moby_duck Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hei. Jeg går i 10. klasse og henger litt foran resten av klassen. Synes spansk er gøy, så jeg leser litt på eget initiativ. Men jeg skjønner ikke helt forskjellen mellom preteritum indefinido og preteritum imperfecto. Noen som kan hjelpe meg litt? Lenke til kommentar
Minamo Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Flott at du er interessert og studerer spansk på egenhånd! Pretérito indefinido er det man bruker om noe som skjedde i fortiden, men som er avsluttet f.eks: El año pasado me fui a Barcelona. Altså; Sist år dro jeg til Barcelona, noe jeg gjorde i fortiden som er kort og avsluttet. Ved bruk av pretérito indefinido markerer man gjerne start- og sluttpunkt. Pretérito imperfecto derimot, bruker man om noe som varte over lengre tid. F.eks Antes, trabajaba en una tienda de ropa. Her legger jeg vekt på at jeg jobbet i butikken over lengre tid. Med pretérito imperfecto legger man mer vekt på hvordan handlinger, hendelser og tilstander var i fortiden. Det handler altså mer om beskrivelse. Håper dette hjelper deg noe, om det er noe du ikke forstår, eller noe mer du lurer på, er det bare å spørre Saludos! Endret 9. september 2010 av Minamo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå