Gå til innhold

Internett funker, men ikke via trådløs router


Myxo

Anbefalte innlegg

Opplevde i går kveld at nettet datt ned. Jeg gikk og la meg, og tenkte at det skulle være på plass igjen i dag, men den gang ei. Er tilkoblet nettverket "Sissel", men det står kun som lokalt. Har vært oppe og restartet både modem og router, men fortsatt kun lokal tilkobling. Koblet meg så direkte inn på modemet ved hjelp av kabel, og jeg kom online umiddelbart.

 

Jeg opplever det altså slik:

- Internett når modem, og modemet sender det videre

- Trådløs router sender/mottar signaler fra min PC, men ikke til/fra modemet

 

Hva i alle dager kan være galt?

 

Har kun TV2 og diverse fra nett, så skulle veldig gjerne kommet meg online igjen før fotballkampen i kveld. Kan ikke sitte på en trekrakk uti gangen her :)

 

Tilleggsopplysninger.

 

Modem: Thompson SpeedTouch 546i

Router: D-Link DI-524

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er problemet løst, uten at jeg har blitt noe særlig klokere på årsakene her.

 

Dro og kjøpte en ny trådløs router (jeg orker ikke å bruke timesvis på å feilsøke), koblet den opp og nettet fungerte med en gang. For sikkerhets skyld tenkte jeg at jeg skulle prøve den gamle routeren en gang til før jeg kastet den, og tror du jaggu ikke den fungerte som bare det? Nå er alle maskiner på nett igjen, og alt er bare fryd og gammen. Den nye routeren leverer jeg inn igjen i morgen.

 

Mulig det var en times tid uten strømtilførsel som gjorde underverker her, uten at jeg helt forstår hvorfor. Mulig noe "åpnet" seg i modemet da det kom i kontakt med ny trådløs? Who knows...

Lenke til kommentar

Typisk d-link problematikk, la stå av en stund og den virker igjen; en stund ;)

 

ellers, typisk problematikk, hvis bare en pc fungerer tilkoblet routeren er ofte wan kabelen fra modemet satt i en switch port istedet for wan porten på routeren og den ene pc'en som fungerer får ip og adressering fra modemet.

Endret av drbuggs
Lenke til kommentar

hvis bare en pc fungerer tilkoblet routeren er ofte wan kabelen fra modemet satt i en switch port istedet for wan porten på routeren og den ene pc'en som fungerer får ip og adressering fra modemet.

Tipper du har rett i at kablingen var byttet om. Kabel fra routermodem i en av lanportene på D-link.

Dermed har man to DHCP-servere og bingo om man får IP med internett (10.0.0.x) eller kun LAN (192.168.0.x).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...