*F* Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Ja, hva er egentlig en trussel, og hva er en advarsel? TheFreeDictionary kommer med denne defenisjonen: advarselsubst. m advarsel ( advarselen - advarsler - advarslene) [ˈɑːdʋɑʃəl] formaning, varsel komme med en advarsel trusselsubst. m trussel ( trusselen - trusler - truslene) ['tɾʉsəl] 1 det å true; truende utsagn komme med trusler 2 noe som truer Loven er en trussel mot ytringsfriheten. tomme trusler trusler som ikke settes ut i livet Om jeg sier "Jeg kommer å dreper deg" er det en trussel eller en advarsel? Om jeg sier "Jeg dreper deg om du ikke gir meg penger?", det er vel en trussel, men er det en advarsel? Diskuter: Lenke til kommentar
Runar Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Jeg er ingen språkekspert, men blir det feil å si at en trussel er en truende advarsel? Dette er en advarsel: Hvis du hopper ned fra taket slår du deg. Dette er en trussel: Jeg dytter deg ned fra taket hvis du ikke gir meg pengene dine. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 En trussel er vel en slags advarsel hvor den som kommer med trusselen selv kommer til å bidra med konsekvensene. En advarsel handler om en ting eller en tredjepart: "Jeg advarer deg, du bør ikke kødde med Ole, han er ikke helt god", eller "du bør ikke gå under det taket, det ligger masse løssnø der". Når man truer noen bruker man vel også "advarer" for å finmale situasjonen: "jeg advarer deg, holder du ikke kjeft nå, så smeller det!" Lenke til kommentar
stud27 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 En advarsel er et varsel om eventuelle trussler. En trussel er et forhold/fenomen som oppfattes som en fare for en eller flere personers velbefinnende/intergirtet, liv, etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå