Gå til innhold

ikke-'religiøse': VIL du at det skal finnes en himmel?

105 stemmer

1. 1. VIL du at det skal finnes en himmel?

• ja
      44
    • nei
      61
  2. 2. Har du isåfall LYST til å komme til himmelen? (i forhold til en evighet i ingenting)

• ja
      48
    • nei
      57
  3. 3. TROR du at det finnes en himmel?

• ja
      8
    • nei
      75

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det burde vært et valg for "ingen formening" på "vil du det skal finnes en himmel". For meg blir det helt uinteressant fordi jeg vil aldri oppleve noe av det uansett. Jeg tror nemlig at når jeg dør så forsvinner jeg, mer som når jeg sovner. Ser ikke helt hvordan døden er så veldig mye annerledes. Jeg opplever det ikke uansett.

Lenke til kommentar

Jeg tror på naturen. Ikke noe hokus pokus der... Er jeg først død, så er jeg død. Døden er like naturlig som alt annet vi omgir oss med. Hvis jeg slår i hjel en mygg så er den borte for godt. På en usaklig side: hvis det hadde vært en himmel og helvete: heller helvete for der spiller de mest sansynlig fet musikk, drikker øl og spiser pizza:P

Lenke til kommentar

Hadde vært litt kult å komme til himmelen, hvis jeg fikk alle ønsker oppfylt. "Gud, kan du skape Midgard, og la meg vandre i Hobyssel, og utforske Minas Tirith".

Ser ikke noe problem med himmelen egentlig, om det skulle eksistere. Om himmelen og evig liv eksisterer, tror jeg ikke Gud hadde faila på å gi oss en god tilværelse.

Lenke til kommentar

Hadde vært litt kult å komme til himmelen, hvis jeg fikk alle ønsker oppfylt. "Gud, kan du skape Midgard, og la meg vandre i Hobyssel, og utforske Minas Tirith".

Ser ikke noe problem med himmelen egentlig, om det skulle eksistere. Om himmelen og evig liv eksisterer, tror jeg ikke Gud hadde faila på å gi oss en god tilværelse.

Så du mener han har bedre kontroll på tingene nå i forhold til det vi kan lese av eventyrhistorien i bibelen der han framstilles som en fommlete men bldtøsrtig klodrian som stadigvekk roter ting til?

In fact er jo bibelen og verden et fantastisk godt argument for å ikke håpe på å havne i kompani med skygjøken :whistle:

Endret av Firebird (TMG)
Lenke til kommentar

Som fleire har påpeikt så er uendeligheita jævlig lang, og dersom ein veit at det ikkje er noko problem å utsettje saker og ting (ein lever jo evig ffs!) så hadde det blitt ei uendeleg tiltaksløyse.

Og dersom eg først skulle levd ei uendelegheit, så ville eg nok brukt tida mi på det eg tykkjer er stas på jorda... Og som tilfeldigvis er fordømt av dei fleste kristne trussamfunn...

Eg trur himmelen, om den hadde eksistert hadde vore utrulig kjip. Heller brenne evig i helvete saman med gode venner og bekjende, enn å tilbringe evigheita saman med gudfryktige, harpespelande oldisar og fire dyr som ustanseleg skriker hellig hellig, eller korleis no eventyret gjekk...

Nei, te helvete med himmelen, og gje meg enno ei flaske pils!

Lenke til kommentar

For et dårlig utgangspunkt denne diskusjonen har! Tittelen åpner for debatt uten begrensning til en religion, men så fort trådstarter skriver første post, så er det klart at det kun er snakk om den kristne himmelen.

Hvorfor kunne du ikke lagd en generell debatt om livet etter døden etter livet? Hvorfor begrense debatten til kun å gjelde den kristne himmelen? Hvis hele poenget var å skape en debatt om den kristne himmelene, hvorfor presiseres ikke det i emnetittelen?

Lenke til kommentar

Det er bare å lage en om alle religioner... :roll:

Skremt over resultatet på spørsmål 3... :ermm:

Da burde du virkelig valgt en annen overskrift! Den du har nå er misvisende. Skulle jeg vært like inkonsekvent som deg, hadde jeg lagd en ny tråd med nøyaktig samme overskrift, men med utgangspunkt i en annen religion.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Nei, blir kjedelig å være i all evighet, får alt jeg ønsker meg å vet alltid hva som kommer, alt ville blitt kjedelig til slutt i en himmel. Ville heller foretrukket å bli skapt på ny, skapt i en tid der en sivilisasjon har kolonisert hele galaksen å møter på nye utfodringer i sitt liv.

Lenke til kommentar

alle dere ikke-kristne her ute: når dere dør, ærlig, vil du egentlig at det skal finnes en himmel du kan komme til, sånn som du har hørt om himmelen?

Nå spør jeg ikke om dere tror det finnes en himmel, men hvis den finnes, vil du at den skal finnes?

Jeg forstår spørsmålet ditt slik at du spør om jeg, som ateist, vil komme til den himmelen som de kristne påstår finnes, om dette faktisk viser seg å være sant.

Svaret mitt er todelt.

På en side er det irrellevant hva jeg vil eller ikke ang dette, siden det ikke finnes noe grunnlag for at det skulle finnes noe slikt som et helvete eller en himmel.

På en annen side så blir nok svaret nei, jeg kommer aldri til å kunne si at jeg vil tilbringe evigheten i nærver av den kristne guden, da jeg finner den absolutt ond og umoralsk, utspekulert, dømmene, fordomsfull og generelt sett lite hyggelig.

Noe som da muligens vil si at jeg velger helvete, og som til slutt bringer oss tilbake til min første del av svaret. Siden jeg ikke finner noe grunn til å hverken tro på himmel eller helvete så er spørsmålet irrellevant.

Endret av brein
Lenke til kommentar

Det er jo litt interessant det siste punktet.

Satan verker eigentleg som ein heilt ok karakter i forhald til den kristne guden.

Og skal eg vere heilt ærleg så er eit satanistisk livssyn langt meir i tråd med mine levereglar enn kva eit kristent livssyn er (utan at eg ser på eg sjølv som ein ond jævel av den grunn)

Uansett: Dersom eg skulle ta feil (as if :roll: ) Og vår kjære homofobe, rasistiske, sjalu, utilgivande massemorder av ein bedriten kristen guddom skulle bestemme seg for å sende meg til helvete for ikkje å tru på han, framfor å faktisk dømme meg for mine handlingar medan eg levde. Jau då skal eg personleg marsjere med heva hovud inn i helvetes flammar og aldri sjå meg tilbake.

Lenke til kommentar

Uansett: Dersom eg skulle ta feil (as if :roll: ) Og vår kjære homofobe, rasistiske, sjalu, utilgivande massemorder av ein bedriten kristen guddom skulle bestemme seg for å sende meg til helvete for ikkje å tru på han, framfor å faktisk dømme meg for mine handlingar medan eg levde. Jau då skal eg personleg marsjere med heva hovud inn i helvetes flammar og aldri sjå meg tilbake.

Joiner deg i den marsjen!

Lenke til kommentar

Når kristendommen trådte til, var det smart å kalle "himmelen/heaven" for akuratt det. Da hadde vi ikke mulighet til å nå det(hvertfall som levende). Problemet nå er at vi nå kan reise opp i himmelen, så nå burde det altså hatt et annet navn. Kanskje dere kristne bør få navnet omdøpt slik at bibelen harmonerer mer med vår moderne hverdag. Bør jo ikke være noe stort problem ettersom bibelen/skriftene i bibelen har endret seg opp gjennom årene tidligere.

Til kristne: Dere sier man lever i himmelen i evig tid, tenker dere at man får med seg kroppen sin og eller sjelen? dersom kroppen er med, bør man da dø i ung alder slik at man har god fysikk? Dersom kun sjel er med, vandrer vi rundt som tåker, og kun kan kommunisere telepatisk uten noen form for berøring?

Dersom et spedbarn dør, blir hjernen til spedbarnet plutselig ferdig utviklet i himmelen, eller er hun/han spedbarn for alltid? Hvilken glede har et slikt spedbarn av å se sine foreldre igjen, når han/hun aldri har "møtt" de før?

Dersom gud finnes, hva er grunnen til at han ikke nå kan fortelle oss at det finnes en himmel når han har gjort det tidligere? Hvorfor har gud "utvalgte" som får høre stemmen hans(f.eks Moses gikk å møtte gud ALENE for å hente de ti bud)?

Hvorfor tror ikke kristne på en selvutnevnt profet som idag fremmer en annen religion på samme måte?

Hvorfor er ikke kristne kritisk til bibelen? Hvorfor er det usannsynlig at bibelen stort sett bare er myter/fortellinger som ikke er basert på noe virkelig?

Vi vet at det er veldig sannsynlig at rykter/fortellinger idag kan bli blåst opp hver gang det går fra en person til en annen. Bibelen er satt sammen av tekster der ingen ble skrevet før 50A.D og de fleste kom til mellom da og 300A.D. Er det et tankekors?

Jeg tror ikke det finnes noen såkalt himmel, jeg er usikker på om jeg skulle ønske det fantes en himmel. Dersom det finnes en himmel, og jeg havner der, skal jeg ha en jævlig bra forklaring fra gud om hvorfor han bare velger å snakke med noen få folk for et par tusen år siden og forventer at jeg skal forgude ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har lurt litt på, i Bibelen, hvem dreper flest folk og gjør mest ugang; Gud eller Satan?

http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/2006/08/who-has-killed-more-satan-or-god.html

Hvis Gud er den mest voldelige, hvorfor skal vi være redde for å møte på Satan etter døden?

Livet på jorden kan ikke sammenliknes med himmelen. Livet her er bare for å vise at du elsker og tror på Gud. Gjør du dette vil du ende opp i himmelen, noe jeg har hørt skal være liknende å sitte å nyte hans nærvær 24/7, og å ha en permanent følelse av fullkommenhet og nytelse. Nesten like en uendelig orgasme.

Helvete skal visst nok være det motsatte.

Lenke til kommentar
Gjør du dette vil du ende opp i himmelen, noe jeg har hørt skal være liknende å sitte å nyte hans nærvær 24/7, og å ha en permanent følelse av fullkommenhet og nytelse. Nesten like en uendelig orgasme.

Hadde det vært lykke å være lykkelig hele tiden eller ville det etterhvert ha blitt til noe hverdagslig?

Virker ikke som om dere kristne har tenkt serlig i mellom hva det faktisk vil si å sitte der 24/7 i en evighet i evig lykkerus, for når du ikke har noe annet enn evig lykkerus å sammenligne det med er det jo ikke lykkerus da... Skjønner du hva jeg mener?

Har også hørt at en del kristne tror at de i himmelen MÅ tilbe gud og da er mitt spørsmål, hva for en tilstand er det egentlig å eksistere under? Jeg kunne aldri engang tenkt meg å vært en evig nikke dukke for noen (ikke engang i en evig orgasme, da grunnen til at orgasmer er deilig er jo fordi vi har noe å sammenligne den med...) og ville åpent og ærlig foretrukket tilintetgjørelse i all evighet fremfor den tilværelsen. Helt ærlig!

Så har du/dere egentlig tenkt i mellom hva dette "livet" vil si? Virker ikke slik ihvertfall, det virker mer som om dere er så stolte over at nettopp dere er utvalgte til dette at den logiske biten i dette blir borte... For det blir jo bare en zombie tilverselse der du hele tiden må tilføres enda mer lykke for å føle deg lykkelig og si nå ikke at gud "resetter" deg, for det gjør det jo bare enda verre...

Skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar

Har lurt litt på, i Bibelen, hvem dreper flest folk og gjør mest ugang; Gud eller Satan?

http://dwindlinginunbelief.blogspot.com/2006/08/who-has-killed-more-satan-or-god.html

Hvis Gud er den mest voldelige, hvorfor skal vi være redde for å møte på Satan etter døden?

Livet på jorden kan ikke sammenliknes med himmelen. Livet her er bare for å vise at du elsker og tror på Gud. Gjør du dette vil du ende opp i himmelen, noe jeg har hørt skal være liknende å sitte å nyte hans nærvær 24/7, og å ha en permanent følelse av fullkommenhet og nytelse. Nesten like en uendelig orgasme.

Helvete skal visst nok være det motsatte.

Hvis han er så tilbedingskåt, hvorfor skapte han ikke alle til å bli kristne. Da kunne alle tilbedt han i himmelen til evig tid.

Eller er han litt sadistisk også, og må se noen brenne i evig tid for virkelig å kose seg?

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva du mener. Det at man blir lei av nytelse etterhvert er en menneskelig ting.

Jeg kan se for meg å tilbe Gud hele mitt liv, en evig orgasme er rett og slett mildt sagt, jeg kan ikke sammenlikne det med andre ord fordi ingen har klart å beskrive himmelen med ord, ettersom at det var så vakkert og perfekt.

Men ditt valg er nå ditt valg.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva du mener. Det at man blir lei av nytelse etterhvert er en menneskelig ting.

Så du mener at du og de andre blir opphøyet til guder altså...?

Jeg kan se for meg å tilbe Gud hele mitt liv, en evig orgasme er rett og slett mildt sagt, jeg kan ikke sammenlikne det med andre ord fordi ingen har klart å beskrive himmelen med ord, ettersom at det var så vakkert og perfekt.

Det du egentlig mener er at ingen noensinnehar vært der og derfor ikkevet hvordan det hele kommer til å bli... Du er klar over at det er gjettninger du satser på, ikke sant?

Men ditt valg er nå ditt valg.

Jepp. Velger å se logiskt på det jeg..

Men svar meg på om du tror at du hadde følt lykke hvis du hadde vært lykkelig hele tiden?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...