Utah Skrevet 25. januar 2013 Del Skrevet 25. januar 2013 Vil anbefale boka ''The Hobbit''. Tror den er oversatt til norsk? Den er skrevet av en fyr som heter J.R.R Tolkien. Den er proppet med dervger ( Små folk), Hobbits ( Små folk ), og trollmenn ( Folk som kan utføre magi ). I boka finnes det også orcs, som er grønne onde skapninger. Jeg anbefale boka til folk som vi lese noe fantasiaktig. Tror han har skrevet en annen fantasy bok også. Fluenes herre om jeg husker rett? 1 Lenke til kommentar
Freidig Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 American Gods, Blade Itself, The Name of the Wind. Jeg elsker også Tolkien bøkene. Trenger vel ikke og si hvem som er favoritten min, men det er George RR Martin. Spørs om du leser mest YA eller leser litt oppover. Har falt ordentlig for George men syntes Joe Abercombie er veldig flink. (Blade itself) Lenke til kommentar
wnchester Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Jeg kan anbefale: Percy Jackson av Rick Riordan Heroes of Olumpys av Rick Riordan (en oppfølger til Percy Jackson serien). Gone av Micheal Grant Lorien Legacies av Pittacus Lore (I am number four serien). The Mortal instruments.av Cassandra Clare Artemis Fowl av Eoin Colfer Lenke til kommentar
Ralith Skrevet 31. mai 2013 Del Skrevet 31. mai 2013 (endret) Bøkene om Artemis Fowl kan jeg også anbefale varmt. Leste dem når jeg var yngre, og opplevde dem veldig morsomme og spennende, selv om de ikke er spesielt seriøse. Kan også trekke frem det som jeg synes er en litt skjult edelsten : Enders Spill (Engelsk versjon er best). Og nei - den handler ikke om fugler . Ellers er bøkene til R.A Salvatore ofte underholdende, om enn ikke alltid like dype. For det meste action og enkle moralske spørsmål, for dem som liker det. Endret 31. mai 2013 av Ralith Lenke til kommentar
Coffee Break Skrevet 1. juni 2013 Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) Ok. Prøver å finne bøker å lese til sommeren, og trenger noen anbefalinger. Har søkt litt rundt, og funnet noen interessante; Darkglass Mountain The Name of the Wind The Blue Sword Elantris Farseer-trilogien The Icewind Dale Noen som har noe å si på disse bøkene? Eventuelt andre bøker innenfor samme sjangeren? Har lest WoT, Mistborn, LotR, The Baker's Boy, Sword of Thruth og en del av Riftwar-sagaen. Alle var serier jeg likte veldig godt. GoT er allerede påbegynt forresten. Gjerne high fantasy, men ikke nødvendigvis så YA-preget som mye av det er (har jeg fått inntrykk av). Ordentlige voldsskildringer, sex og sånt er bare flott. Er veldig positivt om det er en serie/trilogi også, er så kjedelig å være ferdig med hele historien etter 2 dager med lesing. Håper noen av dere beleste mennesker har noen tips til en stakkar uten mye å gjøre i sommer :-) Endret 2. juni 2013 av Coffee Break Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Har anbefalt Malazan Book of the Fallen av Steven Erikson mange ganger, og gjør det gjerne igjen. Fantastisk serie som slår de fleste når det kommer til kompleksitet og episkhet(?). Her har du ti bøker i hovedserien, flere standalones/korte fortellinger samt en nystartet trilogi satt til samme verden av samme forfatter. Det finnes også en ennå ikke avsluttet serie satt til samme verden skrevet av Ian C. Esslemont (som skapte verdenen sammen med Erikson). Med andre ord masse å ta av. Anbefaler også The Gentelmen Bastards-serien av Scott Lynch, hvor tredje bok skal komme til høsten. Ellers er denne linken fin: http://bestfantasybooks.com/top25-fantasy-books.php Av de du nevner selv er The Name of the Wind å anbefale, det er bok én i serien The Kingkiller Chronicle av Patrick Rothfuss, hvis siste bok vel skal komme til høsten. Robin Hobb (Farseer) anbefales også, samt hennes andre bøker. Har ikke lest The Blue Sword men har hørt at den er YA. Liker du Mistborn og de Sanderson gjorde med WoT, liker du sikkert Elantris også. Sanderson har startet med ny fantasyserie også, men der har vel bare en bok kommet. The Icewind Dale er del av Forgotten realms. Lenke til kommentar
Coffee Break Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Tusen takk for utfyllende svar, Tomeito! Malazan så veldig interessant ut. Den linken var veldig fin, gjør det enklere. Er så utrolig mange gode alternativer å velge mellom, haha. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 2. juni 2013 Del Skrevet 2. juni 2013 Absolutt, det finnes mange gode fantasy-serier og det er ikke alltid like lett å vite hva man skal begynne på neste gang. Men Malazan-serien pleier å være på de flestes topplister, så den er etter min mening et must. Første bok er ikke den beste, ikke dårlig akkurat, men det er fra og med bok 2 at ting virkelig tar av. Kan også anbefale denne bloggen hvor det er nyheter, konkurranser, blurbs etc 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Ok. Prøver å finne bøker å lese til sommeren, og trenger noen anbefalinger. Har søkt litt rundt, og funnet noen interessante; Darkglass Mountain The Name of the Wind The Blue Sword Elantris Farseer-trilogien The Icewind Dale Noen som har noe å si på disse bøkene? Eventuelt andre bøker innenfor samme sjangeren? Har lest WoT, Mistborn, LotR, The Baker's Boy, Sword of Thruth og en del av Riftwar-sagaen. Alle var serier jeg likte veldig godt. GoT er allerede påbegynt forresten. Gjerne high fantasy, men ikke nødvendigvis så YA-preget som mye av det er (har jeg fått inntrykk av). Ordentlige voldsskildringer, sex og sånt er bare flott. Er veldig positivt om det er en serie/trilogi også, er så kjedelig å være ferdig med hele historien etter 2 dager med lesing. Håper noen av dere beleste mennesker har noen tips til en stakkar uten mye å gjøre i sommer :-) Jeg støtter opp om anbefalingene som Tomeito kom med. Du får ikke mer episk fantasy enn Tales of the Malazan Book of the Fallen. Når det gjelder Elantris av Brandon Sanderson så er det den første boka hans. Den er bra, men personlig er jeg av den oppfatningen av at bøkene hans bare blir bedre og bedre. Du har jo allerede prøvd bøkene av han, så da er også bøkene som Warbreaker, Alloy of Law, og The Way of Kings veldig gode alternativ. Ellers vil jeg dra fram The Dresden Files av Jim Butcher. Den omhandler en privatdetektiv/trollmann ved navn Harry Dresden. Nei, navnet er ikke rippet av Harry Potter bøkene. Selv om det er visse likheter (men The Dresden Files er bedre), i den forstanden at det er en blanding av en magisk verden og "vår" verden. Urban fantasy. Den starter bra, og blir bedre. Hvis du vil prøve deg på klassisk fantasy, så er sånn som Shannara serien av Terry Brooks et godt alternativ. Orson Scott Card har også skrevet mange gode bøker, men de er ofte en blanding av fantasy og science fiction. Boken hans Ender's Game kommer som film til høsten (traileren ser helt rå ut), og er en av de virkelig store klassikerne i sci-fi. Han har også en del fantasy, som for eksempel Lost Gate, Pathfinder og The Tales of Alvin Maker. Hvis du ønsker å prøve deg på science fiction så kan jeg anbefale Orson Scott Card sine bøker, som nevnt ovenfor. En mer episk sci-fi serie er The Night's Dawn Trilogy av Peter F. Hamilton. Det er det forsåvidt også en del eksplisitte scener, hvis det er viktig for deg. Men også veldig bra skrevet. En annen, noe brutal, serie er bøkene til Richard Morgan. Han har også skrevet noe fantasy, som var bra. Har anbefalt Malazan Book of the Fallen av Steven Erikson mange ganger, og gjør det gjerne igjen. Fantastisk serie som slår de fleste når det kommer til kompleksitet og episkhet(?). Her har du ti bøker i hovedserien, flere standalones/korte fortellinger samt en nystartet trilogi satt til samme verden av samme forfatter. Det finnes også en ennå ikke avsluttet serie satt til samme verden skrevet av Ian C. Esslemont (som skapte verdenen sammen med Erikson). Med andre ord masse å ta av. Anbefaler også The Gentelmen Bastards-serien av Scott Lynch, hvor tredje bok skal komme til høsten. Ellers er denne linken fin: http://bestfantasybo...ntasy-books.php Av de du nevner selv er The Name of the Wind å anbefale, det er bok én i serien The Kingkiller Chronicle av Patrick Rothfuss, hvis siste bok vel skal komme til høsten. Robin Hobb (Farseer) anbefales også, samt hennes andre bøker. Har ikke lest The Blue Sword men har hørt at den er YA. Liker du Mistborn og de Sanderson gjorde med WoT, liker du sikkert Elantris også. Sanderson har startet med ny fantasyserie også, men der har vel bare en bok kommet. The Icewind Dale er del av Forgotten realms. Den tredje boka til Pat Rothfuss kommer ikke til å komme til høsten. Den må vi nok vente en stund på. Han er perfeksjonist til de grader, og bruker lang tid på å skrive ferdig. Det er latterlig gode bøker, men det kan faktisk være like greit å vente til siste boka er ute - avhengig av hvor flink man er til å vente. Ellers vil jeg også påpeke at bøkene til Ian C. Esslemont ikke bare er satt i samme verden som bøkene til Steven Erikson, men til tider også omhandler flere av de samme karakterene. 1 Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Presiseringen angående Esslemont og Erikson er på sin plass, Esslemonts bøker utforsker andre sider av historien enn Eriksons bøker, men har med mange av de samme personene. Angående Rothfuss, så blandet jeg litt. Det er vel oversettelsen av bok 2 som kommer til høsten. Bok tre er vel forhåpentligvis ute i løpet av 2014 Lenke til kommentar
Coffee Break Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Tusen takk igjen. Ser ut som flotte anbefalinger! Ser ut som om det blir en sommer preget av myyyyyye lesing Lenke til kommentar
YaegeR Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 (endret) Vil også framheve Malazan serien.. fantastisk!! Ellers har dere jo glemt The Painted Man! Helt utrolig kul serie. Fantasy med et helt eget magisk system, litt som i Mistborn? The novel follows three POV characters in their passage from childhood to maturity. They are inhabitants of a world plagued by the attacks of demons known as corelings, which rise from the planet's core each night to feast upon humans. The ongoing attrition of these attacks have reduced humanity from an advanced state of technology to a 'dark age Les om den serien, er vel en av mine favoritter.. Ellers har du the Black Company! "The Black Company is a series of fantasy novels by author Glen Cook. The series combines elements of epic fantasy and dark fantasy as it follows an elite mercenary unit, The Black Company, through roughly forty years of its approximately five hundred year history. " Tror Abercrombie har gitt Glenn Cook mye av æren for sitt mesterverk : The First Law serien ELSKER fantasy =) Endret 9. juni 2013 av regeay Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 @Tomeito: Jeg beundrer din optimisme angående tredje boka til Rothfuss, og håper du har rett! @Coffee Break: Bare hyggelig @Regeay: Helt enig angående Demon Cycle serien (The Painted Man / The Warded Man, av Brent Weeks). De tre bøkene som har kommet hittil er rå! Lenke til kommentar
Coffee Break Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Har forresten begynt på Way of Kings, og liker den veldig godt så langt. Ser ut som om det kommer til å bli en herlig serie! Smådumt å starte på den midt i hjemmeeksamen merker jeg... 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Hahaha, hvem har vel ikke gjort den tabben 1 Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Støtter også The Black Company-anbefalingen. Også stor inspirasjon til Steven Erikons bøker (Malazan). Har selv ikke lest The Demon Cycle ennå, men leser stort sett bare gode ord om de to bøkene som har kommet til nå. Prøver meg kanskje når tredje bok har kommet. Leser selv The Malloreon av David Eddings. Det er oppfølgerserien til The Belgariad, en av klassikerne innen fantasy. Det er veldig rett fram, men Eddings har lagt fra seg noen av de mest barnlige faktene fra originalserien. Ikke utfordrende i det hele tatt, men vært grei lesning gjennom eksamensperioden hvor man kanskje ikke ønsker det tungeste stoffet å lese på. Om den anbefales? Altså, the Belgariad er en klassiker, men nok rettet mot noe yngre lesere. Og med utviklingen i fantasysjangeren de siste 20 årene med råere, hardere og mer voldsom historie, en bevegelse vekk fra de klassiske helteskikkelsene og god vs ondt-plottene, føles den kanskje noe gammeldags. Men absolutt greit å få med seg om man ønsker noe lettere fantasy. Også går det veldig fort å lese bøkene @Imlekk: Mener å ha lest at Rothfuss har sagt at den ikke vil komme så sent som i 2015, men ikke i år heller. Da blir 2014 det som er mest sannsynlig. Dog skal man absolutt ikke stole på fantasyforfattere når det kommer til utgivelsesdatoer. Hvor lenge ventet man ikke på A Dance with Dragons? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Den tredje boka i The Demon Cycle kom ut for litt siden. Det var veldig bra! To bøker igjen, så avhengig av hvor flink du er til å vente er det kanskje greit å ikke starte på den helt enda Jeg håper du har rett angående Rothfuss. På den lyse siden så kan han umulig gjøre det like frustrerende som det har vært å vente på Republic of Thieves og de ørten forsinkelsene i utgivelsesdatoen den har vært gjennom... Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Skriver under på Malazan-serien. Det er en av de få fantasy-seriene der ute som ikke ligner på noen annen. Den har ikke bare en enorm skala men føles også frisk og original. Det eneste kritikkpunktet er at det kan være en vanskelig serie å komme inn i og mange fullfører ikke den første boka. Erikson er ikke bare en av de beste fantasy-forfatterne der ute men også en av de mest krevende. Vil anbefale boka ''The Hobbit''. Tror den er oversatt til norsk? Den er skrevet av en fyr som heter J.R.R Tolkien. Den er proppet med dervger ( Små folk), Hobbits ( Små folk ), og trollmenn ( Folk som kan utføre magi ). I boka finnes det også orcs, som er grønne onde skapninger. Jeg anbefale boka til folk som vi lese noe fantasiaktig. Tror han har skrevet en annen fantasy bok også. Fluenes herre om jeg husker rett? Mer eller mindre. 1 Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Den tredje boka i The Demon Cycle kom ut for litt siden. Det var veldig bra! To bøker igjen, så avhengig av hvor flink du er til å vente er det kanskje greit å ikke starte på den helt enda Jeg håper du har rett angående Rothfuss. På den lyse siden så kan han umulig gjøre det like frustrerende som det har vært å vente på Republic of Thieves og de ørten forsinkelsene i utgivelsesdatoen den har vært gjennom... Nå kommer forhåpentligvis Republic of Thieves ut til høsten. Scott Lynch har dog en bedre grunn enn mange til å ha ikke blitt ferdig, nemlig sykdom og personlige problemer. Venter trolig med The Demon Cycle til alle bøker er ute. Finnes andre ting jeg kunne tenke meg å lese først, og det er jo deiligst å kunne lese en hel serie uten å vente på ny bok 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Ja, kan ikke si meg uenig der Dette er en spesiell vår, hvor to av de tre første seriene jeg startet på blir ferdige; Både Wheel of Time og Riftwar. I framtiden skal jeg bli flinkere til å gjøre som deg: Vente med å starte til alle bøkene er ute! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå