KarlRoger Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Det må da ha vert meget oppegående mennesker for flere tusen eller flere hundre år siden også.Hvorfor er det bare de siste 100 årene det har tatt av. Vår teknologiske utvikling hadde en mørketid på 1000 år fordi Bibelen ga alle svar, og vi skulle ikke prøve å finne ut av hvordan verden fungerte på egen hånd. De mer oppegående og nysgjerrige menneskene ble, som du nevnte, brent på bålet eller hindret på andre måter. Edit: Grammatikk. Endret 8. september 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
IHS Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Folk tror på det der? Jeg skal bruke eksempelet hans. Hvis jeg står med en T-Ford foran meg. Jeg kan plukke den fra hverandre, helt ned til molekylnivå, og så lenge jeg vet hvor ting hørte til kan jeg kan sette den sammen igjen. Dermed bevise det er mulig å lage en T-Ford fra grunnen av. Det jeg derimot ikke beviser ved å gjøre dette er at det faktisk var Henry Ford som laget denne bilen først. Det blir bare noe jeg gjetter og for alt jeg vet kan partikler ha tilfeldig kollidert med hverandre pga tyngdekraften på en slik måte at de dannet en T-Ford. Det du kommer med der får du ikke mange til å tro på, Detectable Tror du fullstendig misforsto posten min. Nei, det du sier ("for alt jeg vet kan partikler ha tilfeldig kollidert med hverandre pga tyngdekraften på en slik måte at de dannet en T-Ford") oppsumerer ganske bra, hva enkelte "vitenskapsmenn" vil ha folk til å tro Lenke til kommentar
citation Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Det må da ha vert meget oppegående mennesker for flere tusen eller flere hundre år siden også.Hvorfor er det bare de siste 100 årene det har tatt av. Fordi de oppegående menneskene fant opp noe som revolusjonerte alt? Strøm, transistoren og slikt? Ja men hvorfor akkurat no. De har jo hatt millioner på millioner av år på å komme på det. Lenke til kommentar
citation Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Folk tror på det der? Jeg skal bruke eksempelet hans. Hvis jeg står med en T-Ford foran meg. Jeg kan plukke den fra hverandre, helt ned til molekylnivå, og så lenge jeg vet hvor ting hørte til kan jeg kan sette den sammen igjen. Dermed bevise det er mulig å lage en T-Ford fra grunnen av. Det jeg derimot ikke beviser ved å gjøre dette er at det faktisk var Henry Ford som laget denne bilen først. Det blir bare noe jeg gjetter og for alt jeg vet kan partikler ha tilfeldig kollidert med hverandre pga tyngdekraften på en slik måte at de dannet en T-Ford. Det du kommer med der får du ikke mange til å tro på, Detectable Tror du fullstendig misforsto posten min. Nei, det du sier ("for alt jeg vet kan partikler ha tilfeldig kollidert med hverandre pga tyngdekraften på en slik måte at de dannet en T-Ford") oppsumerer ganske bra, hva enkelte "vitenskapsmenn" vil ha folk til å tro Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det må da ha vert meget oppegående mennesker for flere tusen eller flere hundre år siden også.Hvorfor er det bare de siste 100 årene det har tatt av. Fordi de oppegående menneskene fant opp noe som revolusjonerte alt? Strøm, transistoren og slikt? Ja men hvorfor akkurat no. De har jo hatt millioner på millioner av år på å komme på det. Det stemmer. Det skal litt til å mikse sammen noen grunnstoffer fra naturen, før du har en iPhone 4. Det har skjedd en enorm eksplosjon, på grunn av ett par svært viktige oppdagelser og oppfinnelser. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Det må da ha vert meget oppegående mennesker for flere tusen eller flere hundre år siden også.Hvorfor er det bare de siste 100 årene det har tatt av. Fordi de oppegående menneskene fant opp noe som revolusjonerte alt? Strøm, transistoren og slikt? Ja men hvorfor akkurat no. De har jo hatt millioner på millioner av år på å komme på det. Mennesker som i det hele tatt ser ut som oss har ikke eksistert i mer enn et par hundre tusen år. På det tidspunkt var vi på ingen måte dominerende på Jorden. Det var først etter siste istid, 10000 år siden, når vi lærte å domestisere planter og andre dyr (jordbruk og husdyrhold), at utviklingen skjøt fart. Endret 8. september 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Folk tror på det der? Jeg skal bruke eksempelet hans. Hvis jeg står med en T-Ford foran meg. Jeg kan plukke den fra hverandre, helt ned til molekylnivå, og så lenge jeg vet hvor ting hørte til kan jeg kan sette den sammen igjen. Dermed bevise det er mulig å lage en T-Ford fra grunnen av. Det jeg derimot ikke beviser ved å gjøre dette er at det faktisk var Henry Ford som laget denne bilen først. Det blir bare noe jeg gjetter og for alt jeg vet kan partikler ha tilfeldig kollidert med hverandre pga tyngdekraften på en slik måte at de dannet en T-Ford. Det du kommer med der får du ikke mange til å tro på, Detectable Tror du fullstendig misforsto posten min. Nei, det du sier ("for alt jeg vet kan partikler ha tilfeldig kollidert med hverandre pga tyngdekraften på en slik måte at de dannet en T-Ford") oppsumerer ganske bra, hva enkelte "vitenskapsmenn" vil ha folk til å tro På ingen måte. Ingen vitenskapsmenn vil ha deg til å tro at en bil kan bli til av kollisjoner av partikler. 3 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Ja men hvorfor akkurat no. De har jo hatt millioner på millioner av år på å komme på det. Vet ikke om du er klar over dette men jeg kan gi det noen fun fact: -Mennesket homo sapiens sapiens som art oppsto i afrika for ca 6 millioner år siden. Den gangen var klimaet i langsom endring slik at vi, med forfedre som levde i trærne, måtte ned på marken, ut på savannen. -For ca 120 -90 000 år siden vandret en liten stamme med mennesker ut av afrika, mellom det som i dag heter somalia og yemen. Hav flaten var mye lavere den gangen, hele 100 til 120 meter lavere, og vi klarte å ta oss over til et annet kontinent for første gang i vår historie. -For ca 70 000 år siden hadde vår vandirng brakt oss til autralia, spredd seg oppover i kina, mongolia, ja helt opp til det som i dag heter sibir. Og nå kommer cluet: I afrika trenger du ikke å sy varme klær for å overleve. Du kan gå naken eller med minimalt med klær og hvis du ser etter i dag har det ikke kommet noen større oppfinnesler fra disse landene i det hele tatt, nettopp fordi de ikke trenger å finne opp noe som helst for å klare seg. -De som flyttet til sibir derimot måtte derimot finne på en måte å sette sammen dyrehudene på for å overleve kulda og de fant på nålen, den aller største revolusjon i menneskehetens historie!! - Nå endret klimaet seg, isen trakk seg tilbake og for ca 40 000 år siden utvandret folk fra det vi i dag kjenner som midtøsten (iran, irak, tyrkia, saudi arabia etc) over til europa. Dette var så klart ikke gjort på en dag, men over tusner av år. I europa traff vi på en annen menneske art, homo neandertalis, som allerede hadde vært i europa i 250 000 år (Vi er enda ikke sikre på hvordan de utvandret fra afrika, men nære slektninger var de) Nå fulgte tusner av tusner av år med jakt, fiske og sankning av det vi trengte for å brø fø små stammer, men det var først når jordbruket kom at vi kunne brødfø flere enn små stammer. Små stammer hadde såklart også sine oppfinnesler, fra små kjekke steinkniver og forskjellige forbedringer på jakt utstyr. For ca 20 - 10 000 år siden begynte vi å holde husdyr og vi kunne brødfø enda flere. Europa har alltid vært kontinentet det flere folkeslag og grupper møtes, samer, finner ol kom fra øst og slo seg ned og vi begynte egentlig ganske tidlig med krig og krig fører med seg nyvinninger, noe det gjør den dag i dag. Som du nå sikkert skjønner trengte vi ikke CPU'er eller datamaskiner, strøm, elektrisitet osv før helt oppe i våre dager. Alle disse oppfinnelsene står på skuldrene til hverandre, vi trengte bedre verktøy og når vi fant ut hvordan kunne vi lage bedre verktøy av stein, bronse, jernosv til vi en dag fant opp fresemaskinen, som er helt avgjørende for maskinering i dag... Dette har gått gradvis og over flere år (den eneste som har "jukset" her må være multi geniet Leonardo Da Vinci, som var flere hundre år før sin tid med sine absolutt fantastiske oppfinnelser.) og når dette begynte å gli utviklet nye ideer seg. Alle nye ideer bygger egentlig på gamle ideer, ny teknologi på gammel teknologi også videre og dette vil jo bare fortsette inn i fremtiden, om vi lar det få lov da... Men som noen nevner lenger opp her, vi hadde vært langt lenger hvis ikke kristendommen hadde ligget som et lokk over utviklingen og hindret, drept og nektet ved sin tro på at kunnskap kun kan komme mellom den kristne gud. Hvis du ikke tror meg kan du godt slå dette opp. Det ligger ganske mye på nettet om dette og det er fasinerende å føle genene våre tilbake til afrika. Det som er enda mer fasinerende er hvordan vi har forandret oss forskjellig på kontinentene. Europeere er hvite pgå at det ikke er så mye sol her og utviklet blå øyne og lyst hår enten på grunn av seksuell seleksjon eller rett og slett fordi det er en gen feil. Mye forskning på dette området også. Vi ER aper (femte generasjon faktisk) og stammer derfor ikke fra apene som noen tror. Faktum er at gen forskjellene mellom mennesker er større enn forskjellene mellom mennesker og bono sjimpanser, noe som burde få det til å ringe en klokke i selv den mest standhaftige religøse! Noen mennesker, ca 6% tror jeg, har et ribben mer enn oss andre, en hel stamme nede i afrika har seks fingre og seks tær. Så forskjellene florerer! Tolvfinger tarmen vi har er en etter levning fra da vi spiste blader og annen cellolose, som vårt tarm system i dag ikke klarer å bryte ned. Halebenet har vi også mest sannsynlig fra våre forfedre vi delte med apene, men legger du merke til det så er det ingen av de store apene som har hale heller, så vi mistet den halen en stund før vi skilte lag med apene i vårt evolusjoniske tre. Alt dette jeg har skrevet her har jeg belegg for, det er bare å slå det opp selv og lese. Støttes av en hel haug forskere. Så selv om kristne liker å tro at jorden er veldig ung og at gud skapte alt sammen er det ingenting som tyder på det! Vi er ikke skapt fiks ferdige, vi har evolvert hit vi er i dag, utviklet oss gradvis og ved hjelp av hjernen vår, oppfinnsomhet og kløkt klarte vi å sy klær slik at vi ikke frøs ihjel når vi kom lenger nord enn de varmeste strøkene i afrika, som er alle menneskers arne sted! Vi er ALLE afrikanere med andre ord, bare at deler av menneskeheten har utviklet seg fortere og har hatt mer resurser enn andre pluss at vi ihverttfall i europa har hatt endelsløse kriger der oppfinnesler blir oppfunnet på løpende bånd... Enten de gavner oss eller ikke... Så enkelt som du skal ha dette til å være er det ikke og det håper jeg at du forstår nå. Vi trengte ikke CPU for 40 000 år siden, men en skikkelig tupp på spydet vi skulle felle oryxer med når stammen trengte mat... Funfakts i rask rekkefølge Endret 8. september 2010 av RWS 8 Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 RWS: Lager du en blogg, skal jeg følge den 5 Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Ja men hvorfor akkurat no. De har jo hatt millioner på millioner av år på å komme på det. Vet ikke om du er klar over dette men jeg kan gi det noen fun fact: -Mennesket homo sapiens sapiens som art oppsto i afrika for ca 6 millioner år siden. Den gangen var klimaet i langsom endring slik at vi, med forfedre som levde i trærne, måtte ned på marken, ut på savannen. Det moderne mennesket Homo Sapiens Sapiens oppsto for sirka 140-160 000 år siden. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Ja men hvorfor akkurat no. De har jo hatt millioner på millioner av år på å komme på det. Vet ikke om du er klar over dette men jeg kan gi det noen fun fact: -Mennesket homo sapiens sapiens som art oppsto i afrika for ca 6 millioner år siden. Den gangen var klimaet i langsom endring slik at vi, med forfedre som levde i trærne, måtte ned på marken, ut på savannen. Det moderne mennesket Homo Sapiens Sapiens oppsto for sirka 140-160 000 år siden. OK. My bad. Homo sapiens oppsto for ca 6 millioner år siden da... Så kom homo sapiens SAPIENS senere, som du sier. Cluet var ikke å skrive dette historisk rett etter hukommelsen, men å gi citation en rask historie i menneskenes utvikling.... Burde kanskje ha skrevet fun utvikling og ikke fun facts, men du forstår hva jeg mener...... Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det må da ha vert meget oppegående mennesker for flere tusen eller flere hundre år siden også.Hvorfor er det bare de siste 100 årene det har tatt av. Så din logikk tilsier at gud først kom på banen mot slutten av 1800-tallet? Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Gadd ikke se video. Hvem var det som var vitne? Jeg sa igår hvordan man kurerer alle typer kreft. Men ingen hørte det. Men jeg sa det. Føler det blir like dumt å si.. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Religiøse tror at hver feil i evolusjonsteorien er et ekstra poeng til deres teori. Hvilket betyr at i det sinnsyke hodet til kristne er å påpeke at "menneskene er for smarte til å komme fra aper" det samme som å bekrefte at "gud skapte verden". 4 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Det må da ha vert meget oppegående mennesker for flere tusen eller flere hundre år siden også.Hvorfor er det bare de siste 100 årene det har tatt av 1. Kirken, i 1000 år var det ulovlig å si noe mot kirkens dogma, 2. Det var ikke infrastruktur for det, før var det bare rike filolosifer og matematikere og slikt som kunne holde på, det var kanskje hundrevis av forskere som forsket på hundre forksjellige ting, nå tjener forskere penger og kan forske samtiidg som de kan fø seg selv, Dette gjør at vi har titusenvis av forskere som forsker på enkelt ting, enten det er physikk, mattematik, biologi osv, så vi har titusen forskere gange titusenforskere osv. Det er stor forksjell på et par hundre forskere i europa før, og 500 000 forskere I europa, amerika og asia som i dag. En del av disse forksingene trengte viss ting, uten strøm er moderne forsking mer eller mindre umulig, eneste man kan gjøre uten størmm er matte, noen fyisiske utreginger og zoologi/geologi, prøv å forsk på DNA, eller partikelfysikk uten strøm. LHC uten strøm fantes ikke Endret 8. september 2010 av Gunfreak 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Leonardo Da Vinci som var nemt her er vel eit godt eksempek på kvifor det meste av avansert utvikling har skjedd no i moderne tid. Leonardo Da Vinci tenkte f.eks ut eit helikopter som ville fungert, problemet er berre at verken han eller andre som levde samtidig som han hadde noken gode idear for korleis ein kunne drive dette helikopteret. Løysninga til Da Vinci blei å tegne inn to menn som dreiv den skrueforma propelen sjøl vom han visst at to menn ikkje var i stand til å generere nok kraft til å gjere opp for vekta av mennene og maskina. Men på grunn av at det ikkje var eit stort vitenskapelig miljø som kunne jobbe vidare med å finne ei løysning på problemet så gjekk dette i gløymeboka. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 [quote name='Gunfreak' date=' 8. september 2010 - 15:11' 1. Kirken, i 1000 år var det ulovlig å si noe mot kirkens dogma, Dette er ganske viktig å påpeke ja, vi mistet utrolig masse kunnskap pga den mørke middelalderen og teknologisk utvikling ble nærmest stagnant i mange århundre. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Annet bevis på at vi har uviklet oss naturlig er nerven fra hjernen og ned til strupehodet for blant annet å kunne styre musklene vi trenger for å prate tar en omvei ned i brystkassa og går en runde rundt en av arteriene fra hjertet før den går hele veien tilbake igjen. Lenke til kommentar
citation Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Det må da ha vert meget oppegående mennesker for flere tusen eller flere hundre år siden også.Hvorfor er det bare de siste 100 årene det har tatt av. Så din logikk tilsier at gud først kom på banen mot slutten av 1800-tallet? Nei. Men han gav det ikkje før. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Her er del 1/5 som kan gi deler av forklaringen på hvorfor vitenskapen har skutt såpass fart som den har. Anbefaler å sette ignoransen til side de tre kvarterene den tar å se. Filmen tar for seg hvordan Aristoteles sin teori om at høyere masse faller raskere leder til Galileo sin oppdagelse om luftmotstand, Newton og tyngdekraft, så entropi og oppdagelsen av magnetisme og elektrisitet som igjen leder til verden vi lever i den dag i dag. http://www.youtube.com/watch?v=F04kM4fApts Endret 8. september 2010 av Detectable Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå