Gå til innhold

ikke-'religiøse': VIL du at det skal finnes en himmel?

105 stemmer

1. 1. VIL du at det skal finnes en himmel?

• ja
      44
    • nei
      61
  2. 2. Har du isåfall LYST til å komme til himmelen? (i forhold til en evighet i ingenting)

• ja
      48
    • nei
      57
  3. 3. TROR du at det finnes en himmel?

• ja
      8
    • nei
      75

Anbefalte innlegg

du er garantert lykke, så det blir ikke kjedelig, uansett hvor mange som argumenterer med det.. :new_woot:

umulig :thumbup:

Hvis du ikke er ironisk eller noe nå:

Passe naivt... Husk på hvem som kom med disse lovnadene dersom du fulgte boken de satt sammen.. En kirke som hadde sterke økonomiske motiver.

Følg boken og gjør kirken rik: himmelen og evig udefinert lykke

Ikke følg boken, ikke gi penger til kirken: DØ BRENN HAHAHAHAHAAAAAaaaaaaaaaaaaa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men hva om du "omprogrammeres" til å synes at det er gøy likevel?

Evig liv ville jeg aldri ha syntes var gøy hele veien. Hvis jeg skulle omprogrameres til å like det, måtte jeg ha blitt omprogramert såpass at jeg ikke var meg lengre og dermed får ikke jeg evig liv, men den roboten som har mitt utseende ville fått det.

Kanskje du ikke kommer til å spille yatzy i himmelen?

nei du kommer desverre ikke til å spille yatzy i himmelen. Du kommer til å høre på fire skapninger som er dekket av øyner som sier dag og natt uten stans "Hellig, hellig, hellig

er Herren Gud, Den allmektige,

han som var og som er og som kommer."

Og hver gang disse skapningene sier dette vil du se 24 gamlinger som kaster seg på kne for gud og kaster sine seierskranser for tronen til gud og så roper "Verdig er du, vår Herre og Gud,

til å få pris og ære og makt.

For du har skapt alt,

ved din vilje ble alt til, skapt av deg."

Ville foretrukket yatzy.

Lenke til kommentar

godt du også er seriøs..

du får bra med seriøse svar da! Og mange som hører på deg!

Det skal ikke mye til å omformulere meg til noe seriøst

Hvis du ikke er ironisk eller noe nå:

Passe naivt... Husk på hvem som kom med disse lovnadene dersom du fulgte boken de satt sammen.. En kirke som hadde sterke økonomiske motiver.

Følg boken og gjør kirken rik: himmelen og evig udefinert lykke

Ikke følg boken, ikke gi penger til kirken: Du vil havne i helvete

Lenke til kommentar

godt du også er seriøs..

du får bra med seriøse svar da! Og mange som hører på deg!

Jeg ser sarkasmen, men er seriøs. Det er det som står i Johannes åpenbaring kap. 4 vers 8-11.

Vil heller si at sarkasme er useriøst.

Du har jo ikke gitt noen forklaring på hva du mener med himmelen, så regner med jeg får se hva som står i bibelen.

Endret av Sempercogitare
Lenke til kommentar

Har ikke tid til å lese igjennom tråden, så beklager om jeg stiller ett spørmål som har blitt stillt før. Dere som håper på liv etter døden, har dere tenkt på hva faktisk EVIG tid innebærer? Hvor lenge har du levd nå, og hvor lenge vil du egentlig være bevist?

Jeg har overbevist meg om at når kroppen dør, dør logisk nok også bevistheten, men da jeg var mindre fikk jeg nærmest angstanfall av tanken på evig bevisthet.

Lenke til kommentar

du er garantert lykke, så det blir ikke kjedelig, uansett hvor mange som argumenterer med det.. :new_woot:

umulig :thumbup:

Argumentet var ikke nødvendigvigvis at det ikke var evig lykke, men at evig lykke vil gjøre livet på jorden uvesentlig og fælt i forhold.

Dessuten, jo det går fint ann å argumentere mot det. Lykkelighet er en følelse med en biokjemisk basis. Tar du vekk den biokjemiske basisen så slipper du det problemet, men da har man heller ikke det som var mennesket lenger. Med mindre man sier at alt er magi og ingenting trengs forklaring, men hvem er det som kommer til å ta deg seriøs da? Å være lykkelig og ulykkelig er to ting som definerer hverandre (som stor og liten, smal og vid), du kan ikke ha en uten den andre. Det er uendelige mange problemer med evig lykke. Du kan heller ikke si at vi bare skal akseptere det for diskusjonens skyld fordi dette er ytterst relevante innvendinger til problemstillingen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har svart her før, men det var kanskje litt indirekte. Bibelen sier faktisk noe om Himmelen, og det var det jeg viste til som lite interessant for min del.

Problemet, som flere har pekt på, er at det finnes svært mange forskjellige oppfattelser av hva Himmelen er. I norsk språk så er himmelen t.o.m. to helt forskjellige ting. Det som er over oss og det som er etter døden. De var nok langt nærmere hverandre før vi hadde en allmenn oppfatning av Jorden som en rund kule som flyter rundt i et astronomisk tomrom, og "opp" bare som motsatt retning av tyngdekraften.

Som kristen visste jeg aldri hva Himmelen var. Det var evig liv og det var "godt", men ikke noe mer enn det. Igjen, Bibelen sier faktisk noe om det. Men det var aldri noe jeg fikk høre om i den kristne oppveksten. Antagelig fordi "godt" er vagt og upresist, og "godt" vil være forskjellig for forskjellige personer. Og forskjellig for den samme personen til forskjellige tider. Det er langt lettere å avvise noe klart definert og konkret som vi faktisk ikke har lyst til å tilbringe evigheten i. Derfor er Himmelen noe vi ikke får vite noe om.

Vil jeg at det skal finnes en himmel? Fortell meg hva himmelen er.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Er ikke religiøs, men jeg ønsker at det skulle finnes en slik himmel.

Jeg hadde også heller tilbrunget evigheten i evig lykke i himmelen en å ligge å råtne i jorden.

Hva har du planer om å gjøre i himmelen til evig tid? Og hva vet du egentlig om denne tilværelsen og har du sett for deg hva konseptet "til evig tid" innebærer?

Kan det vare at du ikke har tenkt deg skikkelig om før du svarte her? :)

Lenke til kommentar

Er ikke religiøs, men jeg ønsker at det skulle finnes en slik himmel.

Jeg hadde også heller tilbrunget evigheten i evig lykke i himmelen en å ligge å råtne i jorden.

Hva har du planer om å gjøre i himmelen til evig tid? Og hva vet du egentlig om denne tilværelsen og har du sett for deg hva konseptet "til evig tid" innebærer?

Kan det vare at du ikke har tenkt deg skikkelig om før du svarte her? :)

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men jeg har jo hørt at alt er bra og fantastisk og ingenting galt skjer, så gjerne for meg :)

Er vel noe magi som gjør at man ikke kjeder seg vil jeg tro, kanskje en evig narkorus av noe slag.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men jeg har jo hørt at alt er bra og fantastisk og ingenting galt skjer, så gjerne for meg :)

Er vel noe magi som gjør at man ikke kjeder seg vil jeg tro, kanskje en evig narkorus av noe slag lykke.

Rett! Bare å godta det, alle som tror at en evighet blir kjedelig; det blir den ikke..

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Rett! Bare å godta det, alle som tror at en evighet blir kjedelig; det blir den ikke..

Og hvor står så disse påstandene hen da? For siden ingen noensinne har kommet tilbake fra denne lykkelige tilstanden er dette kun påstander og ikke "Rett!" i det hele tatt... Gjør et forsøk ihvertfall da, å forholde oss til virkeligheten, skal vi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...