Gå til innhold

Hvordan 'lese' kode?


Anbefalte innlegg

Heisann, er ganske fersk i Java-programmering men forstår koder som ikke blir for komplekse. Jeg får problemer når jeg ser kode som det her:

class Innstikkmetoden {
public static void main(String[] args) {

	int[] trekning = {4,3,2};

	for (int k = 0 ; k < trekning.length-1; k++) {
		int t = trekning[k + 1];
		int i = k;

		while (i >= 0 && trekning[i] > t) {
			trekning[i + 1] = trekning[i];
			i--;
		}

		// sett trekning paa rett plass
		trekning[i + 1] = t;
	} // forløkke

System.out.println(trekning[0]);

} // method
} // class 

 

 

Hvordan 'leser' folk denne koden? Er det lurt å gå inn på hvert enkelt ledd å eventuelt 'se' for seg hva det gjør? eventuelt prøve ut små enklere konsepter for seg selv, og deretter forstå helheten?

 

Mulig dette er et amøbe spørsmål, men tips til hvordan man pløyer gjennom kode er alltid kult. Dette er jo et problem, og det finnes sikkert måter å løse det på som jeg ikke ser intuitivt.

 

mushin :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg leser kode som dette, så må jeg nok lese igjennom den et par ganger, før jeg forstår gangen i det. I dette tilfellet var jeg ikke sikker på hva som egentlig skulle foregå, så da trengte jeg noen ekstra "kjøringer i hodet" før jeg skjønte det. Når man vet hva koden er ment å gjøre, er det lettere å lese den.

 

Å lese og forstå kode er en vanesak. Koden i eksempelet ditt er jo ikke særlig kompleks, men det er jo noen variabler og et array man skal holde styr på, så det kan være greit å ha papir og blyant for hånden. Etterhvert klarer man seg som regel uten.

 

---

BalleB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...