Gå til innhold

Speilrefleks med HD-video. hva anbefales

Anbefalte innlegg

..Men er poenget ditt med kameraet bare å skyte video, så kan du nøye deg med et mye billigere kort.

Ok.

Jeg trodde kanskje det var begrensninger i CF-kortet, altså at det var nødvendig med endel 'threshold' ved skriving av video. Jeg ser SDXC (60D) ikke har de heftigste skrivehastighetene enda til CF-pris, så det kan nok stemme at video ikke krever så mye ...

... men er det noen som har prøvd video med trege kort? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kollegaen min har kjøpt Canon 550D + veske + 8 GB Ultra II pakke hos Dustin. Kortet som følger med er et class 4 kort. Når han prøver å ta video, så stopper videoen etter 10-30 sekunder fordi bufferet går fullt og kortet ikke klarer å skrive raskt nok.

Det er svakt av Dustin å lage en slik pakke. Uvitende forbrukere kjøper i god tro om at alt skal fungere fint. I beskrivelsen til minnekortet skriver de for øvrig at kortet har 15 MB/s les og skriv, noe som er feil. På bildet ser du at det står 4 med en ring rundt.

Lenke til kommentar

Kollegaen min har kjøpt Canon 550D + veske + 8 GB Ultra II pakke hos Dustin. Kortet som følger med er et class 4 kort. Når han prøver å ta video, så stopper videoen etter 10-30 sekunder fordi bufferet går fullt og kortet ikke klarer å skrive raskt nok.

Det er svakt av Dustin å lage en slik pakke. Uvitende forbrukere kjøper i god tro om at alt skal fungere fint. I beskrivelsen til minnekortet skriver de for øvrig at kortet har 15 MB/s les og skriv, noe som er feil. På bildet ser du at det står 4 med en ring rundt.

4 med ring rundt beskriver hvilken klasse kortet tilhører - Sandisk Ultra 2 er et 15 MB/s skriv/les kort. Opprinnelig var det slik at class samsvarte med les/skriv hastighet. Noe som ikke stemmer lengre, det lages klasse 4 kort opp til 20 MB/s og klasse 6 kort opp til 30 MB/s.

Jeg har faktisk forrige generasjon Sandisk Ultra 15 MB/s i 16 GB variant (3 stk) - og har ingen problemer med at video stopper opp. Og jeg har vel opptak opp til 12 minutter kontinuerlig og tilsammen en ca 170 GB med opptak i fullHD og ennå ikke hatt problem med 15 MB/s kort. Så her er det uten tvil noe annet som er feil.

Faktisk har Dustin valgt helt OK kort til den pakken - problemet ligger nok her et helt annet sted.

Edit: Rettet betegnelser

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

4 med ring rundt beskriver hvilken klasse kortet tilhører - Sandisk Ultra 2 er et 15 MB/s skriv/les kort. Opprinnelig var det slik at class samsvarte med les/skriv hastighet. Noe som ikke stemmer lengre, det lages klasse 4 kort opp til 20 MB/s og klasse 6 kort opp til 30 MB/s.

Mnja.

Klasse betegner garantert ytelse, mens hastighetene som produsentene oppgir i tillegg til klasse gjerne er (litt optimistiske) tall for maksimal ytelse.

Ultra II er for øvrig ikke nødvendigvis det samme som de som nå selges som "Ultra". Mener de opprinnelige Ultra II-kortene var oppgitt til maks 10 MB/sek, men jeg har ikke emballasjen til mine liggende. Siden Dustin bruker betegnelsen Ultra II så kan det godt være snakk om eldre kort de har bundlet med kameraet for å få dem ut av lageret.

Lenke til kommentar

De verdiene på 15-30 MB/s som du nevner er typiske skrytetall fra produsentene. Det er for øvrig lesehastighet. Tatt fra SanDisks webside:

http://www.sandisk.com/products/imaging/sandisk-ultra-sdhc

With fast transfer speeds of up to 15MB/second*

* 15MB/sec read speed. write speed lower. Based on SanDisk internal testing; performance may be lower depending upon host device.

I SanDisk support webside skriver de selv hva forskjellen på Rated Speed og Speed Class er. For å si det med egne ord; Rated Speed kan godt ligge på 10 MB/s, men dette er kun kortvarig hastighet. Det er sannsynligvis et buffer som spiser unna. Med videoopptak kreves en kontinuerlig garantert hastighet. Jeg har selv testet og fått litt over 4 MB/s på mitt Kingston 16 GB SDHC class 4 kort.

Jeg skal be kollegaen min om å ta med kortet på jobben. Så skal jeg teste kontinuerlig skrivehastighet. Han sier selv at hvis han går ned til 640x480 oppløsning så kan han ta opp uten problemer. Canons kameraer krever 5,6 MB/s, det vil si class 6 kort.

Hva slags kamera har du filmet med forresten? Og hva slags minnekort (class) har du brukt?

Lenke til kommentar

Nå sier jeg ikke annet enn at man ikke kan bruke bare klassebetegnelsen for å vurdere et kort sin ytelse. Faktisk kan et klasse 6 kort i dag yte dårligere enn et klasse 4 kort. Det selv om klasse 4 har en garantert ytelse på 4 MB/s og klasse 6 på 6 MB/s i henhold til standardens spesifikasjoner. Tidligere kunne man nesten rett ut bruke klasse som kriterie.

Sandisk Ultra og Ultra II er spesifisert med samme maks hastighet i dag - og er så vidt jeg vet omtrent identiske kort. Det virker ellers som Dustin leverer Ultra selv om betegnelsen er Ultra II.

Ultra og Ultra II ser faktisk ut til å selges om hverandre, noen butikker har Ultra og andre Ultra II. Kan f.eks nevne at Dustin faktisk leverte Ultra til meg når jeg bestilte Ultra II. At ulike generasjoner har ulik specs er vel vi alle kjent med. Jeg har selv et gammelt Ultra II kort fra begynnelsen av 2008, og til og med det fungerer så det griner etter.

Og mitt poeng var at Ultra/Ultra II holder fint, og det derfor trolig er et annet problem i dette tilfelle enn selve kortet - eller at det rett og slett er feil på kortet. Mine kort leser/skriver konsekvent mellom 10 og 13 MB/s.

Edit 1 og Edit 2: @bb79: Jeg har 3 stk Sandisk Ultra (16 GB - kjøpt mars 2010) 1 stk Sandisk Ultra II 8 GB (kjøpt april 2008) og tre mindre fra 2006 (Sandisk og Lexar). De tre eldste klarer 6,5 - 8 MB/s skriv. De 4 nyeste - som ovenfor. Testet med overføring av 6 GB i to filer på 4 og 2 GB. Ja, de tre fra 2006 funket også helt fint - dog de fyltes for fort opp. Alle kortene er klasse 4.

Kingston sine kort er kjent for å være langt tregere enn Sandisk og Lexar sine kort. Kingston har i stor grad laget kort som kun tilfredsstiller standarden. Og jeg er fullt ut klar over at 15, 20 og 30 MB/s er skrytetall - men jevnt over får de jeg vet har testet Sandisk kort ut ca 70 - 80 % av ytelsen ved kontinuerlig skriving. Jeg var faktisk skeptisk til klasse 4 kort selv da jeg kjøpte kameraet den 3.3.2010 - men det var det kortet som butikken hadde inne. Butikken hadde testet Sandisk Ultra på 7D uten problemer.

70 - 80 % ytelse er det jeg får. Og om et kort er klasse 4 eller klasse 6 spiller da ingen rolle - de som spiller rolle er om kortene klarer kontinuerlig mer en 5,6 MB/s

Så yter ikke et Ultra/Ultra II kort av nyere type en 10 - 12 MB/s så mener jeg det klart er feil på kortet. Ikke minst når 4 år gamle Lexar SD kort klarer 7 - 8 MB/s.

Kamera: 550D.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg sa tidligere at Kingston klarte bare 4 MB/s. Nå testet jeg igjen. Jeg har et SanDisk 4 GB SDHC USB class 4 som faktisk er raskere enn den mye nyere Kingston 16 GB.

Testene viser skrivehastigheter.

Test 1: SanDisk 4 GB plugget i minnekortleser - 18,2 MB/s

Test 2: SanDisk 4 GB plugget rett i PCen (USB) - 13,5 MB/s

Test 3: Kingston 16 GB plugget i minnekortleser - 9,8 MB/s

Test 4: Sandisk 4 GB satt inn i Canon HF-S100 og koblet på PC via USB - 5,7 MB/s

Test 5: Kingston 16 GB satt inn i Canon HF-S100 og koblet på PC via USB - 4,1 MB/s

Hva som er flaskehalsen vet jeg ikke. Mulig kameraet ikke klarer å utnytte minnekortets potensiale like godt som en kortleser til PC. Det vil derfor være varierende hastigheter avhengig av kamera og kort. For å være på den sikre siden vil et class 6 alltid fungere på Canons video DSLR.

Partiet som Dustin leverer med kortet er muligens av gammel årgang. I alle fall holder ikke kortet mål. Jeg skal teste en gang til med noen andre minnekort på kollegaen min sitt 550D. Dustin burde ikke gamble på at deres kort i den pakken oppfyller kravene til skrivehastigheter.

Det stemmer nok ikke at Kingston kun lager kort som tilfredstiller standarden. Jeg oppnådde nesten 2,5 ganger raskere skrivehastighet enn det kortet lover. Vel å merke var dette på PCen. Hva slags hastighet man får på kameraet er jo det viktigste.

Edit: Leif

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Du er klar over at skrivehastighet til kamera via USB kan avvike betydelig fra skrivehastighet fra prosessor/buffer i kamera til kort. Selve USB-en på mange kamera er faktisk særdeles treg - og gir klart dårligere resultat, mens mellom buffer og kort er en mer effektiv overføring. Den kan også avvike betydelig mellom ulike kamera - blant annet er Canon HF-S100 som du testet med spesifisert for langt langsommere kort. I og med at det bruker AVCHD - som faktisk klarer seg nesten med klasse 2 kort. AVCHD trenger ikke mer en ca 2,3 MB/s skriv på kortet. Selve kameraet skal klare å utnytte kortet like bra som en kortleser - ikke minst 550D som er spesifisert for raske kort - og som alle dSLR produserer høy burst til kortet (effektiv overføring).

Så måling i kortleser gir nok de mest korrekte tallene. USB til kamera er egentlig nesten verdiløs som måling.

Og det gjenstår da det faktum at jeg har testet selve kamera (550D) med 3 stk Sandisk Ultra (som mest sannsynlig er kortet din kollega har), 1 stk 2 år gammelt Ultra II og et stk 4 år gammelt Ultra II + pluss 2 stk 4 år gamle lexarkort. Og ingen av disse har problem med ytelse i selve kameraet. I tillegg har butikken hvor jeg kjøpte kameraet testet 7D med Sandisk Ultra (flere kort).

Mitt poeng er at Sandisk Ultra/Ultra II er bra nok i massevis for video på 550D, og at man her enten har en feil i kameraet eller i akkurat det medfølgende kortet. Så å si at Dustin har gjort noe feil er bare sprøyt - de har levert et kort som skal være bra nok i henhold til reelle spesifikasjoner. At akkurat dette kortet ikke er bra nok er en soleklar reklamasjonssak.

Selve standarden for overføringshastighet på bussen mellom enhet og kort er identisk for klasse 2, 4 og 6. Nemlig "Normal Speed Bus I/F". Dog har nok EOS 550D en "High Speed Bus I/F" - i og med at man kan bruke klasse 10 kort. Derfor skal det ikke være problemer i det kameraet å fore raske kort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Saken til kollegaen min med 550D har løst seg. Han fikk nytt class 10 SD-kort tilsendt gratis. Canon sa selv at det kreves class 6 kort til dette kameraet. (Se mailkorrespondanse nedenfor.) Som jeg sa tidligere så ville jeg ikke gamblet på at et raskt class 4-kort fungerer. Det vil fungere for noen, men ikke for andre. For å være på den sikre siden, kjøp class 6-kort hvis du har et Canon DSLR.

Første mail var fra kollegaen min. Den har jeg ikke fått kopi av. Her kommer svaret fra Dustin:

Fra: *** [mailto:***@dustin.se]

Sendt: 16. september 2010 13:12

Til: ***

Kopi: ***

Emne: CANON EOS 550D

Hei ***,

Vi har endelig fått svar fra Canon om at kortet som følger med i pakken skal fungere helt fint til fotografering, som jo er hovedformålet. Man kan selvsagt også filme med kameraet, og Canon forklarte da at man bør ha et Class 6 kort eller oppover som er mer egnet til dette bruk, sånn som du ser i linkene under:

http://www.dustinhome.no/pd_5010168422.aspx

http://www.dustinhome.no/pd_5010124430.aspx

Så kortet er altså ikke feil og fungerer til fotografering, men når du ønsker å filme må du oppgradere til et Class 6 kort.

Ha en fortsatt fin dag!

Med vennlig hilsen

Dustin Home

Order/Kundeservice

Dette var kollegaen min ikke fornøyd med. Han sendte en lang mail som jeg har valgt å ikke ta med her. Så fikk han svar fra Dustin:

Fra: *** [mailto:***@dustin.se]

Sendt: 16. september 2010 15:16

Til: ***

Kopi: ***

Emne: RE: CANON EOS 550D

Hei ***,

Dette er jeg faktisk helt enig i.

Etter å ha lest litt rundt på nettet etter vi fikk beskjed fra Canon så ser det ut som at et Class4-kort fungerer i de fleste tilfeller, men ikke i ditt tilfelle.

Jeg har nå bestilt opp et nytt minnekort til deg, dette: http://www.dustinhome.no/pd_5010168422.aspx

Det gamle kortet kan du bare beholde og bruke til vanlige bilder for eksempel.

Håper du er fornøyd med denne løsningen, selv om det tok lengre tid enn det burde.

Ta kontakt igjen om noe er uklart.

Ha en flott dag

Med vennlig hilsen

Dustin Home

Order/Kundeservice

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...