Gå til innhold

Metroid: Other M er ute nå og helt klart verdt pengene. :-)

vikingkylling

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Metroid: Other M i dag og har spilt en god stund, og personlig synes jeg det helt klart er verdt pengene. Kort sagt er det et 2D Metroid med enkelte FPS elementer og veldig mange cut-scenes. Grafisk ser det svært bra ut, og stemmen til Samus er svært bra. Nå kan det jo diskuteres om hun skal ha en stemme, men det er off-topic.

Det eneste jeg ikke liker helt er måten vi får nye våpen. I de gamle starter vi med svært få våpen, men får flere etterhvert. Denne gangen starter vi med en drøss våpen, men av en eller annen blir de koblet ut straks hun møter den tidligere sjefen tidlig i spillet selv om han ikke engang nevner våpnene hennes. Vi kommer i et rom fullt av små fiender, prøver å slenge ut en bombe, men neida. De er låst, fordi han sa det off-screen. Men det er bare en bagatell. Resten av spillet er svært bra.

FPS-elementene var jeg litt bekymret for, men selv de er svært bra laget. Man holder vanligvis kontrollen vannrett som en klassisk kontroller, men skifter til FPS ved å snu kontrollen. Enkelt og greit, og funker perfekt. (man kan for øvrig ikke bevege seg i FPS-biten, men det er en fordel.)

Alt i alt, kjøp Metroid: Other M om du liker Metroid, plattformspill eller trenger noe å spille til Wii. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiller på engelsk, så da snakker alle engelsk. Har ikke prøvd det på noe annet språk, og har ikke behov for å prøve det. Spesielt siden stemmene er så bra. Jeg hadde ikke hatt not imot en helt CGI-film med stemmen til Sanus fra dette spillet.

Må si jeg liker dette mer og mer, og spesielt bosskampene og våpnene. I stedet for å velge våpen har alle sin egne metoder for å aktiveres. F.eks for å bruke missile må man først snu over til FPS-mode, så holde B for å få lock på det man vil skyte og så skyte. Tenk deg da bosskamper der man hopper rundt i 2D for å unngå å bli truffet, før man fyrer av et missil mot bossen mens den fortsatt angriper. Det er vanvittig hektisk til tider, men man har hele tiden full kontroll. Jeg digger sånt. :love:

Lenke til kommentar

Jeg er litt skuffet over Other M. Spillet er for kort, rundet 100% i løpet av 11 timer. Backtracking er det lite av, spillet forteller hvor du skal hele tiden og til og med hvor itemene ligger. Gameplayen er jo kult da, det skal den ha.

Jeg må si at jeg er uenig i Dagbladets anmeldelse. Historien er ikke klønete, passer faktisk ganske bra med hele greia. En ting er jeg enig i, det med våpen oppgradering. Er noe ulogiske valg der Team Ninja/Nintendo har gjort der. Jeg får heller ikke Metroid følelse her, men spillet er ikke så dårlig som dagbladet sier.

Lenke til kommentar

Dagbladet:

Pluss: Grei grafikk, okay start og slutt.

Minus: Forferdelig dialog, uinteressant historie, Samus er blitt soft, kontrollene mangler finesse, repeterende action, fravær av musikk, kjedelige omgivelser.

Jeg er uenig i samtlige punker de har listet som minus. Forferdelig dialog? Uinteressant historie? Tvert imot, både historie og dialog er svært bra. Historien starter rett etter Super Metroid, og Samus er akkurat blitt bounty hunter. Dette er faktisk ett av de første oppragene hennes. Hun er ikke "blitt soft", men er fortsatt ganske uerfaren.

Mangler finesse? Jeg vil si finessen til aller høyeste grad er til stede. Repeterende action? Tja, det er Metroid. Hva forventer de? Fravær av musikk? Det er en stor bonus. Kjedelige omgivelser? Har vi spilt samme spill? ;)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det ikke gir en Metroid Prime-følelse, men det prøvde det ikke heller. Det gir derimot en svært bra Metroid-følelse. Selv hadde jeg ikke hatt noe imot om de idiotiske Metroid Prime-spillene ble begravet en gang for alle, og de fortsatte med rene 2D Metroid-spill fra nå. FPS-bitene i Other M funker svært bra, men er de nødvendige? Ville spillet blitt dårliger uten dem? Jeg tviler. :)

Lenke til kommentar

FPS for å aktivere missiles! Mangel på knapper:P

Dette er et av de få spillene jeg har kommet til en boss (ikke midt boss) på førte treff der jeg ikke har mistet et eneste liv (ikke ekstra liv). Alt skjer jo nesten automatisk når du skyter. Other M er det korteste og letteste spillet i serien.

Lenke til kommentar

Synes Prime serien var mye bedre enn Other M, den første Prime spillet spesielt. Selv i 3D så holder spillene fast til Metroid følelsen, som er utforsking, isolert, ensom og mye skjulesteder. Other M har lite av, viser jo til og med hvor du finner missilene på kartet. Ikke at Other M er et dårlig spill, men ligger nederst i min Metroid liste.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...