-Léon- Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Har sett dette skilte utenfor inngangene til den nye Knappetunnelen og lurer på hva de betyr Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Forbudt med transport av farlig gods. I tidsrommet : Hverdager 07-10 og 14-17. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Skiltet betyr at det er forbudt med transport av farlig gods gjennom tunnelen mellom klokka 07:00 og 10:00 og likeså mellom klokka 14:00 og 17:00. Kva D'en betyr er eg noke usikker på. Hensikta med dette skiltet er at dersom det skulle skje eit uhell med farlig gods nede i tunnelen så skal det skje på eit tidspunkt då det er lite trafikk (ikkje rushtrafikk). Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 ah, så lærte jeg noe nytt idag også =) Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 ah, så lærte jeg noe nytt idag også =) Må ærlig innrømme at jeg ikke har sett dette skiltet i trafikken, og hadde heller ikke (dessverre) visst hva det betydde da jeg så det. Men, nå har jeg lært noe nytt i dag. Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Det er vel et skilt man lærer seg på transportfagskolen og lignende, vil jeg tro? Ikke noe man trenger å bekymre seg om som "vanlig" trafikant, med andre ord Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Det er vel et skilt man lærer seg på transportfagskolen og lignende, vil jeg tro? Ikke noe man trenger å bekymre seg om som "vanlig" trafikant, med andre ord For å kunne kjørig farlig gods, som ikke er "begrenset mengder", så må man gjennomføre et ADR-kurs. Hva D'en står for: Tunnelkategori D: Begrensninger for farlig gods som kan lede til meget store eksplosjoner, store eksplosjoner, et stort giftig utslipp eller en kraftig brann. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Takk for den snillekim tenkte ikkje på tunnelklassifiseringa. Tunnelklasse D betyr forøvrig at tunnelen har ein årsdøgntrafikk på opp til 12 000 (6000 kjøyretøyer per kjøyrefelt). Så med andre ord så er bokstaven på skiltet berre ei begrunnelse til kvifor det er restriksjoner på akkurat denne tunnelen. For den jamne trafikkant er dette eit skilt som ikkje er så veldig viktig å kunne, men det kan være greit å forstå skiltet slik at du er i stand til vurdere om risikoen for eit uhell er større eller mindre på det tidspunktet du kjøyrer gjennom tunnelen. Lenke til kommentar
Brv Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Dere er ikke alene om å lurer på hva dette skiltet som kom opp utenfor knappetunnelen betyr. Tror nesten hver gang jeg har kjørt forbi her m/passasjere har noe spurt, "hva betyr det egentlig". Dette skiltet er svært lite brukt, så for mange er dette helt nytt. Lenke til kommentar
Skunkish Skrevet 15. september 2010 Del Skrevet 15. september 2010 Det er vel et skilt man lærer seg på transportfagskolen og lignende, vil jeg tro? Ikke noe man trenger å bekymre seg om som "vanlig" trafikant, med andre ord Trenger vel ikke, men det skiltet sto i teoriboka til moped prøven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå