Gå til innhold

Hva betyr dette skilte?

-Léon-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skiltet betyr at det er forbudt med transport av farlig gods gjennom tunnelen mellom klokka 07:00 og 10:00 og likeså mellom klokka 14:00 og 17:00.

Kva D'en betyr er eg noke usikker på.

Hensikta med dette skiltet er at dersom det skulle skje eit uhell med farlig gods nede i tunnelen så skal det skje på eit tidspunkt då det er lite trafikk (ikkje rushtrafikk).

Lenke til kommentar

Det er vel et skilt man lærer seg på transportfagskolen og lignende, vil jeg tro? Ikke noe man trenger å bekymre seg om som "vanlig" trafikant, med andre ord :)

For å kunne kjørig farlig gods, som ikke er "begrenset mengder", så må man gjennomføre et ADR-kurs.

Hva D'en står for:

Tunnelkategori D:

Begrensninger for farlig gods som

kan lede til meget store eksplosjoner,

store eksplosjoner, et stort giftig

utslipp eller en kraftig brann.

Lenke til kommentar

Takk for den snillekim tenkte ikkje på tunnelklassifiseringa.

Tunnelklasse D betyr forøvrig at tunnelen har ein årsdøgntrafikk på opp til 12 000 (6000 kjøyretøyer per kjøyrefelt).

Så med andre ord så er bokstaven på skiltet berre ei begrunnelse til kvifor det er restriksjoner på akkurat denne tunnelen.

For den jamne trafikkant er dette eit skilt som ikkje er så veldig viktig å kunne, men det kan være greit å forstå skiltet slik at du er i stand til vurdere om risikoen for eit uhell er større eller mindre på det tidspunktet du kjøyrer gjennom tunnelen.

Lenke til kommentar

Dere er ikke alene om å lurer på hva dette skiltet som kom opp utenfor knappetunnelen betyr. Tror nesten hver gang jeg har kjørt forbi her m/passasjere har noe spurt, "hva betyr det egentlig". Dette skiltet er svært lite brukt, så for mange er dette helt nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...