Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Går det ann å sjekke om en port er åpen uten at noe svarer på baksiden ?

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg trenger hjelp til å finne ut om en port en åpen i ett nettverk uten at det kjører noen tjeneste på baksiden ? Kan jeg gjøre dette med telnet feks ? Hva blir kommandoen ?

Finnes det noen bra portscannere jeg kan benytte eller hvordan gjør jeg dette ???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil jeg ikke kalle meg noen ekspert på området, men en åpen port uten tjeneste på baksiden vil vel komme opp som stealth eller closed på grc, så mye klokere blir man vel ikke.

Testet selv med port 21 nå. Gikk fra stealth når porten var stengt i brannmuren min til closed når jeg åpnet porten uten å ha en tjeneste der.

Lenke til kommentar

I utgangspuktet nei. Man kan få tilbake informasjon med et passende verktøy om det rett og slett ikke er noe svar fra porten, eller om du får svar tilbake om at den er stengt for eksempel - og ved å se på forskjellene i resultatene kanskje gjette deg frem til noe - men uten en lyttende tjeneste så vil du aldri kunne få noen direkte bekreftelse på en åpen port. Om du får ingen svar eller svar med beskjed om at kontakten var nektet vil være helt opp til hvordan slike forespørsler behandles av hva det nå er som blokkerer porten (brannmur/ruter osv.) så man kan ikke lese stort ut fra dette i seg selv, ihvertfall uten å sammenligne med hvordan andre vilkårlige porter reagerer.

Hvis du spør fordi du skal teste om du har forwardet porter i netttverket ditt riktig så annbefaler jeg å laste ned Utorrent og bruke det innebygde testverktøyet der. Utorrent vil da be en ekstern side om å prøve å sende inn et signal på den poten du har valg - og Utorrent vil fungere som lytter. Dermed får du en skikkelig bekreftelse/avkreftelse på om signalet når helt frem til den maskinen du tester fra eller ikke.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...