LostOblivion Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Hei, Det er snakk om en 2 måneder gammel selvbygget maskin med tre hdd og en ssd (med Win7). Problemet er at det har alltid kommet rare lyder fra maskinen og at den henger litt når den aksesserer harddiskene. Jeg er litt usikker på hvilken av diskene det er snakk om her, men jeg tror det er SSD-en med systemet på. Den siste uken har problemet blitt enda værre, med at jeg spiller f eks star craft 2, spillet fryser, andre programmer fryser, så fryser windows, og så tilslutt fryser musepekeren også, og jeg må reboote. Jeg mener dette må være et harddisk-problem fordi det skjer som regel når jeg tar et screenshot, eller lagrer. Etter krasj, er det alltid slik at maskinen henger i boot, og jeg må reboote igjen og igjen 2-3 ganger før den faktisk starter windows med en "Start windows på vanlig måte" og jeg kommer inn i windows. Sist gang dette skjedde, fant ikke engang BIOS SSD-disken. Det jeg lurer på er om jeg blindt kan si det er SSD-en som er problemet, eller er det en sjanse for at det faktisk er hk/andre disker som er problemet? Lenke til kommentar
Locklear Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Last ned CrystalDiskInfo og sjekk S.M.A.R.T. informasjonen til diskene. De fleste nye disker sier ifra når noe er feil. http://sourceforge.jp/projects/crystaldiskinfo/downloads/48862/CrystalDiskInfo3_8_0.zip/ Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Jeg skrudde på SMART i BIOS og fyrte opp programmet du foreslo (tusen takk) og alle diskene sto på good, og SSD-en sto på good og 100%. Men etter en stund med sc2, krasja maskinen igjen. Har det programmet her mulighet til å stå på og loggføre feil når de skjer? Hva betyr sector count osv? Hva skal jeg se etter for å se en feil? Jeg har nå skrudd av den 2 tb disken min for å sjekke om det er denne som lager problemer, og ikke SSD-en. Endret 7. september 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Hmm, ser ingen grunn til at det skulle være hdd, men greit å sjekke. Hadde begynt med memtest for å sjekke minnet, sjekk cpu med prime og temp med siw, ellers er driverproblemer og gpu mulig. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Krasja igjen med 2 tb hdd disabled. Skal prøve memtest og prime. Har overklokket maskinen og den tålte prime95 i over 3 timer uten feil med peak temp 80 grader, men klokket den tilbake til stock for lenge siden da dette problemet startet. Men skal prøve prime95 på stock en stund etter jeg har prøvdt memtest. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Da skjedde det igjen, denne gangen mens windows var helt idle. Minner meg om at dette faktisk har skjedd før når jeg bare lot PC-en stå på uten å gjøre noe, når jeg kom tilbake var skjermen svart og PC-en fryst... Har kjørt en pass med memtest, skal kjøre prime i hele morgen. Så skal jeg prøve å installere Win7 på en annen harddisk og se om feilen vedvarer. Edit: Memtest uten feil. Endret 9. september 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Hvilket hovedkort har du? Noen hovedkort har en funksjon som kutter strømmen til harddiskene etter at de ikke er i bruk over lenger tid. Den gjør også dette selv om du for eksempel ser en film fra harddisken eller da muligens spiller. Har det sånn selv, bare ikke giddet å gjøre noe med det. Ser jeg en film, så vil den henge i et par sekunder hvert 45. minutt. Den kan jo ha noe med dette å gjøre. At du spiller over lenger tid, og at HDD ikke blir brukt noe særlig, man bruker jo i all hovedsak RAM når spillet har startet opp. Så det at du tar et screenshot får HDDn til å starte opp igjen og da fryser spill/programmer. Kan ikke huske å ha opplevd at windows og PCn har stoppet av denne grunn, men det kan jo ha noe med at det er en SSD-disk. Så det blir noe tull der. Så se om du har denne funksjonen og skru den av. Skal se om jeg finner ut hvor jeg gjør det. Endret 9. september 2010 av NinjaPiraten Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 (endret) Tror ikke det er problemet altså. Hva heter funksjonen? Jeg har et Gigabyte X58A-UD3R rev 2.0. Kjørte Prime95 i 4 timer uten problemer. Skal prøve å installere Windows på en annen disk. Jeg skiftet forøvrig til AHCI på alle disker, men problemet vedvarer. Endret 11. september 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
NinjaPiraten Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Jeg kan fint også kjøre liknende programmer som Prime95, uten at det vil ha noen problemer. Det at du kan kjøre Prime95 i 4 timer minsker bare sannsynligheten for at det ikke er RAM, CPU og GPU. Det at harddisken skrur seg av kan fortsatt være problemet. Nå vet ikke jeg om Prime95 også tester harddisken din, men hvis så er tilfelle så vil harddisken være under load, og derfor ikke skrus av etter så og så lang tid, fordi funksjonen som skrur den av etter så og så lang tid, kun gjør dette når den merker at harddisken ikke er i bruk. Om Prime95 ikke tester harddisken din, så vil heller ikke dette ha noe å si. I og med at Prime95 nesten ikke bruker harddisken i det hele tatt og vil derfor ikke ha noe problem med at den skrur seg av (eller går i dvale som den sikkert egentlig gjør) Om du ikke finner ut om det er en sånn funksjon på PCn din, så finner du det i alle fall ut ved å sette på en film som varer i ca 1 og en halv time eller mer. Spill filmen av fra harddisken, ikke fra en DVD. Sett deg tilbake og se på filmen, ikke gjør noe annet i det hele tatt på PCn. Om filmen fryser til i løpet av den tiden, så har du sikkert en sånn funksjon. Du kan forresten også høre en lyd fra PCn når harddiskene går opp fra dvalemodus. Tviler på at det komme noe lyd fra SSDen though. Synes selv den beste måten å komme frem til en løsning på et problem du ikke klarer å løse er elimineringsmetoden. Så om du finner ut helt sikkert at det ikke er dette som er problemet, så vet du i alle fall det. Om du ikke er 100% sikker på at HK-ditt ikke har en sånn strømsparingsfunksjon, så ville jeg testa det ut på den måten jeg sier. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 11. september 2010 Forfatter Del Skrevet 11. september 2010 (endret) Okei, det ser ut til at jeg har en slik funksjon, og den blir beskrevet på side 57 (57 i PDF-en, bare hopp ned) i manualen. Tror kanskje dette ikke har noe med kun harddiskene å gjøre, men prøver... Den sto på S3(STR), skifta til S1(POS), skal se om problemet vedvarer. Takk for forslag forresten. Endret 11. september 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Bringer denne opp igjen litt. Kan jeg har skada SSD-en når jeg skrudde den inn i kabinettet med en skrutrekker med magnetisk tupp? Edit: Ville ikke dette bare flytte rundt på bits og problemet ville ikke vedvare etter reinstallasjon av windows/formatering? Endret 25. september 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Kan du oppgi specs på dataen din, med nøyaktig beskrivelse av komponenter ? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 (endret) http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=840535&su=A3437688-F0D6-4F4A-B93D-4677EF5E682B Endret 25. september 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Har hatt noen PC'er som har oppført seg slik pga av dårlige sata kabler. Ser at selv visuelt tilsynelatende ok kabler kan ha feil. Lenke til kommentar
Brutus5 Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Jeg hadde samme probl. med min maskin. (jeg har et Asus HK, så jeg vet ikke om dette hjelper på din maskin) Men, etter mye banning, kløing i hue(riving i håret) og søken på nett fikk jeg et tips fra en på nettet om å øke NB(North Bridge) spenninga, et knepp om gangen. Etter å ha øka spenninga et knepp på min maskin forsvant probl. Som sagt, jeg vet ikke om dette hjelper på maskin, men det er verdt et forsøk. En annen ting du kan prøve er å koble fra de andre diskene dine, for så å koble til en og en. Hva med temperaturen på maskina di ?? Ser du har 80` peak, mener å ha lest at Intel ikke liker seg noe særlig over 60-70`(Intel oppgir 67.9`på denne) Og, som drbuggs skriver: prøv også å bytte evnt. bytte om på kabler Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Takk for svar. Skal prøve å øke NB voltage, men tviler på at dette hjelper da jeg har gjort dette når jeg overklokket maskinen tidligere. Okei, jeg kjører nå windows på en av de to 320 GB diskene og har kun 2 TB-disken koblet til. Ingen feil foreløpig med dette oppsettet, så da kan det være følgende problemer: 1) Feil på SSD 2) Feil på den andre 320 GB disken 3) Kabelfeil 4) SATA kontrollerfeil (jeg har en innebygd SATA 2.0 kontroller + en enestående SATA 2.0 kontroller + en marvell SATA 3.0 kontroller. Kanskje marvell kontrollern ikke funker 5) HK har problemer med 4 disker tilkoblet på denne måten Om 1) er problemet kan jeg sjekke ved å prøve bytte kabel og koble til en av de SATA cntrl jeg vet funker Om 2) samme som over Skal prøve de to over, og om det ikke fikser problemet for den disken, er det en diskfeil. Endret 27. september 2010 av LostOblivion Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 Har flyttet alle diskene over på den ene innebygde SATA 2.0 controllern, da marvell-chippen tydeligvis ikke lot PC-en engang starte nå når jeg koblet SSD-en til den igjen. Håper på en firmware update fra Gigabyte. Ellers funker det finfint nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå