Gå til innhold

Grunnlegende for psykolog

schneidig

Anbefalte innlegg

jeg har nå gått 3år på vgs medier og kommunikasjon.

Å bli fotograf har vært et høyt ønske, men når arbeidsmarkedet er vanskelig. Så må jeg ty til andre retninger.

Å hjelpe andre er noe jeg godt kan klare, så jeg har undret på om jeg skal bli psykolog.

Kan jeg få et innblikk til hva som trengs, hva som er grunnlegende og hva som er viktig?

Jeg tar også gjerne imot forslag til bøker eller steder på nettet hvor jeg kan lese.

Har ferie en god stund til, så har masse av tid til å lese.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å studere psykologi må du ha generell studiekompetanse, samt mange nok konkurransepoeng til å komme inn der du søker. Det er vel ett par steder i Norge hvor psykologi er ett åpent studie, men du ønsker deg vel kanskje til en litt større by?

Å bli psykolog er ikke bare, bare. Nå skal jeg på ingen vis skryte på meg god kjennskap til studiet, men av det jeg forstår av venner som har gått/går psykologi, så er det hardt å komme igjennom nåløyet som er overgangen fra det første til det andre året. I Trondheim er det i hvert fall slik at av de ~200 som blir tatt inn første året (årsstudium i psykologi) er det kun ~30 som blir tatt opp til profesjonsstudiet. Profesjonsstudiet er da en fortsettelse på årsstudiet, og gir deg tittelen cand.psychol. For å komme inn på dette studiet må karaktergjennomsnittet ditt på det første året være (sist jeg hørte) minimum 4.9, noe som tilsvarer utelukkende Aer ..

Generell informasjon om psykologistudiet finner du ved å google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...