Gå til innhold

Gode fantasybøker?

Anbefalte innlegg

Har startet på flere serier som ikke har blitt fullført/ikke var fullført da jeg startet, bl.a. A Song of Ice and Fire, Malazan Book of the Fallen, Gentlemen Bastards, The Kingkiller Chronicle m.fl., men i dag så prioriterer jeg enten en av disse eller en serie som er ferdig. Å starte på en helt ny serie som ikke er fullført er jeg skeptisk til i dag, da skal den selges som jævlig bra. Ikke fordi jeg egentlig ikke vil, men å vente ti år på å bli ferdig med en serie er jeg ikke så gira på lengre. Da kan jeg heller vente i ti år og lese alt sammen da. Men det kommer stadig nye fantasybøker som lover bra som jeg har lyst til å prøve meg på. Curses!

Har bare lest The Riftwar Saga i Riftwar-serien, og det er lenge siden. Visste om The Serpentwar Saga, men trodde at det bare var den som har kommet etter originalserien. Dermed har jeg jo plutselig en hel haug med bøker til å lese, fordi dette vil jeg gjerne lese. Hvordan er er oppfølgerne?

Ang. WoT: Tror jeg har messet til det kjedsommelige om min mening om den serien, og det er bare å se på avataren min. Rand FTW!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt uenig i at det blir møl etter bok 6-7, men vet jo at mange er uenige. Sånn er det bare. Sanderson setter opp tempoet og drar ting i land, men alle hans bøker i serien preges av å skulle bli ferdig, særlig aMoL preges av checkliste-skriving og det er den som jeg også føles at preges mest av Sanderson som forfatter. Sanderson er en helt ok/god fantasyforfatter, men han er ikke Jordan og det merkes. Han klarte feks å føkke opp Mat.

Hva er dårlig med The Demon cycle-serien? Leser mye både-og på nettet etter ett kjapt søk

Lenke til kommentar

Men han klarte å unngå 500 repetisjoner av folk som drar seg i fletta eller retter på skjørtene. Og faktisk klarer å drive historien framover uten at folk går rundt å syter over hver eneste lille ubetydelige ting.

Når det gjelder TDC så er de to første lettleste og underholdene men nummer 3 var en gedigen nedtur som ikke tilførte historien noe betydelig, bortsett fra de kanskje 20 siste sidene. Noe som resulterte i at jeg satt igjen med en følelse av i irritasjon og at tiden jeg brukte å lese på boken var fullstendig bortkastet. Et resume på wikipedia holder i lange baner.

Lenke til kommentar

Det var nå en gang slik Jordan skrev, selv om dette ble "overdrevet" i bøkene 8-10. Jordan viste og fremdrift i Knife of Dreams, og tror at han kunne fortsatt. Sanderson fullførte serien, fremdrift var nødvendig for å ikke dra det ut for lenge. Med Sanderson blir noen ting gjort for raskt også, og for ofte for enkelt. Men jeg er ham evig takknemlig for å fullføre serien, slik som jeg er evig takknemlig for at Jordan begynte på serien og skrev de 11 (12) bøkene i den som han gjorde

Ang. The Demon Cycle: Javel, da er jeg fortsatt usikker på om jeg noen gang kommer til å lese bøkene. Bare tiden vil vise

Lenke til kommentar

Skriver under på Malazan-serien. Det er en av de få fantasy-seriene der ute som ikke ligner på noen annen. Den har ikke bare en enorm skala men føles også frisk og original. Det eneste kritikkpunktet er at det kan være en vanskelig serie å komme inn i og mange fullfører ikke den første boka. Erikson er ikke bare en av de beste fantasy-forfatterne der ute men også en av de mest krevende.

Malazan-serien er svært gode ja. Synes serien taper seg litt i de siste tre bøkene. De jeg likte best var bok nr 3-6 (fra Memories of Ice til The Bonehunters).

Lenke til kommentar

The Wheel of Time ble jo fullført veldig bra av Sanderson, under omstendighetene. Det ville umulig bli det samme som om Jordan skulle skrevet dem, men IMO var det en verdig avslutning på serien... og jeg skjønner godt at han ikke ville dra ut serien enda mer. Mye av handlingen ble jo drevet fram av det Jordan hadde satt opp, men samtidig kan jeg ikke se for meg at Jordan hadde fullført serien med mindre enn fem nye bøker...

@Zlatzman: Digger avataren din!

@Spartapus: Enig! Jeg liker at det er litt filosofi involvert, men det kan bli litt for mye av det gode til tider.

@Tomeito: Oppfølgerne til Riftwar er... vel, en lett blanding. Jeg har et veldig godt forhold til Magician, og føler ikke at noen av de andre helt når opp til de bøkene. Men jeg liker The Serpentwar Saga, og Empire trilogien (som finner sted delvis samtidig med Riftwar, men satt på Tsuranianni), veldig godt. Det er også en del andre som er gode, og ingen er direkte dårlige. Jeg tror de jeg liker best er hvor vi får følge noen karakterer mens de utvikler seg, som det blir litt mindre av opp gjennom serien. Men hold deg unna Krondor bøkene. De er basert på et Quest-type spill som ble satt i den verdenen, og historiene er derfor ganske... uh... håpløse. Det er også en del enkeltstående bøker som er satt til rundt og etter Riftwar som det er verdt å lese.

Lenke til kommentar
@Spartapus: Enig! Jeg liker at det er litt filosofi involvert, men det kan bli litt for mye av det gode til tider.

Jeg tror Erikson går med en filosof i magen og at han får utløp for dette i bøkene sine, men det ville bedre om han faset dette ut i noen egne filosofibøker og kun beholdt det som er relevant for historien. De som er interessert i å lese en fantasy-saga er ikke først og fremst interessert i å lese filosofi, og de som vil lese filosofi kommer ikke til å gå gjennom hele Malazan for å finne de avsnittene. Og det er litt synd, for mye av det han skriver holder høyt nok nivå til å inngå i pensumet til exphil ved siden av Hume og Kant, men han vil jo aldri nå fram til de som interesserer seg for filosofi på denne måten.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Har begynt å lese litt fantasy igjen. Er en stund siden sist (2-3 år). Begynte på Salem's Lot av Stephen King. Er kanskje ikke helt innen den typiske ''Fantasy'' sjangern, men liker den godt til nå. King er flink til å skape karakterer, og historien er godt skrevet. Anbefales.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har pløyd Wheel of Time for 3 gang nå, helt fantastisk serie. ingen er i nærheten, skriver seg litt bort i i noen bøker men fremdeles ikke i nærheten av det Martin klarer :) selv om WOT er for langt, skjønner jeg etter flere gjennomlesninger at det er mye er nødvendig for å skildre mørket. 

Nå leser jeg om Belgarion, adskillig mindre komplekst (foreløpig )men gode bøker.

"spook's apprentice" av Joseph Delaney, kanskje mere barne/ungdomsbøker, også gode karakterer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Delaney

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...