Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

13-åringer tatt på fersken på epleslang, dratt etter hestehalen og truet med bikkje.

Schwarzkopf

Anbefalte innlegg

Svar: Nei, så klart hadde jeg ikke støttet jentene dersom de hadde gjort noe slikt. Det var hele poenget mitt. I dette spesifikke tilfellet var det nemlig bonden sine handlinger som var grovest (mye grovere).

ja da vil jeg, påtalemyndigheter og sikkert media gjerne snakke med vitnet ditt som så hele situasjonen og kan upartisk fortelle oss hvordan dette skjedde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*snip*

til dere som mente jentene hadde rett: ville dere støtte jentene om de hadde brent ned alle epletrærne, drept bikkja, brent traktoren og knust kneskålene til bonden?

Hadde nestet ikke forundret meg.

jeg mener jentene må plante nye trær til bonden og dekke tapt inntekt.

eller vi kan holde oss saklige.

Svar: Nei, så klart hadde jeg ikke støttet jentene dersom de hadde gjort noe slikt. Det var hele poenget mitt. I dette spesifikke tilfellet var det nemlig bonden sine handlinger som var grovest (mye grovere).

Jeg har ingen kommentar til den andre Elgen. Så klart hadde det vært best om det du sier hadde skjedd, men det er jo ikke tilfellet..

hvordan kan du være så sikker på at alt er rett slik det fremstår .

jeg tviler på et bonde faktisk hadde ment å dra jenten etter håret. det er bare en konsekvens av handlingen.

Å straffe bonden på den måten dere vil kan sammenlignes med å straffe noen for de de er sinte.

man kan også sammenligne det med å straffe dem som kjører litt for for når de vil forbi disse trege bo-bilene , som plutselig øker farten når noen vil forbi.

da er bilisten bonden og bo-bil-sjåføren jentene

Lenke til kommentar

jeg tviler på et bonde faktisk hadde ment å dra jenten etter håret. det er bare en konsekvens av handlingen.

Å straffe bonden på den måten dere vil kan sammenlignes med å straffe noen for de de er sinte.

man kan også sammenligne det med å straffe dem som kjører litt for for når de vil forbi disse trege bo-bilene , som plutselig øker farten når noen vil forbi.

Bonden dro de etter håret og låste dem inne. Dette var noe han gjorde, ikke bare en konsekvens av det han prøvde på. Faktisk skulle jeg likt å spørre ham om hva han prøvde på. Leke fengselsvakt og politi?

Utenom tema:

At man blir sint er ingen unnskyldning for de handlingene man gjør. Om en morder sier i retten at han var sint, så bør han allikevel komme i fengsel. Om eieren sier at hunden ble sint da den bet, så burde allikevel hunden avlives.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Bonden dro de etter håret og låste dem inne. Dette var noe han gjorde, ikke bare en konsekvens av det han prøvde på. Faktisk skulle jeg likt å spørre ham om hva han prøvde på. Leke fengselsvakt og politi?

Utenom tema:

At man blir sint er ingen unnskyldning for de handlingene man gjør. Om en morder sier i retten at han var sint, så bør han allikevel komme i fengsel. Om eieren sier at hunden ble sint da den bet, så burde allikevel hunden avlives.

ha vill nok leke fengselvakt.

at han dro dem etter håre er nok en konsekvens av at han var kraftig provosert.

å bruke det som argument mot bonde blir alt for enkelt .

man må kjenne til de underliggende årsakene.

det er noe man bare kan gjette seg til .

kanskje provoserte jentene frem handlingen til tross for at de viste at bonde var av den hissige type.

kanskje har han dårlig erfaring med responstiden til politiet.

som kjent så er politiet fryktelige trege mange steder noe som gjør at saken blir henlagt på g.a. mangel på bevis

Lenke til kommentar

Det å holde noken i håret er vel også av dei meir skånsomme måtane å holde igjen ein person på, på den måten så gjer det berre vondt dersom vedkommande prøver å stikke av sidan det då lugger.

Alternativer er å holde fast i arma noke som kan føre til blåmerker.

Eg vil også tørre å påstå at det er ein stor forskjell på å drive epleslang inne i ein hage der du tar eit par epler frå eit epletre en å drive epleslang og ta epler frå ein bonde som driv med epler.

I det fyrste eksempelet så blir resultatet i verste fall at naboen ikkje får nok epler til å lage seg ei eplekake. I det andre eksempelet så er det sjølve livsgrunnlaget og inntektsskilda til bonden som blir angrepet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går nå ut i fra at jentenes vinkling på saken er korrekt, og at media/annet ikke har gjort saken til noe mer enn hva den egentlig er.

Selvsagt spiller jeg på lag med de stakkers småjentene. I mine øyne er epleslang så godt som en obligatorisk del av barndommen, og jeg har ingen planer om å straffe mine kommende barn for dette. Samtidig vil jeg naturlig nok passe på å fortelle dem at epleslang er et unntak, og nærmest en tradisjon - for å motvirke en eventuell dårlig sti, som muligens vil være motargumentet til en del av dere. Jeg drev selv med slikt når jeg var liten, og har ikke lidd ved senere anledninger av den grunn. Sakens "offer" har ikke rett på noe mer enn et eple i erstatning, og straffemetodene hans er motbydelige. Fedrenes påståtte reaksjon er forøvrig også forkastelig, og saken generelt er oppblusset til de grader. Få skikk på de voksne(i begge parter), og hold jentene utenfor det hele. Det er en helt naturlig del av barndommen.

Obligatorisk del av barndommen - ja, men sjelden fra noen som levde av eplene sine.

I tillegg så var det selvfølgelig endel spenning involvert når man gikk på epleslang, ettersom man faktisk stjal fra noen. Hvis jeg hadde blitt tatt så hadde jeg forventet meg rimelig bra med kjeft. Hvis jeg hadde blitt tatt av noen som levde av det så hadde jeg forventet meg tilsvarende kjeft som bonden ga her.

Var en bonde som hadde epletrær rett ved et boligfelt med 15000 innbyggere der jeg vokste opp og sannelig - det gikk rykter om at han pusset hundene på epletyver. Det var ingen av oss 13-åringer som tenkte at han ikke gjorde noe han hadde rett til. ;)

Lenke til kommentar

Når det gjelder straff for handling utført i sinne (og for så vidt overskredet nødverge/nødrett, samt visse andre ting) har straffeloven en egen bestemmelse:

§ 56. Retten kan sette ned straffen under det lavmål som er bestemt for handlingen, og til en mildere straffart:

a. når handlingen er foretatt for å redde noens person eller gods, men grensen for retten til dette etter §§ 47 og 48 er overskredet;

b. når handlingen er foretatt i berettiget harme, under tvang eller overhengende fare;

Merk at ikke all sinne er berettiget. Men i denne saken er det nok det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...