frds Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Heisann, Det nærmer seg skolens årlige innsamlingsaksjon. Siden rektor og hele administrasjonen slår seg til ro ved at pengene kommer frem til de med fluer i øynene, tvinger de oss elever til å bruke en hel dag på å samle inn penger. Jeg har mine tvil hvorvidt pengene kommer frem eller ei. Har også lest endel om slike aksjoner som er korrupte, hvor pengene går rett i lomma til rike forettningsfolkene som tjener penger på andres lidelser. Skal nevnes at dette er en videregående skole. Om vi ikke samler inn penger blir vi oppført en hel dag med skulk + anmerkning for dårlig attferd. Er dette logisk? Det blir jo en annen diskusjon om vi skal diskutere om pengene kommer frem eller ei. Jeg laget denne tråden for å finne ut om skolen har lov til å holde på slik? Endret 7. september 2010 av frds 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Heisann, Det nærmer seg skolens årlige innsamlingsaksjon. Siden rektor og hele administrasjonen slår seg til ro ved at pengene kommer frem til de med fluer i øynene, tvinger de oss elever til å bruke en hel dag på å samle inn penger. Jeg har mine tvil hvorvidt pengene kommer frem eller ei. Har også lest endel om slike aksjoner som er korrupte, hvor pengene går rett i lomma til rike forettningsfolkene som tjener penger på andres lidelser. Skal nevnes at dette er en videregående skole. Om vi ikke samler inn penger blir vi oppført en hel dag med skulk + anmerkning for dårlig attferd. Er dette logisk? Det blir jo en annen diskusjon om vi skal diskurere om pengene kommer frem eller ei. Jeg laget denne tråden for å finne ut om skolen har lov til å holde på slik? Du skal ha lov til å kunne ha et alternativt opplegg på innsamlingsdagen. Skolen kan ikke tvinge deg til å samle inn penger. Ikke glem at skolen er gratis, og da kan de ikke tvinge deg til å betale penger for noe som helst. Jeg er også ganske skeptisk til de fleste veldedighetsopplegg. Ikke fordi pengene ikke kommer frem, det er FRP-tull. Det er riktig at noe ender opp som korrupsjon, men det er mye som kommer frem. Hovedproblemet er at det har liten virkning. Har du ikke hørt ordtaket, "Gir du en mann en fisk, blir han mett en dag. Lærer du en mann å fiske, blir han mett hele livet". Hovedproblemet med mye uhjelp er at det hjelper for en kort periode, men etter det så er de like fattige og sultne og de er enda flere. Altså, de blir bare mer og mer avhengig av uhjelp. Det hadde vært bedre om man kunne ha valgt hvilken organisasjon man skulle gi penger til. Både på din innsamlingsorganisasjon, men også på OD. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Det er da vitterlig ikke spørsmål om hvorvidt TS skal betale for skolen, men hvorvidt det kan ses på som en naturlig del av undervisning (som er skolens formål) at elevene deltar i innsamlingsaksjoner. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Det er da vitterlig ikke spørsmål om hvorvidt TS skal betale for skolen, men hvorvidt det kan ses på som en naturlig del av undervisning (som er skolens formål) at elevene deltar i innsamlingsaksjoner. Etter det jeg leser i førsteposten, så handler ikke dette emnet om det i det hele tatt. TS spurte faktisk om skolen har lov til å tvinge han til å delta på en innsamlingsaksjon. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hvis det er snakk om operasjon dagsverk så er dette en aksjon i regi av Elevorganisasjonen og ikke skolen. Slik jeg minnes så skal skolen tilby et alternativt opplegg for de som ikke ønsker å delta på denne aksjonen. Hvis dette er en annen innsamlingsaksjon i skolens regi så er jeg litt mer usikker. Da må man se på det pedagogiske grunnlaget for aksjonen. Hvis de kan argumentere med et pedagogisk grunnlag så står du fortsatt fritt til å fortelle potensielle givere hva du mener om denne aksjonen og argumentere for grunner til at de ikke skal gi penger. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Har også lest endel om slike aksjoner som er korrupte, hvor pengene går rett i lomma til rike forettningsfolkene som tjener penger på andres lidelser. Vel, du får ta en sjanse. Enten ender pengene opp i lomma på en eller annen skurk (alternativ A), eller så havner de hos noen som trenger dem (alternativ B). Nå kan det være litt av begge deler, men la oss for enkelhetens skyld anse det som et enten/eller. Nåh. Om alternativ A er tilfelle, så synd-trist-leit. Da har du samlet inn penger forgjeves, du har kastet bort sikkert flere timer av tiden din. Om alternativ B er tilfelle, så gratulerer! Da har du bidratt til å gjøre verden bedre. Nå vet du ikke noe om hva som er mest sannsynlig, men hvorfor ikke bare ta en sjanse og satse på at pengene faktisk havner dit de skal? 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Blånekt og nekt for alt Dette er en stor SCAM og HOAX operasjon av godhetsindustrien. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 ....pengene går sikkert med til å sponse Frimurernes skjulte agenda om å overta verdensherredømmet - antagelig ved hjelp av Chemtrails. 2 Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg har nektet to ganger å være med. Er ikke alle disse prosjektene/innsamlingsmålene jeg har villet bidra til. Uansett: Skolene pleier å ha et alternativt opplegg. Er dette OD, eller er det noe annet? Lenke til kommentar
frds Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Litt usikker på om det er OD i år, det har vært OD alle andre år. Det er noe som heter "MYSA- organisasjonen" som arrangerer det. edit; Hørte fra en lærer at det alternative opplegget skulle gå ut på å gjøre forefallende arbeid på skolens eiendom. Så om jeg nekter å samle inn penger til noe som i min mening er korrupt, blir jeg tvunget til å plukke blader. damned if i do, damned if i dont. Endret 9. september 2010 av frds Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Litt usikker på om det er OD i år, det har vært OD alle andre år. Det er noe som heter "MYSA- organisasjonen" som arrangerer det. edit; Hørte fra en lærer at det alternative opplegget skulle gå ut på å gjøre forefallende arbeid på skolens eiendom. Så om jeg nekter å samle inn penger til noe som i min mening er korrupt, blir jeg tvunget til å plukke blader. damned if i do, damned if i dont. Ja, de kan tvinge deg til å plukke blader. Men hvis du virkelig er imot opplegget så ville jeg ha plukket blader. Det er ikke så kjipt, ihvertfall om de gir deg en rake. Endret 9. september 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Ved ungdomskolen jeg gikk ved samlet vi inn penger til en skole i Tanzania. Denne skolen var det ungdomskolen min som hadde bygget via de pengene de fikk inn fra sånt, og skolen i Afrika hadde samme navn som våres skole. Vi fikk se bilder derfra, og vært år fikk noen elever fra skolen dra ned til skolen i Tanzania. Dette også godt dokumentert, med riktig skiltnavn på skolen osv. Litt mer troverdig det opplegget. Endret 9. september 2010 av bluechamp 2 Lenke til kommentar
weebl Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 jeg satt på skolen og jobba med ting når det var OD, hele greia er bare rot og det er så mye piss rundt det som plakater, foredrag +++ og jeg regner med det blir betalt av samme pengene som de folk jobber inn for de! og altså 200kr for en 8 timers arbeidsdag? (eller det de mener du skal jobbe da) og så arransjeres OD gjerne på samme dag i hele norge evt. i en hel by så det er fysisk umulig å få seg en jobb hos en bedrift så da "jobber" folk hjemme heller og så får de 200 spenn fra foreldrene for å gjøre plikter de vanligvis gjør enten gratis eller for lommepenger, og så var det jo mange som bare fikk foreldrene til å skrive under på lappen og betalte 200 kr fra egen lomme. og om du velger å sitte på skolen den dagen så er det altid noe på gang under OD kommiteen som skal prøve å få deg til å føle deg skyldig for å ikke delta, hele den følelsen av tvang rundt OD gjør meg kvalm og uvillig til å bidra Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg konfirmerte meg fordi i praksis ville jeg blitt helt "outcast". Sånn var\er det i bygdnorge. Dette OD greiene er det samme. Tvang gjennom sosialt press. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Hva er så galt med dette? Så lenge det er i skoletida må det da være flott? Er det noe etter skolen el. er det en annen sak. Det værste er skoletur i 10. klasse. Trenger 3000kr eller noe, for å reise til et sted du kanskje ikke vil, og besøke stedene skolen vil. Lenke til kommentar
BJ PICKLE Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 En interessant problemstilling. Hva med de voksne som går på vgs, pga omskolering eller lignende. Husker selv fra videregående da det gikk flere godt voksne (40-50 års alderen) på flere av yrkesfaglinjene som for eksempel helse & sosial. Disse menneskene går gjerne på skolen for å få fagbrev eller lignende og er ofte alt i en tøff økonomisk situasjon med "voksne" utgifter. Skal disse som bare er interessert i å gå på skolen for utdanningen sin del måtte jobbe en hel arbeidsdag for kr 2-300? Alternativt må de stille opp på skolen å rake løv for å ikke få fravær og nedsatt orden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå