Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Alltid syk

Gjest Anonymt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei jente på snart 18 år som sliter mye med sykdom. Det begynte da jeg var rundt 14 år og hadde kronisk nyrebekkenbetennelse i ca 1 år, til det plutselig forsvant og jeg ble bedre, så fikk jeg halsbetennelse hver måned i et år ca, å det førte til at jeg fjernet mandlene i fjor og fikk infeksjon i det.

Senere på høsten fikk jeg en skikkelig betennelse i underlivet så ble sengeliggene i en ukes tid. Etter en par måneder så fikk jeg den berømte svineinfluensaen å ble kjempedårlig å sengeliggende i godt over en uke. Sommeren kom og jeg fikk kyssesyken kraftig oppå meg, fikk nyrebekkenbetennelse i tillegg, betennelse i muskler i ryggen og nakken. Å da jeg endelig ble frisk fra dette fikk jeg en kraftig forkjølelse og polypper i øret og ørebetennelse, så nå går jeg på antibiotika å egentlig bare venter på hva det neste blir..

Er dette helt normalt? Jeg begynner å bli nervøs for at det er noe mer som ligger i all denne sykdommen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var jammen mye på kort tid!

Umiddelbart kan virke som du har problemer med immunsystemet. Enten at det er overaktivt p.g.a en autoimmun lidelse eller at det fungerer dårligere enn normal av en eller annen grunn (mange årsaker til dette).

Antar at lege/sykehus har tatt blod/urin-prøve av deg og sjekket status ved flere anledninger. Var det noe som lå utenfor normalområde ?

Har de forresten sjekket ANA-"pakken" på deg (antistoffer mot eget vev) ?

Har du fått vite IgE og IgG totalene, hemoglobin, SR, immunceller, stoffskife (TSH,FT3,FT3,TPO/TSH-reseptor) ?

Hvordan er det med kosthold, stress, trening, energinivå, tiltakslyst, gjennomføringsevne, humør etc ?

Hvordan står det til helsemessig med foreldrene dine ?

Lenke til kommentar

Det var jammen mye på kort tid!

Umiddelbart kan virke som du har problemer med immunsystemet. Enten at det er overaktivt p.g.a en autoimmun lidelse eller at det fungerer dårligere enn normal av en eller annen grunn (mange årsaker til dette).

Antar at lege/sykehus har tatt blod/urin-prøve av deg og sjekket status ved flere anledninger. Var det noe som lå utenfor normalområde ?

Har de forresten sjekket ANA-"pakken" på deg (antistoffer mot eget vev) ?

Har du fått vite IgE og IgG totalene, hemoglobin, SR, immunceller, stoffskife (TSH,FT3,FT3,TPO/TSH-reseptor) ?

Hvordan er det med kosthold, stress, trening, energinivå, tiltakslyst, gjennomføringsevne, humør etc ?

Hvordan står det til helsemessig med foreldrene dine ?

Har ikke tatt noe mye prøver, tok en del prøver når jeg hadde store søvnproblemer. men fant vel ikke noe unormalt der heller. å det andre du skriver om har jeg heller aldri hørt noe om før :s

Kostholdet mitt kunne vel vært bedre, stresser ikke så mye, energinivået går opp å ned som det føler for det, men blir fort sliten å trenger MYE søvn... Humøret går også veldig opp å ned, har en kort lunte og skal ikke mye til får å bli deprimert..

Foreldrene mine har vel egentlig en ganske okei helse til tross for hvor gammel begge er nå, men kan ikke si det er mye å klage på der egentlig..

Vil tro dette skyldes mest immunforsvaret mitt, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det bedre! Jeg rekker jo aldri å begynne å trene siden hver gang jeg planlegger å dra, så ender jeg opp til legen istedet..

Lenke til kommentar

Høres ut som binyrene er slitne. Dette skjer ofte etter langvarig stress / feilernæring.

Spiser du mye sukkerprodukter,raske karbohydrater og salt ?

Ved kronisk stressreaksjon reduseres gjerne immunforsvaret, fordøyelsen og perifertemperaturen i føttene og hendene. Du kan måle dette selv med et termometer. Det er en del stoff å finne på nettet om du leser engelsk og søker på "adrenal fatigue".

En annen måte å sjekke det på er systolen (høyeste verdi) minus diastolen (laveste verdi) på blodtrykkmålingen. Dette vil kanskje indikere sympatetisk domiasjon i sentralnervesystemet, altså pågående stressrespons hvis verdien er over 46. Høy puls ved hvile er også en indikasjon på at noe er ute av balanse. F.eks matallergi/intoleranse.

Det kan være lurt å komme til bunns i problemet før man begynner aktiv immunstimulerende terapi. Har du f.eks en autoimmun lidelse så bør man vite hva man holder på med.

Anbefaler egentlig å forsøke å finne ut av hva som forårsaker stressreaksjonen og følge med på dette. Kan også være lurt å få sjekket de parametrene jeg har nevnt i første innlegget for å bekrefte/utelukke mistanker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...