Gullars Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hei! Gjorde meg for nokre månader sidan ferdig med "I all evighet" av Ken Follett. Litt frustrerande, for boka var muligens endå meir fantastisk enn forgjengaren. Følgde opp med "Havets Katedral", som óg var veldig bra, men ikkje på nivå. Er det nokon som kan anbefala bøker med litt historisk drama? Gjerne middelalder eller eldre Vanleg krim blir aldri like bergtakande... Takk! Lenke til kommentar
Ohaio Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Gå på biblioteket og lån den første boken i Kongen-triologien av Kåre Holt! Den handler om kong Sverre og baserer seg mye på kongesagaen. Du får en fantastisk beretning om Norge og Skandinavia i middelalderen! Bøkene var utgangspunktet for særoppgaven min for noen år siden og ble oppdaget ved en tilfeldighet fordi jeg, som deg, var på jakt etter historiske romaner, men var nødt til å bruke en norsk forfatter til oppgaven min. Holt har siden stått for meg som en av de skjulte juveler i norsk litteratur. Han har også skrevet bøker om lokalmiljøet i Tønsberg rundt 30-tallet, der han jobbet som journalist, og om motstandskampen under krigen, men de fleste bøkene hans handler om norsk middelalder. Han skriver med et språk som er veldig engasjerende, vakkert og levende og som aldri blir klissete eller forutsigbart, slik det har en tendens til å bli i historiske romaner. Og selv om bøkene er fylt med de mengder blodhevn, henrettelser og krig som man ville forvente av en middelalder-roman, er det mye filosofi mellom linjene. Mine varmeste anbefalinger i hvert fall. Endret 25. september 2010 av Ohaio Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå