Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

13-åringer tatt på fersken på epleslang, dratt etter hestehalen og truet med bikkje.

Schwarzkopf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

både i denne og andre saker virker det som at det er viktigere å ta ofret for de han/hun har overreagert en å faktisk ta de som er bandittene.

sett på en anne måte så risikerer man å bli straffet fordi man var lit hardhent når man har forsøkt å beskytte sine eiendeler

det finnes tilfeller der ofret måtte holde på bandittene til politiet orket å komme etter noen timer

Nå har det seg faktisk SLIK at; En handling skal ha en konsekvens, man skal selvfølgelig se på grunnene til handlingen, men likevel så skal selvfølgelig bonden straffes hardere enn jentene, hans handler var atskillig mye mer alvorlig.

Jentene: slang,(smånask)

Bonden: Provosert vold rettet mot barn

Ser du forskjellen?

for å sette det litt på spissen

Hvist jeg går og spytter på noens dørmatte og han skyter meg i foten, så sier det seg selv at han skal ha hardere straff. og jentene hadde nok fått en straff vist ikke bonden hadde vært en sånn jævla idiot og tatt loven i egne hender (han kunne tross alt anklagd det til den kommunale rett-lignende tingen) eller snakket med fedrene

Lenke til kommentar

Nå har det seg faktisk SLIK at; En handling skal ha en konsekvens, man skal selvfølgelig se på grunnene til handlingen, men likevel så skal selvfølgelig bonden straffes hardere enn jentene, hans handler var atskillig mye mer alvorlig.

Ser du forskjellen?

Hvist jeg går og spytter på noens dørmatte og han skyter meg i foten, så sier det seg selv at han skal ha hardere straff. og jentene hadde nok fått en straff vist ikke bonden hadde vært en sånn jævla idiot og tatt loven i egne hender (han kunne tross alt anklagd det til den kommunale rett-lignende tingen) eller snakket med fedrene

og vitne ditt på at bonden provoserte vold?

og det å sammenligne den uttalte tra i håret med skyte noen i foten er helt bak mål, ha med å heller sammenligne det med å dra/holde/lede personen etter kragen?

Lenke til kommentar

Ser du forskjellen?

og vitne ditt på at bonden provoserte vold?

og det å sammenligne den uttalte tra i håret med skyte noen i foten er helt bak mål, ha med å heller sammenligne det med å dra/holde/lede personen etter kragen?

Provosert via slang er også provosert vold min venn, og at jeg satt noe på spissen, kom kanskje ikke godt nok frem

Lenke til kommentar

hvordan kunne bonden fremlegge beviser uten å holde igjen jentene.

at de føler seg utsatt for vold er en konsekvens handlingen sin:

når de forsøker å stikke av og en person tar tak i dem i et forsøk å holde dem igjen så kan de virke voldsomt .

Da er det faktisk de som gjør den største motstanden. man kan nærmest si at de er de som skader seg selv på den måten.

igjen : det er tydeligvis ikke lov å forsvare sin eiendom lenger.

bonden var mest sannsynlig bare ute etter å sikre beviser.

hadde han ikke gjort de så hadde det bare blitt påstand mot påstand og han hadde ingen beviser.

da ville konsekvensen være at bonden for all skylden.

- jentene hadde gått fri

- de kunne påstå at bonden hadde gjort noen med dem slik at foreldrene tok saken i sine egne hender ( det samme som bonde gjorde) hvis de trodde på disse jentene

- bonden kunne heller ikke søke erstatning siden han manglet beviser .

han kunne selvfølgelig ta bilde at jenten når de utførte handlingen , men nå er det nå slik at en bonde går ikke normalt rund med et kamera. et bilde ville neppe holde som bevis

hvis han skulle ringe til lensmannen ( politiet) så hadde det nok gått noen timer for han dukket opp og det hadde ikke blir noen flere beviser av det.

jeg er opptatt av en eller flere personer som gjør noe galt måt ta konsekvensen av det ikke at det så til de grader at ofret skal straffes fordi han har vær lit hardhent.

