Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

13-åringer tatt på fersken på epleslang, dratt etter hestehalen og truet med bikkje.

Schwarzkopf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det er greit å bruke vold mot voksne mens barna ser på? For en dobbeltmoral.

Å bruke vold mot andre voksne er enkelte ganger nødvendig, og å bruke vold mot barn er så og si aldri nødvendig. Dårlig sammenligning, det viktigste er ikke hva barna ser, men hva de blir fysisk utsatt for.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde anmeldt bonden for frihetsberøvelse og vold. Selv om epleslang er stjeling, så vokser det ut nye...

hvis en bonde har 20 epletrær og grunnet slang mister bonden tilsvarende 5 trær i ren avkastning på trærne, det er 25% tap av inntekt på epletrærne.

kanskje bønder bør kunne søke om en genrell "slang"støtte fra staten for å dekke tapet som oppstår. ;)

men on topic i saken så er jeg kritisk til alt egentlig, hva er kilden til hva som skjedde med jentene? jentene selv? har alt for ofte hørt og sett jenter(vet ikke helt hvorfor men både jeg og mine studievenner har generelt flere opplevelser med jenter som lyver i den alderen en gutter) i den alderen lyve for å selv fremstå som uskyldige gullunger.

og hva skjedde egentlig mellom foreldrene og bonden og bondens kamerat?

har bonden lege erklæring på skaden sin? finnes det vitner til hendelsen?

det hele virker på meg ekstremisert av partene involvert

• Liker 1
Lenke til kommentar

men on topic i saken så er jeg kritisk til alt egentlig, hva er kilden til hva som skjedde med jentene? jentene selv? har alt for ofte hørt og sett jenter(vet ikke helt hvorfor men både jeg og mine studievenner har generelt flere opplevelser med jenter som lyver i den alderen en gutter) i den alderen lyve for å selv fremstå som uskyldige gullunger.

og hva skjedde egentlig mellom foreldrene og bonden og bondens kamerat?

har bonden lege erklæring på skaden sin? finnes det vitner til hendelsen?

Ja, det er ikke usannsynlig at den eneste lærdommen jentene får ut av dette, er at ved å lyve så kan de få mannfolk til å banke hverandre opp.

Lenke til kommentar

hvorfor er det viktigere å straffe bonden en at disse jente skal stå til ansvar ?

dere sier at det er bare neon epler , hvor mange blir ikke nevnt.

man vet ikke om tapet av eplene er innfor det normale eller om bonden taper ekstra på grunn av dette .

hvis de har klatret i trærne så har antagelig også skadet noen av greine på trærne.

hvor mye i tap er det.

hvor mye tap har bonden lid siden ha ble lagt i bakken og skadet ?

altså hvor stort økonomisk tap har bonden p.g.a. dette ?

hvilke muligheter hadde bonden for å få tak i disse jenten ?

vis den enste måten var var ta tak i håret , hvordan skulle han da kunne få tak i dem for å kunne bevise gjerningen ?

hvem vet kanskje de har vær på ferde flere ganger.

da blir bonden som skal tjene penger på det forbandet.

selv om jeg hverken er jurist eller advokat så synes jeg at en passende straff er :

bonden ber om unnskylding for reaksjon sin .

jenten tar straff ved å jobbe litt for bonden slik at de kan "erstatte" eplene og eventuelt skade verk.

kjøring må nok bli et oppgjør med politiet.

det formidlende her (slik jeg forstår det ) er at bonde ble provosert at foreldrene som ville straffe bonden.

kan ikke de også beklage seg ?

Lenke til kommentar

Saken blir nok henlagt pga manglende bevis eller noe annet.

Bra jentene ble tatt, selv om det var alt for streng. Bonden fortjente juling, hadde noen gjort sånn mot min nevø hadde jeg blitt menneskevond.

Man går ALDRI til fysisk angrep mot barn

Håper for den del at fedrene også får en smekk på fingra for det her.

Lenke til kommentar

Hadde en diskusjon med en på jobb idag ang. det. Og vel, jeg må si jeg sympatiserer med bonden. Se det fra en annen synsvinkel, to små jenter kommer gående inn i en butikk, drar med seg et brød og går ut igjen. Det er tyveri, nå må butikken selge 3 like brød bare for og dekke tapet av det ene brøet. Ja, bonden kan ha overdrevet litt. Men samtidig så kan han ha hatt en dårlig dag, og de to ungene som stjal det han trenger for og leve da skjønner jeg godt at han ble sur.

Either way så håper jeg enten at saken blir henlagt eller at det går til favør for bonden. For få unger eier respekt (og det kommer fra en 18 åring...ikke en 81 åring ;) )

Lenke til kommentar

både i denne og andre saker virker det som at det er viktigere å ta ofret for de han/hun har overreagert en å faktisk ta de som er bandittene.

sett på en anne måte så risikerer man å bli straffet fordi man var lit hardhent når man har forsøkt å beskytte sine eiendeler

det finnes tilfeller der ofret måtte holde på bandittene til politiet orket å komme etter noen timer

Lenke til kommentar

Men det er greit å bruke vold mot voksne mens barna ser på? For en dobbeltmoral.

Å bruke vold mot andre voksne er enkelte ganger nødvendig, og å bruke vold mot barn er så og si aldri nødvendig. Dårlig sammenligning, det viktigste er ikke hva barna ser, men hva de blir fysisk utsatt for.

Ser ikke helt at det å holde igjen drittungene mens man prøver å få tak i foreldre eller politi fordi man er drit lei av at folk herper epletrærne sine kvalifiserer til 'vold'.

Man kan vel også diskutere om 13-årige jenter som utmerket godt vet hva de gjorde (dette er et avsperret område) bør tas på med silkehansker. Hadde det vært to sjuåringer hadde situasjonen vært en ganske annen.

At jentene i tillegg har jugd som f til foreldrene sine når de kom hjem er vel ikke helt usannsynlig heller. Jeg har aldri vært ute for en tenåring som sier den fulle og hele sannehet når de havner i slike situasjoner; ting pyntes på og/eller krisemaksimeres til den store gullmedalje når det legges frem for opphavet.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Bonden reagerte helt greit, og hadde nok sett seg kraftig lei på idioter som tusla inn i eplehagen og forsynte seg, og ville vel ta noen av disse en gang for alle.

Når man var barn så var jo spenningen nettopp det at du kunne bli tatt. Og da vanket det som oftest en gretten gubbe med kjepp. Det var jo slik man lærte at det ikke var så lurt å gå på epleslang.

Det som er tragisk med denne saken er jo fedrene, og døtrene som står frem i avisen som "ofre" for en gal mann. Det er jo to uoppdragne jenter på 13 år som enda ikke har forstått hva som er rett og halt her i verden, og fedrene bidrar ikke akkurat når de kommer som topedoer og skal ta bonden som tross alt forsøkte å lære jentene noe her.

Fedrene burde skamme seg som ikke har klart å gjort noe riktig i oppdragelsen av sine "søte små".

Lenke til kommentar

Bonden reagerte helt greit, og hadde nok sett seg kraftig lei på idioter som tusla inn i eplehagen og forsynte seg, og ville vel ta noen av disse en gang for alle.

Når man var barn så var jo spenningen nettopp det at du kunne bli tatt. Og da vanket det som oftest en gretten gubbe med kjepp. Det var jo slik man lærte at det ikke var så lurt å gå på epleslang.

Det som er tragisk med denne saken er jo fedrene, og døtrene som står frem i avisen som "ofre" for en gal mann. Det er jo to uoppdragne jenter på 13 år som enda ikke har forstått hva som er rett og halt her i verden, og fedrene bidrar ikke akkurat når de kommer som topedoer og skal ta bonden som tross alt forsøkte å lære jentene noe her.

Fedrene burde skamme seg som ikke har klart å gjort noe riktig i oppdragelsen av sine "søte små".

