Gå til innhold

ny laptop til studier 7000-10000 kr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av de du nevner ville jeg automatisk gått for Asus. Det er en god grunn til dette, og det er at HP sine laptoper i forbrukersegmentet bærer kvalitet av billig produksjon og dårlig byggekvalitet. HP er vel kanskje det merket ved siden av Acer med flest laptoper levert inn på garanti innen det første halvåret/året (undersøkelser gjort av et forsikringsselskap i USA). Forumtråder, innlegg og blogger på internett viser også at HP og Acer sine forbrukerbærbare er overrepresentert på problemstatistikken. Det er en grunn til at de er så billige i forhold til den maskinvaren man får. Nå er ikke HP Envy så verst, men ville likevel vært skeptisk.

Asus derimot rangerer på andre siden av skalaen og har stort sett solide bærbare, selv om de er utformet i en del plastikk. Noen av de nyere modellene har gjerne aluminiumsdeksel på skjermlokket og rundt tastaturet, men er ellers laget i plastikk. Jeg ville alikevel si at du vil få bedre kvalitet om du kjøper en Asus.

Når det er sagt synes jeg du burde vurdere en MacBook Pro 13". Joda, som så mange sier er den noen tusenlapper dyrere enn tilsvarende bærbare fra andre produsenter. Men så har også Apple kommet med noen smarte løsninger andre produsenter ikke har implementert. Den har unibody chassis, riktignok en sannhet med modifikasjoner. Men kabinettet består av hele aluminiumsstykker, ikke masse individuelle plastikk-deksler etc. Den har en praktisk batterimåler på siden som viser batteriprosent i form av noen grønne små lys på siden. Videre er tastaturet baklyst og i chiklet-stil. Byggekvaliteten er nærmest uten sidestykke på forbrukermarkedet.

Når det gjelder programvare kan du kjøre det operativsystemet du vil. Du kan kjøre Mac OSX, Windows, Linux eller en kombinasjon av to eller alle tre om ønskelig. OSX er faktisk ikke så verst. Den bygger på Unix, dog bruker den et applikasjonslag laget av Apple. Uansett. Den bruker samme type brukerrettighetshåndtering som Linux-operativsystemer, og all programvare som vil installere seg eller kjøre på Mac OSX må be om lov første gang! Ikke minst er det latterlig enkelt å installere og avinstallere applikasjoner, og det finnes en del smart programvare på Mac. Om du er av typen som spiller har Steam inkludert en rekke Source-spill kommet på Mac, og med Windows-partisjon kan du spille alt som fungerer på Windows.

Nå skal du sikkert ikke spille på maskinen siden du går for 13" med god batteritid, men greit å ha muligheten. MacBook Pro 13" har også bedre grafikkort enn Asus U35JC, og gir derfor bedre grafikkytelse. Når det gjelder batteritid scorer de ganske likt. Asus U35JC har noe bedre CPU-ytelse (Core2Duo vs Core i3), men ifølge en test jeg leste et sted er forskjellen marginal jevnt over. Den største forskjellen opplever man kun i de applikasjoner som støtter multi-threading.

En annen fin ting er at man får 8% tilbud ved kjøp av MacBook Pro som student gjennom medlemskap i Studenttorget. Denne går riktignok ut idag, så isåfall må du skyndte deg. Om du kjøper med en iPod Touch eller annen iPod kan du også få rabatt på den, men mellombeløpet må du betale selv, og så sende inn rabattkrav etterpå. Dette er en ganske tungvindt prosess som inkluderer et online skjema og et brev som må sendes inn med en del informasjon. Men da kan du få minst 2000 kroner i avslag på totalbeløpet, som tilsvarer en gratis iPod Touch 8GB av den nye iOS4-versjonen.

Jeg er glimrende fornøyd med min MacBook Pro 13", og kan glatt anbefale den videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...