hvis noen har et innbrudd og ofret blir stengt inne er det vel han som har stengt banditten inne som er banditten eller ?

for noen år siden så var det en person som forsøkte stikke av med en bil-tilhenger.

eieren stengte banditten inne i denne hengeren fordi politier hadde ikke tid til å komme.

det tok flere timer før de dukket opp.

her var det ikke alle som var så begeistret for den handlingen

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at det norske lovverket favoriserer jentene, men vi får se

edit: Der jeg bor (sørlandet) så har vi det faktisk slik at på et normalt nivå vist en bonde tar noen for slang, og finner ut hvor de bor, så kan han anmelde dem/snakke med foreldrene og de vil normalt sett få straff i form av å måtte jobbe gratis for bonden eller lignende

Men det fungerer kanskje ikke sånn alle steder?

Endret av homesmasher
Lenke til kommentar

er det ikke på tide at alle parten oppfører seg skikkelig.

her virker det som alle er ute etter hevn , og det har flere av brukerne på hardware hengt seg på,-som et hyle kor.

en av komplementarene i den siste avisartikkelen sammenligner slang med det å nappe noen tiere fra lønnskontoene til bankkundene sine.

hadde det vær virkelig het så hadde folk faktisk forstått hva det dreier seg om.

her er det prinsippet( loven ) som gjelder.

bonden ble fra røvet verdier samt mulig skadeverk ( så ikke at det var nevnt noen sted) .

bonde holdt igjen jentene. når det påståes at de ble dradd ette håret så sier det lite ( om de ble dradd elle kanskje nappe i håret står det ingen ting om) .

man er nødt til å ta hensyn til hvorfor bonden dro dem etter håret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dere som mener bonden hadde rett: Hadde dere også støttet bonden om han hadde voldtatt jentene i tillegg? Hadde nestet ikke forundret meg.

Jeg mener bonden burde gi gratis epler til jentene i 1 år fremover for å ha låst dem inne, truet med hund og slept dem etter seg i håret (dersom dette er tilfellet). Loven om sivil pågripning kan umulig beskytte bonden for sine handlinger mot 2 småjenter.

Det beste for samfunnet hadde vært om jentene fikk hele epletreet, for psykologtimene de trenger etter hva de ble utsatt for vil koste mye, mye mer.

Men så kan ikke jeg konkludere, da, siden jeg egentlig ikke har fordypet meg i saken.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

*snip*

til dere som mente jentene hadde rett: ville dere støtte jentene om de hadde brent ned alle epletrærne, drept bikkja, brent traktoren og knust kneskålene til bonden?

Hadde nestet ikke forundret meg.

jeg mener jentene må plante nye trær til bonden og dekke tapt inntekt.

eller vi kan holde oss saklige.

Endret av stich_it
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere som mener bonden hadde rett: Hadde dere også støttet bonden om han hadde voldtatt jentene i tillegg? Hadde nestet ikke forundret meg.

Jeg mener bonden burde gi gratis epler til jentene i 1 år fremover for å ha låst dem inne, truet med hund og slept dem etter seg i håret (dersom dette er tilfellet). Loven om sivil pågripning kan umulig beskytte bonden for sine handlinger mot 2 småjenter.

Det beste for samfunnet hadde vært om jentene fikk hele epletreet, for psykologtimene de trenger etter hva de ble utsatt for vil koste mye, mye mer.

Men så kan ikke jeg konkludere, da, siden jeg egentlig ikke har fordypet meg i saken.

nettopp du har ikke sett deg ordentlig inn i saken.

i stedet hiver du deg på hyllekoret som vil ta bonden for enhver pris.

har du tenk på at det eneste bonde var ute etter var å irettesette jentene.

her må man ta i betraktning at han var skikkelig sint på dem.

å være ute etter å straffe noen som forvarer sinn rett er det samme som å provoserer.

( i et slikt tilfelle vill det føre til at bonden bare går av skaftet)

det beste hadde vær om jentene jobbet en hel dag hos bonden for å vise at de tar ansvar samtid så kunne bonde spander lunsj på dem for å vise at han angrer på at han var så hardhent .

før i tide var det faktisk vanlig at man fikk juling hvis man gjorde noe alvorlig galt

Lenke til kommentar

Jeg går nå ut i fra at jentenes vinkling på saken er korrekt, og at media/annet ikke har gjort saken til noe mer enn hva den egentlig er.

Selvsagt spiller jeg på lag med de stakkers småjentene. I mine øyne er epleslang så godt som en obligatorisk del av barndommen, og jeg har ingen planer om å straffe mine kommende barn for dette. Samtidig vil jeg naturlig nok passe på å fortelle dem at epleslang er et unntak, og nærmest en tradisjon - for å motvirke en eventuell dårlig sti, som muligens vil være motargumentet til en del av dere. Jeg drev selv med slikt når jeg var liten, og har ikke lidd ved senere anledninger av den grunn. Sakens "offer" har ikke rett på noe mer enn et eple i erstatning, og straffemetodene hans er motbydelige. Fedrenes påståtte reaksjon er forøvrig også forkastelig, og saken generelt er oppblusset til de grader. Få skikk på de voksne(i begge parter), og hold jentene utenfor det hele. Det er en helt naturlig del av barndommen.

Lenke til kommentar

nettopp du har ikke sett deg ordentlig inn i saken.

i stedet hiver du deg på hyllekoret som vil ta bonden for enhver pris.

har du tenk på at det eneste bonde var ute etter var å irettesette jentene.

her må man ta i betraktning at han var skikkelig sint på dem.

å være ute etter å straffe noen som forvarer sinn rett er det samme som å provoserer.

( i et slikt tilfelle vill det føre til at bonden bare går av skaftet)

det beste hadde vær om jentene jobbet en hel dag hos bonden for å vise at de tar ansvar samtid så kunne bonde spander lunsj på dem for å vise at han angrer på at han var så hardhent .

før i tide var det faktisk vanlig at man fikk juling hvis man gjorde noe alvorlig galt

Før i tiden var det også vanlig at kvinnene var hjemmeværende for sine menn. De hadde ikke stemmerett, og ble sett på som udugelige uten det motsatte kjønn ved sin side. Hvorfor blander du inn fortid, når samfunnet er under konstant utvikling(positiv)? Det finnes fortsatt lærere som slår fingrene av(billedlig talt) sine elever med trelinjaler. Dette er straffbart den dag i dag, i kontrast til fortiden.

Edit: skrivefeil.

Endret av Diskusjonsmumriken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

til dere som mente jentene hadde rett: ville dere støtte jentene om de hadde brent ned alle epletrærne, drept bikkja, brent traktoren og knust kneskålene til bonden?

Hadde nestet ikke forundret meg.

jeg mener jentene må plante nye trær til bonden og dekke tapt inntekt.

eller vi kan holde oss saklige.

Svar: Nei, så klart hadde jeg ikke støttet jentene dersom de hadde gjort noe slikt. Det var hele poenget mitt. I dette spesifikke tilfellet var det nemlig bonden sine handlinger som var grovest (mye grovere).

Jeg har ingen kommentar til den andre Elgen. Så klart hadde det vært best om det du sier hadde skjedd, men det er jo ikke tilfellet..

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar

Jeg går nå ut i fra at jentenes vinkling på saken er korrekt, og at media/annet ikke har gjort saken til noe mer enn hva den egentlig er.

Selvsagt spiller jeg på lag med de stakkers småjentene. I mine øyne er epleslang så godt som en obligatorisk del av barndommen, og jeg har ingen planer om å straffe mine kommende barn for dette. Samtidig vil jeg naturlig nok passe på å fortelle dem at epleslang er et unntak, og nærmest en tradisjon - for å motvirke en eventuell dårlig sti, som muligens vil være motargumentet til en del av dere. Jeg drev selv med slikt når jeg var liten, og har ikke lidd ved senere anledninger av den grunn. Sakens "offer" har ikke rett på noe mer enn et eple i erstatning, og straffemetodene hans er motbydelige. Fedrenes påståtte reaksjon er forøvrig også forkastelig, og saken generelt er oppblusset til de grader. Få skikk på de voksne(i begge parter), og hold jentene utenfor det hele. Det er en helt naturlig del av barndommen.

Vel . Noen ganger blir det definert som hærverk.

Når du definer det som en naturlig del av barndommen så oppfattes det gjerne også som de har rett til å gjør det.

Da blir det feil et sted .

En ting til som er en naturlig del av barndommen er å be om unnskyldning eventuelt å "ta en liten straff" for å ordne opp i saken.

Det var nevnt i en av artiklene at naboene ikke ønsket et dårlig forhold til bonden , men slik oppførsel lager dårlig naboforhold .

Man skal respektere hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er alle landsmenn i vår felles utøvelse av epleslang, ser det ut til.

Etter å ha tilbragt noen år i ”hjertevarmen" til vårt barnevennlige nabolag bød anledningen seg og vi kjøpte et lite småbruk. Det lå i et landbruksdistrikt, rett ved veien, og nærmeste nabo var 300m unna og stillheten var påtagelig etter det travle nabolaget som vi forlot. Det var over 40 frukttrær på eiendommen, alt for mye for vårt privatforbruk, så alle våre kjente, våre naboer og naboungene fikk stående invitasjon til å forsyne seg når det passet. Tilfeldig forbipasserende og folk som spurte fikk også lov til å forsyne seg, men alle ble bedt om å vise personlig måtehold, hensynsfullhet og ikke brekke grener.

Rett i nærheten var det lokale asylmottaket og ruta til de nyankomne, ferske landsmennene våre, gikk forbi oss på veien når de kjøpte melk og landbruksprodukter fra våre bondenaboer. De spurte aldri oss om frukt, merkelig nok. Men de hadde dog en lei uvane, for rett som det var stakk noen av dem innom for å tigge penger.

En dag toppet det seg her på gården. I første omgang dukket en av våre yngre landsmenn opp på døra og tigget meg for penger. Regninger hadde han som skulle betales, og han trengte hjelp. Hvorfor han stilte opp på min dør? Tja, tilfeldigvis hadde jeg vist vennlighet ovenfor ham ved en tidligere anledning, siden vi snakket felles språk. Ikke fikk han penger av meg, og da jeg tilbød ham et brød for å stille sulten avslo han surt, og viste til at jeg hadde både bil og hus og dermed penger til overs. Jeg gikk da inn i huset, rød i toppen av harme og hentet en tommetykk bunke med ubetalte regninger som jeg stakk under nesa hans og spurte om han ville hjelpe meg. Jeg ba ham om å fjerne seg, og det gjorde han.

Etter dette gikk jeg rundt på gården og småbrummet for meg selv, men kjølnet etter hvert. Jeg stelte med dyrene mine og foretok forefallende arbeid rundt uthusene. Rett som det var fløy duer eller gjess over hodet mitt, så jeg fant frem hagla og stilte den tilgjengelig. Kanskje det ville by seg en sjanse til et skudd. I det fjerne hørte jeg en flokk med gjess som nærmet seg. Jeg stilte meg opp i deres tiltenkte flygeretning, under noen trær ved løehjørnet i nærheten av veien og ventet. De nærmet seg raskt, og akkurat idet jeg hevet hagla for å fyre av, hørte jeg et advarende rop fra veien. Det var en av våre ferske landsmenn som hoistet på utenlandsk der han satt på sykkelen sin. Et advarende rop, ikke til meg, men til sine likesinnede, om at jeg var bevæpnet. For er det noe som jeg har lært, er det at disse, våre nye landsmenn er livredde for våpen og fremmede hunder. Jeg ignorerte ham, siktet nøye og fyrte av et dundrende hagleskudd. Jeg bommet på gåsa som hadde skjenet i tryggere høyde etter det advarende tilropet, men etter dette skjedde tingene forvirrende fort.

