Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

13-åringer tatt på fersken på epleslang, dratt etter hestehalen og truet med bikkje.

Schwarzkopf

Anbefalte innlegg

Sandefjords Blad og andre medier skriver i dag om en sak hvor to 13 år gamle jenter ble tatt på fersk gjerning for epleslang, hvor reaksjonen til bonden har fått mange til å reagere. I følge SB skal bonden ha dratt jentene etter håret, skjelt dem ut verbalt og låst dem inne i bilen for så å ha truet med å sende bikkjen etter dem dersom de skulle forsøke å rømme. Da fedrene senere konfronterte bonden reagerte han ved å nesten meie ned den ene faren med bilen. Bonden hevder på sin side at jentene fikk som fortjent. Nå har fedrene anmeldt bonden for vold. Bonden slår tilbake med samme mynt, og anmelder fedrene for det samme forholdet. Jeg lurer på hvem som står sterkest i denne saken? Blir det bare ord mot ord?

http://www.dagbladet.no/2010/09/07/nyheter/innenriks/epleslang/anmeldelse/bonde/13291229/

http://www.sb.no/nyheter/13-aringer-dratt-etter-haret-og-truet-etter-epleslang-1.5604216

Endret av Status™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men disse fedrene har sett litt for mange gangsterfilmer de, også. Ikke spesiellt gode forbilder for ungene sine å banke opp en gammel gubbe sånn

"Bondens kollega ble med vold slengt med hodet i asfalten og fikk knust brillene sine. Bonden ble sparket slik at han dagen etter måtte til lege og var arbeidsufør i to dager, skriver advokat Breistøl i en redegjørelse.

"

Høres ut som en gjeng bygdetullinger.

Endret av Bytex
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er ikke hovedpoenget med å reke rundt å stjæle epler nettop spenningen ved hva "han gærne bonden" kan finne på? I såfall fikk de jo tydelighvis akkurat den spenningen de var ute etter, selv om de kanskje taklet det dårligere enn forventet. Og er det ikke litt i overkant naivt, selv for 13-åringer, å forvente at offeret skal reagere innenfor lovverket nå de selv trenger seg inn på offerets grunn for å begå ulovligheter.

Så kan man gjerne si at "barn/unge har alltid gått epleslang", og det er forsåvidt riktig. Men barn/unge har også alltid fått juling om de ble/blir tatt.

Lenke til kommentar

Jeg heier på bonden selv om han var i overkant brutal. Skulle heller tatt begge to i nakkeskinnet og kjørt dem hjem hvor han kunne forklart at han lever av disse eplene.

Men men, folk flest er skrullinger.

Endret av Gyr0
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke mere lov å kaste folk i asfalten og sparke dem mens de ligger nede, enn det er å stjele epler. Fedrene har overreagert mye mere enn bonden isåfall.

Eplet faller ikke langt fra pærestammen :p

Istedenfor at ungene kunne lært av denne hendelsen drar foreldrene ungene ned på et nivå som er enda lavere enn det nivå eplebonden befinner seg på. Her skal det tidlig læres at en aldri skal ta konsekvenser av egne handlinger.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Epleslang er jo dessuten sosial akseptert og "søtt" og "sånt vi alle gjorde når vi var små". Tilogmed Lord of the Rings har jo en epleslang-scene med Pippin og Merry første gang vi møter dem i filmen. Hahaha, liksom.

Men blind vold er ikke sosialt akseptert. Så her fedrene badguys uansett, i tillegg til å vise døtrene sine at vold er en god løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er man med på leken, må man tåle å bli dratt etter håret. :p

Både foreldrene og bonden overreagerte. Morsom historie. :thumbup:

Jeg kan huske fra mine yngre dager, at jeg og kompisene ikke var på slang pga eplene/plommene. Det var bare pga faenskap, rett og slett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan huske fra mine yngre dager, at jeg og kompisene ikke var på slang pga eplene/plommene. Det var bare pga faenskap, rett og slett.

Ja, vi pleide gjerne slange før frukten var moden, slik at den var hardere og bedre å kaste på eierens hus. Da var vi jo garantert at han / hun kom etter oss og det ble spenning :new_woot:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat noen enighet om hva som skjedde i etterkant, men det virker å være enighet om at jentene ble dratt i håret da de ble tatt i epleslang. Epleslang er naskeri (straffeloven § 391a). Det er anledning (som bondens advokat har anført) til å foreta sivil pågripelse (straffeprosessloven § 176). I så henseende skal man ikke bruke uforholdsmessig mye makt, og pågripelsen skal være så skånsom som forholdene tillater (straffeprosessloven §§ 170a og 178).

Det er ikke et vilkår at vedkommende kan straffes, bare at de blir tatt på fersk gjerning i en handling som objektivt sett er straffbar. Jentene er tross alt under den kriminelle lavalder. Den som utfører en lovlig pågripelse handler rettmessig. Konsekvensene av dette er at han ikke kan straffes for handlingen, og handlingen kan ikke møtes med nødverge.

Har han så overskredet grensene for den lovlige pågripelse? Det vil jeg tro. Han gikk etter min mening lenger enn det som etter forholdene var forholdsmessig bruk av makt.

Var fedrenes (mulige) voldshandling nødverge av sine døtre? Nei. "Forsvaret" har ikke en så nær og direkte tilknytning til "angrepet" at det kan falle inn under nødverge. (Man kan dog vurdere det slik at de handlet i berettiget harme, noe som kan være grunnlag for straffnedsettelse.) Bonden har påstått at det var snakk om to dagers sykmelding (noe som bør kunne dokumenteres), så straffritak for provokasjon blir ikke aktuelt for fedrene.

Hva med bondens påståtte voldshandling, mot fedrene? Å "nesten meie ned noen" med bil er ikke en fullført voldshandling - men er vel i praksis forsøk på legemsbeskadigelse. Her kan jeg egentlig ikke se noen momenter som taler for eller mot skjerpet/nedsatt straff.

Men dette blir i hovedsak teoretisk - medias reportasje av saken er langt fra nøytral (se på bildebruken), og bondens advokat har heller ikke noen nøytral fremstilling.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det er ikke mere lov å kaste folk i asfalten og sparke dem mens de ligger nede, enn det er å stjele epler. Fedrene har overreagert mye mere enn bonden isåfall.

Hvis barna mine hadde blitt utsatt for så mye vold for å stjele et par meningsløse epler som ingen andre enn et bondeknøl bryr seg om, så visst faen om jeg hadde slengt den bonden i asfalten også. Spiller ingen rolle hva de drittunga har gjort, man bruker ikke vold mot barn, SÅ ENKELT ER DET.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...