Gå til innhold

Hva er strømstyrken i høyspentkablene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok bare 3 ledere som bærer strømmen, med mindre det er dobbelt linje-sett (6 ledere + 1-2 jord).

Viss du ser for eksempel 5 tråder, er de to siste jording. :)

Jeg har sett en mast med 6 tykke kabler bundet sammen parvis med et lite ledd som innimellom holder dem sammen.

Men det går vel strøm bare en vei så det blir da 3 linjer inn?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med så store dimensjoner, driver stort sett med 22kV så jeg skal ikke si noe sikkert.. :p

Men jeg tror lederene er lagt to og to for å slippe 1 feit tråd.

Strømmen går begge veier på grunn av vekselspenningen (50hz).

Er vell kansje noe sånnt du har sett? http://www.fosna-folket.no/incoming/article1246908.ece

Faktisk akkurat den typen der, ja.

Lenke til kommentar

en liten rettelse her 420Kv * 800A blir ikke 336 000 det blir 360 000 000 dvs 336 000KW 360MW(/t)

og gjennomsnitlig forbruk i Norge ligger på hva? 25000KW/t?

så 336 000/25 000 = 13,44...

og hvis det opptimistisk sett er riktig at man kan gange tallet med seks så blir det jo da: 13.44 * 6 = 80,64

ikke helt hele oslo...

men det er viss jeg har regnet og tenker riktig :p

og ja det ser veldig ut som et trefase system med 2 parallelle ledere til vær fas, iallefall for meg.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med så store dimensjoner, driver stort sett med 22kV så jeg skal ikke si noe sikkert.. :p

Men jeg tror lederene er lagt to og to for å slippe 1 feit tråd.

[cut]

Det er sikkert lettere å arbeide med flere tynne ledere enn en tykk en, da den blir så tung og stiv og sprekker lettere? Men har det også noe å gjøre med skin effect?

Lenke til kommentar

en liten rettelse her 420Kv * 800A blir ikke 336 000 det blir 360 000 000 dvs 336 000KW 360MW(/t)

og gjennomsnitlig forbruk i Norge ligger på hva? 25000KW/t?

så 336 000/25 000 = 13,44...

og hvis det opptimistisk sett er riktig at man kan gange tallet med seks så blir det jo da: 13.44 * 6 = 80,64

ikke helt hele oslo...

men det er viss jeg har regnet og tenker riktig :p

og ja det ser veldig ut som et trefase system med 2 parallelle ledere til vær fas, iallefall for meg.

Men nå blander du inn kW/timer i løpet av et år. Det er 360 MW per sekund ved maks belastning. Men forhåpentligvis er ikke belastningen på full hele tiden, så det varierer hvor mye strøm det går gjennom lederne.

Endret av no_id
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nok bare 3 ledere som bærer strømmen, med mindre det er dobbelt linje-sett (6 ledere + 1-2 jord).

Sikkert et dummt spørsmål, men hvorfor føre jordingen i kabel?

Jordingen kan vel uansett lages i enden av kabelen enten i trafoen eller med jordspyd? Hvorfor kaste bort masser av dyr kabel på dette liksom?

Lenke til kommentar

Du får veldig mye bedre jording om du har "gjennomgående" jording som det blir kallt.

Om du foreksempel setter opp en mast på en fjellknaus, er det helt håpløst å få god nok jording med jordspyd!

Det er mye mer sikkert og stabilt ettersom jordtrådene er koblet sammen med jordspyd etc. som ligger i bakken rundt hver mast.

Lenke til kommentar

Du får veldig mye bedre jording om du har "gjennomgående" jording som det blir kallt.

Om du foreksempel setter opp en mast på en fjellknaus, er det helt håpløst å få god nok jording med jordspyd!

Det er mye mer sikkert og stabilt ettersom jordtrådene er koblet sammen med jordspyd etc. som ligger i bakken rundt hver mast.

Ok. Så det er i hovedsak for å jorde mastene at man fører jord i kabel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...