Ut fra gårdsplassen min veltet det ut et renn av mørkhudete, ferske landsmenn. Jeg hadde vært i skjul bak låven, så jeg hadde ikke sett dem. De kaklet som en hønseflokk der de fór i ekspressfart nedover veien mot hjemlige trakter (les asylmottaket) på syklene sine, mens de alt i ett kikket seg fryktsomt tilbake. Det luktet svidd sykkelgummi etter dem og deres fluktretning var kranset med epler som ramlet ut fra bæreposene som de hadde hengt på styrene sine. Jeg enset ikke det siste og brydde meg heller ikke noe særlig om dem, og hvis de var blitt skremt av hagleskuddet, så var det bare til pass for dem når de skremte viltet mitt. Jeg tuslet inn på låven og satte fra meg hagla før jeg gikk inn til kona for å høre hva hele delegasjonen hadde villet. Kanskje det var en form for massetigging som var på gang. Jeg kjente hvordan blodtrykket begynte å stige. Men, nei. kona hadde ikke sett noe, og ingen hadde ringt på. Jeg klødde meg på hodet og gikk ut på gårdsplassen for å kikke etter. Og det var da jeg fikk øye på elendigheten.

Hele det flotte epletreet som sto på gårdsplassen var ribbet for de svære, flotte vintereplene som jeg hadde forberedt innhøstingen av. Det måtte i alle fall dreie seg om 20-30 kilo epler. Absolutt alle eplene var vekke, til og med nedfallsfrukten. Hele treet var effektivt innhøstet og knekte greiner lyste mot meg. Det var altså dette de hadde bedrevet, disse våre ferske landsmenn. Midt på lyse dagen, mens vi var hjemme begge to. Du snakker om å gi faen i konsekvensene og i å gi kraftig beng i eieren. Men det var vel min egen feil, siden jeg hadde nikket vennlig og hilst på dem hver gang de syklet forbi. Og siden jeg nå ikke hadde oppdaget og stoppet dem, så var det underforstått greit at de forsynte seg. Det var liksom ikke tyveri dette her. Hadde de enda spurt om lov, så hadde de fått lov til å forsyne seg. Men likevel ikke å høste hele treet, det er matauk, det.

Helvete heller, tenkte jeg. Nå hadde jeg just kommet fra ett nabolag der jeg i minimalistiske former hadde oppleved tyveri av frukt. Og nå som jeg hadde kommet i ett annet nabolag, der jeg i overflods former opplevde det samme, der jeg faktisk opplevde at jeg hadde problemer med å bli kvitt mitt overskudd, så stjal folk fra meg likevel. Hvor var logikken i dette her. Hva faen foregikk i hodet til folk, endatil på en liten plass der alle kjente alle.

Jeg var nå både sint og skuffet, men samtidig ytterst fornøyd med at jeg hadde skremt livskitten av dem, om enn ufrivillig. Det som også var betegnende med det hele, var at handlingen syntes spontan og utført som en tilfeldighet, fordi anledningen bød seg. Og da undrer jeg meg på moral og sosiale retningslinjer, siden så mange med så små motforestillinger deltok i tyveriet. Dog er det like betegnende at det ser ut til å være en svakhet både hos dem som hos oss. En internasjonal, felles karakterbrist som ligger i våre gener ser det ut til, og som det ser ut til at noen meddebatanter vil formidle videre til sine barn som en tradisjon.

I riktig gamle dager pleide eierne av frukttrær å erstatte haglene i patronene sine med grovsalt og hel pepper. Dette ble skutt i baken på tyvene. Det var en sviende lærepenge for kjeltringene og en god beskyttelse for hageeierne. Så hvem vet, neste gang det smeller på gården vår, så er det kanskje ikke duene eller gåsa som får unngjelde. Kanskje er det en eller annen (meg altså) som holder på å skyte kryddermarinade i baken på en av våre ferske landsmenn eller håpfulle poder.

Om ikke de blir bedre mennesker av det, så blir de i alle fall mørere og dertil mer formbare i oppdragelsesformen som de og deres foresatte har oversett.

Beste hilsener

G :)

• Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...