Gå til innhold

strøm : samkjøre to aggregatorer for å øke kapasiteten

okjus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er så lett å bare koble disse sammen på 230VAC siden.

Dette nettopp på grunn av at sinuskurvene ikke vil stemme.(frekvens Hz)

Du må nok da inn med likeretter og så inverter for å få harmoniske svingninger.

Er det nyere aggregater så produserer ofte de 12VDC inn til inverter som produserer 230VAC.

I teorien kan du da koble 2 generatorer inn på 1 inverter, men siden aggregatene dine da vil ha for liten inverter til å klare mer effet stopper det der.

Det enkleste oppsettet er å koble begge aggregatene til hver sin lader som lader et 12 batteri for så å ta strøm fra dette til en 12VDC-230VAC inverter. Mulig aggregatene dine allerede ha 12VDC uttak for lading og da kan du koble de rett inn på en 12VDC-230VAC inverter. Fordelen ved å sette et batteri imellom vil være at du har strøm en stund selv om aggregatene stopper, som ved fylling av bensin.

Men en inverter på f.eks. 3000W koster over 5.000,-

Lenke til kommentar

kan ikke si jeg er helt med på at disse lager 12VDC ut fra generator for å så overføre dette til 230VAC, du får jo et unødig effektap i omformingen fra VAC ut fra generator til VDC og tilbake til VAC. men nå har ikke jeg noen stor erfaring om slike strømagregater det bare virker littbakstreversk å gjøre det slik.

litt mer spesifik ang dette med frekvenssamkjøringen så er det vel kanskje mulig å bruke en frekvensomformer?

er generatorene synkrone eller asynkrone forresten?

Lenke til kommentar

Nå er det neppe snakk om store aggregater. Etter min viten så nyere typer aggregater med inverter utstyrt med en inverter med 12VDC inn og 230VAC ut. Er ihvertfall slik med det jeg har.

Det har også et uttak for 12VDC.

Aggregater med inverter lager "jevn" 50Hz spenning noe du ikke klarer med små aggregater og generator med vekselspenning direkte ut p.g.a. rpm på motoren vil svinge.

Om selve generatoren på disse er utstyrt med en likeretter er jeg usikker på.

Men eneste sikre måten å lage jevn 50Hz på en enkel måte er med inverter.

Du kan heller ikke bruke en frekvensomformer da du ikke får synkronisert sinusene mellom 2.

Sinus på en vanlig frekvensomformer er ikke jevn men hakkete.

Det finnes frekvensomformere med jevn sinus, men de er dyre og tviler på at det er noen som helst mulighet å synkronisere disse heller slik at du kan koble sammen fasene.

Det finnes helt sikkert elektronikk for frekvenssynkronisering, men vil tro dette er rettet mot større saker som store aggregater og kraftværk. Man er nok over på høyspentutstyr da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...