Teac Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Har et spørsmål angående windows sin innebygde backup mulighet. Jeg har satt windows backup på automatisk hvor den lager et image av hele harddisken en gang i uken. Dette foregår i bakgrunnen og lagres på en annen disk. Det jeg lurer på er hvordan dette lagres. Selve harddisken er på 80gb og jeg har brukt ca 58 gb (OS). Hva er "safe" å slette. Dersom jeg sletter alle backup filene bortsett fra den siste. Har jeg en kopi av hele disken eller er filene spredt over alle disse? Endret 7. september 2010 av Teac Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Hvis du har satt opp at den skal ta en full backup så inneholder backupen alle filer, også systemfiler som det strengt tatt ikke er noe poeng i å ta backup av siden du ikke vil restore disse ved et evt krasj. Jeg anbefaler deg å gå igjennom hvilke data som er kritiske for deg å ha en backup av, normalt så er det dokumenter man har lagd, bilder man har tatt, musikk, filmer, kontaktlister fra msn, mailfiler hvis man bruker lokal mail, bookmarks etc. Ved et evt krasj så vil du måtte reinnstallere maskinen via et innstallasjonsmedium hvis du ikke har lagd et ghost image av disken med et dertil egnet program, så det å ta backup av systemfiler blir litt fånyttes. Du vil jo også få atskillig mindre backupfiler ved å være litt kritisk av hva man vil ha med i en backup. Du kan jo også sette opp en rutine som tar full backup en gang i måneden og incremental backup en gang pr uke for å spare mer plass. Litt avhengig av hvor store endringer du har på maskina di iløpet av en uke så er det greit å lage backuprutiner som da ikke fyller opp alle eksterne disker med statiske data. Endret 8. september 2010 av vidarkri Lenke til kommentar
Teac Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Mitt mål var å ta image av hele OS disken. Det vil at dersom noe skulle gå galt kan jeg bare pakke ut image filen så er hele OS disken som den var ved backup tidspunktet. Alle andre filer som musikk, bilder osv lagrer jeg på en annen disk som igjen tas backup av på en annen disk i form av et folder sync program. På denne måten har jeg dobbelt opp av alt på maskinen. Det vil si at windows backup ikke tar image av hele harddisken? Jeg må altså bruke et tredjeparts program til dette? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Backup er backup, ghost eller image er noe helt annet ja. Jeg veit at Norton har en ghost sak men jeg aner ikke om den funker tilfredstillende. Kanskje noen som driver med slikt kan komme med tips til software som lager image? Lenke til kommentar
Teac Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Har brukt Acronis True Image tidligere. Her har jeg flyttet en hel OS disk fra en disk til en annen. Bør gjerne kutte ut windows backup, da dette ikke vil hjelpe om OSet blir "ødelagt". Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det er lite poeng å ta backup med de kriteriene du har ja. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Ok. Da får jeg sjekke ut Acronis på ny. Dette blir vell heller en backup av disk imager, enn en ren backup. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Win7 har jo innebygget image funksjon, i tillegg til vanlig backup. Fungerer greitt nok, men er noe mindre fleksibel enn Acronis og Norton. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå