Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flunkende ny bil til 40 - 50 000!


Javisst

Anbefalte innlegg

Heihå!

 

Kom over denne artikkelen som fascinerte meg voldsomt!

 

http://www.tv2underholdning.no/broom/dette-skal-bli-europas-billigste-bil-3282644.html?vbseourl=adserver/www/delivery/ck.php

 

Ifølge artikkelen skal Lada og Dacia produsere helt nye biler som skal koste 45 - 50 000 kr i Sverige før avgifter... Disse bilene er selvfølgelig fullstendig strippet for alt utstyr, og omtrent det eneste du får med er karosseri, motor, ratt og sete...

 

Bilder:

 

LadaGranta_01.jpg

 

dacia_logan_dci_85.jpg

 

I og med at vi bor i Norge, så kan vi godt regne med at prisen blir tredoblet pga avgifter, og da får du de mest strippede modellene... Ikke at de kommer til Norge med det første...

 

EDIT: Dacia Logan er ihvertfall på veien, men vet ikke prisene på disse...

 

Poenget er at det hadde vært helt genialt hvis vi hadde innført nye "u-landbiler" i Norge. Dette kan gi folk med dårlig råd en sjanse til å kjøpe seg en helt fabrikkny bil til en billig penge. Dette gjelder forsåvidt også billystne studenter og folk som bare ikke vil bruke mye penger på bil. Dette kan også være med på å fornye store deler av bilparken i Norge... Motorene som medfølger i bilene er heller ikke på det verste... Ganske spreke til den lave prisen vel og merke... Gjerne fra 90 hk på budsjettmodellen til 116 hk på den mer eksklusive, men dette varierer mellom modellene... Men sikkerheten på disse er jo ikke helt på topp... 3 stjerner i krasjtest etter som jeg forsto...

 

Selv om det er SVÆRT lite sjans at disse kommer til Norge til den prisen, så hadde det jo vært helt genialt hvis dette hadde skjedd?

 

EDIT: Kanskje en litt feil overskrift men... :p

Endret av Olimaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det norske avgiftsystemet gjør slike biler alt for dyre i forhold til de ordinære merker og modeller, ett annet problem er jo at norske kjøpere ikke vil ha billige biler, f.eks Opel tok inn en serie billige Astraer, de var meget enkelt utstyrt men meget billige....

Opel måtte eksportere de ut igjen, ikke en kjeft ville ha de.

 

Og hvis vi skulle i avgiftshelvete av ett land vi lever i gi unntak for noen biltyper så ville det vel ikke være logisk og gi det til simple biler med lav sikkerhet og gammeldagse motorer?

 

Det eneste logiske er og selge biler uten noe avgiftspåslag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det norske avgiftsystemet gjør slike biler alt for dyre i forhold til de ordinære merker og modeller, ett annet problem er jo at norske kjøpere ikke vil ha billige biler, f.eks Opel tok inn en serie billige Astraer, de var meget enkelt utstyrt men meget billige....

Opel måtte eksportere de ut igjen, ikke en kjeft ville ha de.

 

Og hvis vi skulle i avgiftshelvete av ett land vi lever i gi unntak for noen biltyper så ville det vel ikke være logisk og gi det til simple biler med lav sikkerhet og gammeldagse motorer?

 

Det eneste logiske er og selge biler uten noe avgiftspåslag.

Det er vel omtrent like ulogisk som skyhøye avgifter som hindrer fornying av bilparken. :tease:

http://www.aftenposten.no/bil/article3774457.ece

 

Edit: Noe sier meg at det kommer til og gå en god del penger med på vedlikehold av disse bilene pga kvaliteten. Det er vel kanskje meningen fra produsentens side? Tjene penger på deler.

Tror det er for godt til og være sant, skal du se bort fra avgiftene.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Tanken bak dette prosjektet er ihvertfall genialt. Men det er jo veldig synd at Norge er så avgiftbefengt så det er... Hadde nok ikke nølt selv med å kjøpe en av disse, da økonomien min ikke tillater dyrere bil... Sikkert veldig billige i drift og...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med et kjempehugg på norske avgifter kunne folket kjøpt seg 3 år gamle toyotaer og andre "kvalitetsbiler" for samme sum som Ladaen.

 

Avgiftene skulle kun vært på utslipp og vekt. Effekt er noe forsikringsselskapene kunne kranglet opp prisen på - slik at ungdom som sparte opp 300k og kjøpte ny Porsche også måtte betale 50k i året i forsikring...

Lenke til kommentar

Det som vil være litt av problemet her er mtp. importører og reperasjoner. Disse er som regel biler som er kjent for en del problemer, ofte kostbare. Hvis man hadde hentet disse selv, så hadde du fremdeles fått 2 års garanti, men når det faktisk ikke er noen Dacia, eller Lada-forhandlere/importører så sitter man der med skjegget i postkassen.

 

Se for dere olga på 70 år som har kjøpt seg en Dacia, med mye sluring på clutchen, så går denne etter x antall km. Skal hun da:

1) Få reparert sin nye bil hos et verksted, og betale masse penger?

2) Gå på internett, søke opp deler via noen få Dacia dele-pushere?

3) Kjøre bilen til forhandleren hun selv kjøpte bilen sin (i et eller annet østblokkland).

 

 

Uansett hvor billige disse bilene er, gammel teknologi, ingen importør, og luguber deletilgang er ikke noe jeg ville satt meg ut for.

Lenke til kommentar

Tja, for Dacia sin del så vil jeg tro et Renault-verksted vil fikse det meste, den er basert på Renault og er Renault sin billigdivisjon.

 

Dette stemmer, de fleste av disse billigbilene er basert på vanlige merkemodeller som vi har i Norge som foreksempel Renault. Men hvis det hadde vært tilfelle at disse bilene kom til Norge så ville det antakeligvis blitt opprettet forhandlere av disse...? Men hvis bilen derimot skal importeres inn, så forstår jeg jo poenget med mangel og vanskelig anskaffelse av nye deler. For ikke å snakke om å få de til verksted som kanskje vil bli vanskelig da verkstedene mest sannsynlig ikke har vært borti disse...

Lenke til kommentar

Artig og komme over denne tråden nå, har akkurat vært på Dacia fabrikken i Romania der bilene produseres :)

Kvaliteten på bilene har gått drastisk opp etter Renault kjøpte Dacia i 2003, men må jo fortsatt være en grunn til at den er så billig annet enn at den er produsert i Romania.

 

Der nede krydde det av spesiellt Logan, eller som sjåføren min kallte den: The Mighty Logan! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...