Så jævelig sant - hvis du dro på epleslang så var du veldig godt klar over at du gjorde noe gærnt og at det var skikkelig kjeft å få hvis du ble tatt. Skjønner ikke helt de tenåringene som løp hjem til mamma etter å ha blitt tatt for noe sånt? Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde fått noe sympati hjemme, det er sikkert.

Husker det var en bonde som plantet masse epletrær i nærheten av der jeg bodde. Det var egentlig aldri aktuelt å gå på epleslang der, vi skjønte jo at bonden faktisk hadde det som levebrød. (... private hager med epletrær som hadde grener utenfor gjerdet derimot.... )

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Ungene fortsatte med sine raid inn i hagen min, vel vitende om at det ikke medførte konsekvenser for dem, men fra da av ble forbausendes mange av dem skadet når de tråkket på skarpe materialer og spiker som lå henslengt rundt det ynkelige morellsbærtreet. Naboen var på døra for å få meg til å rydde opp så de ikke skadet seg, frekke jævelen, men jeg minte ham om at ”unger er unger” og at ”det er slikt man må regne med i et nabolag”, idet jeg smelte døra ettertrykkelig i trynet på ham.

This. Fantastisk, fortjener en tommel opp for den :thumbup:

Lenke til kommentar
[...]

Nå ble jeg litt glad :love: '

Desverre er sånne som deg en utdøende rase, men helighvis er det noen igjen enda.

Jeg sier det igjen: unger har alltid gått på epleslang, men de har også alltid fått juling om de blir tatt.

Jeg forventet aldri å få juling hvis jeg ble tatt for epleslang, men tilsvarende behandling som det framstår at bonden gjorde i media - ja. (Behandle røft, bli truet)

Å gi noen juling er å dra det rimelig langt og går nok lenger enn det som er allment akseptert i samfunnet.

Lenke til kommentar

Gaidaros: pluss i boka for historien din.

Når det gjelder historien til jentene så leser jeg den med forbehold om at de kan ha lagt på litt i den historien. Ofte så blir en fjær til 5 høns, spesielt når man har gjort noe galt og skal prøve å komme unna med det. Og man får desverre mye mer sypmati i media hvis man foteller at man har blitt dratt i f.eks. håret.

Det gamle uttrykket "skal man være med på leken så får man tåle steken" kommer til nytte her. I en alder av 13 år så bør man være såpass oppegående at man skjønner at det kan bli konsekvenser av å bli tatt.

Da jeg vokste opp på 70 og 80 tallet så lærte vi ihvertfall og ta konsekvensene av ting vi gjorde og heller måtte gjøre opp for oss.

Hadde det vært meg som hadde blitt tatt for epleslang og kommet hjem og fortalt dette, så hadde nok min far sagt at "såpass får du tåle, og kanskje du lærer til neste gang"

Man går ikke til media og sutrer når det er en selv som skaper problemer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"holdt dem i hestehalen og dratt dem etter seg og satt de i bilen. Han skal så ha kjørt jentene tilbake til gården der han, ifølge fedrene, skal ha truet dem med å sende hunden sin på dem hvis de ikke oppførte seg."

Hvor har bonden bedrevet vold i dette sitatet?Holde i hestehale? Er det verre enn ett fast grep i armen? Å dra noen etter hestehalen kan kanskje være vondt, men i føle utsagnet ble ikke dette gjort. Er ikke dette innenfor hva man kan gjøre for å hindre mer nasking og å få klarhet i situasjonen?

Dra noen etter seg? Antagelsen er at man holder i jentene og trekker dem i samme retning som man går, ikke at jentene ligger på bakken og man sleper dem etter seg. Er ikke dette også fornuftig når man tenker at jentene på vei ut er i sinne over å ha blitt tatt brekker litt greiner og sparker litt rundt seg? Bedre å geleide dem ut på en fornuftig kontrollert måte.

Å sende hunden etter personer på epleslang er på ingen måte vold eller en trussel om vold. En hund kan godt passe på personer uten å fysisk gjøre annen skade enn å holde personen tilbake.

Jeg pusser bikkja på alle som går på min eiendom! Mangler bare hunden...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...