Parashurama Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hei. Lurer på om det er mulig å lage en veldig enkel database i excel. Her er det jeg vil ha: Sheet 1: To felter som brukeren kan skrive inn to verdier(blir nok enkle ord eller smaa setninger) en knapp som sender verdiene og lagrer i to kolonner i sheet 2 Sheet 2: Her skal bare verdiene som er lagret sees Er det mulig med en slik funksjon i det hele tatt? Når jeg trykker på knappen må jo excel finne ut av hvilken rekke som er ledig å skrive til da. Hvis dette ikke er mulig hva slags programm maa jeg bruke da? Parashurama Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Dette krever litt programmering. Åpne VB-editoren (Alt F11 eller liknende). Insert > Module i modulen limer du inn dette: '**************** start **************************** Option Explicit Sub Overfor() Dim V1 As Variant, V2 As Variant Dim LedigRad As Long V1 = Sheets(1).Range("B2").Value V2 = Sheets(1).Range("B3").Value If V1 = "" Then Exit Sub If V2 = "" Then Exit Sub LedigRad = Sheets(2).Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row + 1 Sheets(2).Cells(LedigRad, 1).Value = V1 Sheets(2).Cells(LedigRad, 2).Value = V2 Sheets(1).Range("B2").Value = "" Sheets(1).Range("B3").Value = "" End Sub '************* slutt *************** Lukk VB-editoren. Sett inn et tegneobjekt (tekstboks, rektangel e.l.) i Sheet1 (IKKE en activex-button). Høyreklikk den, velg Assign macro, velg "Overfor". Ferdig. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Tusen takk for svar, men jeg får den ikke helt til å virke. Jeg går utifra at det er B2 og B3 som jeg må legge verdier inn i? Jeg får følgende feil da jeg trykker på knappen: Trykker jeg på debug får jeg opp dette: Jeg har aldri programert i Excel så jeg ser ikke hva som evnt er feil. Parashurama EDIT : Jeg har knappen i sheet1 Endret 8. september 2010 av Parashurama Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 (endret) Vel, da fant jeg ut av det alikevel Jeg klarte å legge til en chart i wookbooken da jeg skulle prøve å åpne VB editoren. Denne la seg før sheet 1 og laget nok problemene. Da jeg slettet den virket det som det skulle! Tusen takk for hjelpen!! Parashurama Endret 8. september 2010 av Parashurama Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Veldig bra. Sjansene for at Sheets(1) er et diagram i en slik arbeidsbok er uhyggelig små, så jeg hadde nok ikke gjettet det. Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Kom på at jeg trengte tre entry data og ikke 2 men var ikke noe problem å endre det selv når jeg så hvordan det andre var gjordt:) Tror jeg la det til da jeg trykket F11 alene og ikke med alt+F11 til å begynne med. Takker igjen. Da har jeg bare å legge inn data Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå