling ond? Altså effekten Ondskap i en person skjer når personen har gjort noe ondt. Etter man har utført en ond gjerning er man nødvendigvis ond i den definisjonen som brukes. Altså hvordan kan gud være 100% god og vite hvordan alle onde gjerninger er på lik linje med en som har utført alle disse onde gjerningene. En som har utført alle verdens onde gjerninger sitter jo bare igjen med kunnskapen om å være ond når han er ferdig med handlingene og er på det nivået ikke forskjellig fra hvor ond gud er. Hadde Gud ikke vært Gud, ville jo han ha vært ond? Hvordan kan du da være både 100% god og vite alt når 1 utelukker den andre?

 

Men Gud har jo og bestemt hva som er ondskap siden han nødvendigvis må ha diktert hva som er ondskap hvis han eksisterer og har skapt alt. Så all ondskap er basert på Guds preferanser? For han betyr det vel ingenting om å drepe barn er godt eller ondt, siden han kan gjøre alt så kan han også diktere at å drepe barn er godt. Hvorfor er det da ondt? Bare for moroskyld? Det er nødvendigvis da ingen moralske absolutter (som de religiøse er så glade i), kun preferanser, flavor of the month hvis du vil i hva som er godt eller ondt siden Gud kan forandre dette hvis han føler for det. Men da blir jo hele livet håpløst irrelevant siden det er bare er for øyeblikket. Å tro på gud skal jo liksom gi mening, men jo mer jeg tenker over det jo mer håpløst irrelevant blir jo hele livet mitt! Vi er jo bare maur i en fisketank!

 

Videre, gud kan gjøre alt, dvs han kan lett slippe ateister inn i himmelen hvis han ønsker det. Men han vil heller straffe deg i all evighet (!) fordi du våger å tapte det kulturelle lotteriet å bli indoktrinert i noe som ikke er fornuftig. Du kan lett drepe 40 millioner mennesker og bare be om forlatelse så slipper du inn.

 

Jeg, som en normal person, ville sluppet inn ateister selv om de ikke trodde på meg siden jeg er en snill person og ikke har noe ønske om å la noen steke i all evighet. Dvs at jeg nødvendigvis er mer god enn gud som er evig god? Hvordan kan jeg da være mer god en noen som er 100% evig god? Det blir jo god overload.

 

Math Error.

 

Noen som kan hjelpe meg? Jeg vil ikke bli sendt til helvete... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trøst deg med at det finnes sikkert tusen guder der ute med akkurat de samme avstraffelsene som den kristne guden lover deg og siden ingenting tyder på at det er den kristne gud som regjerer ville jeg faktisk vært mer redd for hva alle disse andre gudene måtte finne på når de finner ut at du har tilbedt feil gud.

 

Sannsynligheten for at det er den kristne guden er 0,006% eller noe slik, så jeg ville derfor tro at HVIS det finnes en gud så vil han faktisk ønske ateister, som IKKE tok parti før de visste hva de gikk til, mer velkommen enn de som holdt en knapp og tilba andre guder...

 

Sånn logisk sett altså... :)

 

Den kristne guden slipper du unna ved å fornekte den hellige ånd. Fornekter du den hellige ånd går du til evig tilintetgjørelse og slipper derfor de påståtte pinslene i helvette... Hvordan du fikser de andre gudene vet jeg ikke, men det er mulig de også har laget noen shortcuts i doktrinene ala den den kristne guden har, så gjenstår det bare å finne dem...

 

Men slapp heller av og nyt livet mens du har det isteden for å bekymre deg over slike spissfindige påstander (Som egentlig ikke er annet enn trussler til ignorante mennesker som er livredde for å dø, enda de vet at alle skal dø...). Det er mer som tyder på at du kun har fått dette ene livet enn at det finnes noe helvette/himmel/underverden/whatever som venter deg når du dør..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...