Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fritak i fag / slutte i fag


kj_

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er lovlig på vgs. å melde seg ut av et fag (slutte i faget)? Hva vil dette så innebære?

 

Hvis noen ønsker å vite grunnen, så er det ikke på grunn av at jeg hater faget/læreren eller noe, men at jeg allerede har avlagt privatisteksamen i faget. Jeg har dermed oppfylt timetallet for faget som går over 3 år, slik at jeg vil få et vanlig vitnemål uansett hva jeg bestemmer meg for.

 

Finner ingen informasjon om dette på nettet, så hadde vært fint om noen som har litt informasjon om dette kunne dele det med meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, siden du har avlagt eksamen i faget og har bestått ser jeg ingen grunn til å møte i timene:P Hadde en elev på skolen som skulle ta Fysikk, Kjemi og Biologi som privatist, han avtalte med lærerene i fagene at han kommer innom når det var praktiske forsøk ellers leste han alene.

Lenke til kommentar

Vi deler nok synspunkt der, men problemet blir jo da at jeg kommer til å få fravær i de timene jeg ikke møter.

 

Prøvde å snakke med faglærer, men man kan mildt sagt si at han er i mot privatistordningen og vil ikke la meg slippe timene. Så jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå.. :p

Lenke til kommentar

Du snakker med rektor; det er han som har ansvar for slikt. Læreren har kun ansvar for undervisningen.

Rektoren min er i mot denne privatistordningen i kroppsøving, og derfor ble søknaden min avslått... til tross for at andre skoler praktiserer andre ting: http://www.aftenbladet.no/lokalt/article578427.ece

 

Derfor lurer jeg på mine rettigheter ang. det å eventuelt slutte i fag?

Lenke til kommentar

Hmm,da blir vel neste ledd FOS (Fylesoppløringssjefen)?

Har mange i klassen som har tatt gym hos privatist, og som bare er i timene for fun(uten vurdering):p

 

Tror det dog blir vanskelig og få til en ordning der du ikke trenger å møte opp i det hele tatt (Med mindre det er av medisinske årsaker)

Endret av clickz101
Lenke til kommentar

Dette er egentlig et veldig spennende tema. Jeg lurer egentlig på om det er mulig å slutte i et fag, det vil si; endre elevstatusen til "sluttet" (merknad "S"(UDIR)), men fortsette på med de andre fagene?

 

Et eksempel siden jeg ikke helt klarte å sette ord på hva jeg egentlig mente her:

Hvis du skal gå videregående, med en utdanning i sikte som kun skulle kreve R1-matte utover generell studiekompetanse, ville det da være mulig å slutte i de to andre programfagene, slik at du verken får undervisning eller karakter på vitnemål? For disse fagene trenger du strengt tatt ikke i alle fall!

 

Et annet eksempel: Hvis du tror du kunne lært deg ting mye bedre og kjappere enn det man gjør på skolen, men er avhengig av undervisningen i krevende fag som språkfag, R1-matte og fysikk: Kunne du melde deg ut av norsk, gym, historie og rle i 2. og 3. gym, for så å ta disse som privatist, samtidig som du følger programfagene i vanlig undervisning på skolen?

 

Dette ble litt komplisert, men om noen forstår hva jeg mener og har noe kunnskap på dette området er jeg takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Et eksempel siden jeg ikke helt klarte å sette ord på hva jeg egentlig mente her:

Hvis du skal gå videregående, med en utdanning i sikte som kun skulle kreve R1-matte utover generell studiekompetanse, ville det da være mulig å slutte i de to andre programfagene, slik at du verken får undervisning eller karakter på vitnemål? For disse fagene trenger du strengt tatt ikke i alle fall!

 

Nei, for du trenger tre programfag for å få generell studiekompetanse.

 

Et annet eksempel: Hvis du tror du kunne lært deg ting mye bedre og kjappere enn det man gjør på skolen, men er avhengig av undervisningen i krevende fag som språkfag, R1-matte og fysikk: Kunne du melde deg ut av norsk, gym, historie og rle i 2. og 3. gym, for så å ta disse som privatist, samtidig som du følger programfagene i vanlig undervisning på skolen?

 

Jeg tror dette skal gå an hvis man ordner det med skolen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar, selv om jeg ble litt fraværende fra tråden!

 

Det som har skjedd i mellomtiden er at jeg mottok avslaget om fritak i fag fra rektor, og deretter at en klage ble sendt inn til fylkeskommunen som skulle etterprøve begrunnelsene i avslaget. Så får vi se.

 

Et annet eksempel: Hvis du tror du kunne lært deg ting mye bedre og kjappere enn det man gjør på skolen, men er avhengig av undervisningen i krevende fag som språkfag, R1-matte og fysikk: Kunne du melde deg ut av norsk, gym, historie og rle i 2. og 3. gym, for så å ta disse som privatist, samtidig som du følger programfagene i vanlig undervisning på skolen?

Dette gjorde en på trinnet mitt i fjor, som tok VG2 og VG3 på ett år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...