Centhrax Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 (endret) .......... Endret 2. januar 2011 av Centhrax Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 På VG1 vil du motta orientering om hva de forskjellige områdene i yrket dreier seg om dermed vil det bli enklere å sikte seg inn på noe. Er usikker på om dere får utplasseringer men da vil du få vite hvordan det er i realiteten siden du får prøvd det. Lenke til kommentar
Centhrax Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Aha, greit å vite Lenke til kommentar
Deadmau5 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Elektro! automasjon på vg2 Lenke til kommentar
Centhrax Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Njaaa, nei. Lenke til kommentar
dkny Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Om du behersker fag ville jeg gått for studiespesialisering. Det er mulig du forandrer mening om yrkeplaner etterhvert, og vil bli et annet yrke, som journalist eller industriell designer. Om du går studiespesialisering vil du få fler valgmuligheter når du skal søke studie. I tillegg kan du ha photoshopping os.v. som en hobby. Lenke til kommentar
Burke Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Om du behersker fag ville jeg gått for studiespesialisering. Det er mulig du forandrer mening om yrkeplaner etterhvert, og vil bli et annet yrke, som journalist eller industriell designer. Om du går studiespesialisering vil du få fler valgmuligheter når du skal søke studie. I tillegg kan du ha photoshopping os.v. som en hobby. Ellers kan han velge diverse programfag som Informasjonsteknologi eller Medier og Informasjonskunnskap i VG2 og VG3. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Eller han bare tar VG1 medier og kommunikasjon og VG2 medier og kommunikasjon så tar han VG3 medier og kommunikasjon (studieforbedrende) og ender med generell studiekompetanse. Dette er en gøy og enkel yrkesvei som ender med generell studiekompetanse dersom han utsetter læretiden etter VG2 til etter VG3 medier og kommunikasjon (studieforbedrende). Legg merke til at jeg er ikke 100% sikker på om han får generell studiekompetanse etter VG3 men de har 35 timer mens allmenn påbygg har 30, VG3 medier og kommunikasjon (studieforbedrende) har akkurat de samme allmenn fagene som allmenn påbygg har pluss de har yrkesrelaterte programfag på 10 timer i uka mens allmenn påbygg har 5 timer med programfag som er gjerne for eksempel realfag. Bare drit oppi studiespesialisering er mitt råd. Lenke til kommentar
Centhrax Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Eller han bare tar VG1 medier og kommunikasjon og VG2 medier og kommunikasjon så tar han VG3 medier og kommunikasjon (studieforbedrende) og ender med generell studiekompetanse. Dette er en gøy og enkel yrkesvei som ender med generell studiekompetanse dersom han utsetter læretiden etter VG2 til etter VG3 medier og kommunikasjon (studieforbedrende). Legg merke til at jeg er ikke 100% sikker på om han får generell studiekompetanse etter VG3 men de har 35 timer mens allmenn påbygg har 30, VG3 medier og kommunikasjon (studieforbedrende) har akkurat de samme allmenn fagene som allmenn påbygg har pluss de har yrkesrelaterte programfag på 10 timer i uka mens allmenn påbygg har 5 timer med programfag som er gjerne for eksempel realfag. Bare drit oppi studiespesialisering er mitt råd. Høres meget kurant ut dette. Det gir meg og mange andre alternativer om jeg skulle ønske å velge noe annet (selv om jeg er ganske bestemt for M&K). Men gir vanlig studiespess. flere valgmuligheter og en "bedre" generell studiekompetanse enn det VG3 medier og kommunikasjon (studieforbedrende) ville ha gjort? Isåfall, hvor stor er forskjellen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Forskjellen mellom VG3 medier og kommunikasjon (studieforbedrende) og studiespesialisering er at du ikke mulighet til å velge realfag som programfag mens du blir tvunget til å ha yrkesrelaterte programfag som for eksempel bilde, medieproduksjon, medier og kommunikasjon på VG3 medier og kommunikasjon (studieforbedrende). På studiespesialisering har du mulighet til å velge realfag og språkfag, som for eksempel R matte, S matte, fysikk, kjemi, biologi osv da ender du opp med spesiell fordypning og kan søke på studier som krever spesiell fordypning itillegg til generell studiekompetanse. Du kan kompensere dette med å ta et halvårig realfagkurs hvor du får R1 og R2 matte og Fysikk 1 dermed har du mulighet til å søke på det samme som studiespesialisering. Lenke til kommentar
Centhrax Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Ok. Takker for alle svar. Til stor hjelp! :-) Lenke til kommentar
dkny Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Det er vel fler obligatoriske timer på M&K ja? For den late jævelen som jeg var når det kom til å sove lenge om morgenen betydde et par færre timer også litt i valget på min tid. 5 timer ekstra er jo som en hel skoledag ekstra nesten. Forøvrig er vel miljøet og personene på studiespesialisering gjennomsnittlig mer faglig fokuserte osv. fordi der går de som vil ha realfag, og søke medisin og ingeniør og sånn. Om det betyr noe. Vennene mine på media på skolen min var litt "slackers". Sier ikke at alle er sånn såklart. Lenke til kommentar
Centhrax Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 Hmm. Har noen gang hørt at folk som uttaler seg om folkene på M&K mener de er litt "weirdos". Stemmer det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå