Javisst Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Heihå! Kom over denne artikkelen som fascinerte meg voldsomt! http://www.tv2underholdning.no/broom/dette-skal-bli-europas-billigste-bil-3282644.html?vbseourl=adserver/www/delivery/ck.php Ifølge artikkelen skal Lada og Dacia produsere helt nye biler som skal koste 45 - 50 000 kr i Sverige før avgifter... Disse bilene er selvfølgelig fullstendig strippet for alt utstyr, og omtrent det eneste du får med er karosseri, motor, ratt og sete... Bilder: I og med at vi bor i Norge, så kan vi godt regne med at prisen blir tredoblet pga avgifter, og da får du de mest strippede modellene... Ikke at de kommer til Norge med det første... EDIT: Dacia Logan er ihvertfall på veien, men vet ikke prisene på disse... Poenget er at det hadde vært helt genialt hvis vi hadde innført nye "u-landbiler" i Norge. Dette kan gi folk med dårlig råd en sjanse til å kjøpe seg en helt fabrikkny bil til en billig penge. Dette gjelder forsåvidt også billystne studenter og folk som bare ikke vil bruke mye penger på bil. Dette kan også være med på å fornye store deler av bilparken i Norge... Motorene som medfølger i bilene er heller ikke på det verste... Ganske spreke til den lave prisen vel og merke... Gjerne fra 90 hk på budsjettmodellen til 116 hk på den mer eksklusive, men dette varierer mellom modellene... Men sikkerheten på disse er jo ikke helt på topp... 3 stjerner i krasjtest etter som jeg forsto... Selv om det er SVÆRT lite sjans at disse kommer til Norge til den prisen, så hadde det jo vært helt genialt hvis dette hadde skjedd? EDIT: Kanskje en litt feil overskrift men... Endret 6. september 2010 av Olimaen 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Det norske avgiftsystemet gjør slike biler alt for dyre i forhold til de ordinære merker og modeller, ett annet problem er jo at norske kjøpere ikke vil ha billige biler, f.eks Opel tok inn en serie billige Astraer, de var meget enkelt utstyrt men meget billige.... Opel måtte eksportere de ut igjen, ikke en kjeft ville ha de. Og hvis vi skulle i avgiftshelvete av ett land vi lever i gi unntak for noen biltyper så ville det vel ikke være logisk og gi det til simple biler med lav sikkerhet og gammeldagse motorer? Det eneste logiske er og selge biler uten noe avgiftspåslag. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 virker genialt, og såpass motor til den prisen ny er jo utrolig. Men med norske avgifter er det ikke noe marked for den bilen. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Fantastisk Skal begynne å spare Edit: skrivefeil Endret 7. september 2010 av Lightpixel Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Det norske avgiftsystemet gjør slike biler alt for dyre i forhold til de ordinære merker og modeller, ett annet problem er jo at norske kjøpere ikke vil ha billige biler, f.eks Opel tok inn en serie billige Astraer, de var meget enkelt utstyrt men meget billige.... Opel måtte eksportere de ut igjen, ikke en kjeft ville ha de. Og hvis vi skulle i avgiftshelvete av ett land vi lever i gi unntak for noen biltyper så ville det vel ikke være logisk og gi det til simple biler med lav sikkerhet og gammeldagse motorer? Det eneste logiske er og selge biler uten noe avgiftspåslag. Det er vel omtrent like ulogisk som skyhøye avgifter som hindrer fornying av bilparken. http://www.aftenposten.no/bil/article3774457.ece Edit: Noe sier meg at det kommer til og gå en god del penger med på vedlikehold av disse bilene pga kvaliteten. Det er vel kanskje meningen fra produsentens side? Tjene penger på deler. Tror det er for godt til og være sant, skal du se bort fra avgiftene. Endret 7. september 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 (endret) Bilene er så billige at man bare kan kaste dem før dem blir "ustabile" EDIT: Om man ikke bor i norge da Endret 7. september 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 Tanken bak dette prosjektet er ihvertfall genialt. Men det er jo veldig synd at Norge er så avgiftbefengt så det er... Hadde nok ikke nølt selv med å kjøpe en av disse, da økonomien min ikke tillater dyrere bil... Sikkert veldig billige i drift og... 1 Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hvilken verdi er det å ha en ny bil, når bilen teknologimessig er fra 80 - 90 - tallet? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Hvilken verdi er det å ha en ny bil, når bilen teknologimessig er fra 80 - 90 - tallet? ny bil = minndre vedlikehold. 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Med et kjempehugg på norske avgifter kunne folket kjøpt seg 3 år gamle toyotaer og andre "kvalitetsbiler" for samme sum som Ladaen. Avgiftene skulle kun vært på utslipp og vekt. Effekt er noe forsikringsselskapene kunne kranglet opp prisen på - slik at ungdom som sparte opp 300k og kjøpte ny Porsche også måtte betale 50k i året i forsikring... Lenke til kommentar
Hansy Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Det som vil være litt av problemet her er mtp. importører og reperasjoner. Disse er som regel biler som er kjent for en del problemer, ofte kostbare. Hvis man hadde hentet disse selv, så hadde du fremdeles fått 2 års garanti, men når det faktisk ikke er noen Dacia, eller Lada-forhandlere/importører så sitter man der med skjegget i postkassen. Se for dere olga på 70 år som har kjøpt seg en Dacia, med mye sluring på clutchen, så går denne etter x antall km. Skal hun da: 1) Få reparert sin nye bil hos et verksted, og betale masse penger? 2) Gå på internett, søke opp deler via noen få Dacia dele-pushere? 3) Kjøre bilen til forhandleren hun selv kjøpte bilen sin (i et eller annet østblokkland). Uansett hvor billige disse bilene er, gammel teknologi, ingen importør, og luguber deletilgang er ikke noe jeg ville satt meg ut for. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Selvsagt er det ikke lett å skaffe deler til bilen, den er jo ikke lagt ut til salg engang Etterhvert som skraphandlerne får inn mange biler vil delene bli solgt til dem som trenger det. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Tja, for Dacia sin del så vil jeg tro et Renault-verksted vil fikse det meste, den er basert på Renault og er Renault sin billigdivisjon. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 Tja, for Dacia sin del så vil jeg tro et Renault-verksted vil fikse det meste, den er basert på Renault og er Renault sin billigdivisjon. Dette stemmer, de fleste av disse billigbilene er basert på vanlige merkemodeller som vi har i Norge som foreksempel Renault. Men hvis det hadde vært tilfelle at disse bilene kom til Norge så ville det antakeligvis blitt opprettet forhandlere av disse...? Men hvis bilen derimot skal importeres inn, så forstår jeg jo poenget med mangel og vanskelig anskaffelse av nye deler. For ikke å snakke om å få de til verksted som kanskje vil bli vanskelig da verkstedene mest sannsynlig ikke har vært borti disse... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jo, de ville nok ha opprettet forhandlere og de ville nok antagelig blitt eksisterende Renault eller Nissan-forhandlere. Den mest interessante Daciaen for Norge er en liten SUV ved navn Duster: http://www.klikk.no/motor/bil/article553580.ece Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Flott interiør da: Minner meg om interiøret i en gammel Iveco jeg lånte. Lenke til kommentar
Parashurama Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Artig og komme over denne tråden nå, har akkurat vært på Dacia fabrikken i Romania der bilene produseres Kvaliteten på bilene har gått drastisk opp etter Renault kjøpte Dacia i 2003, men må jo fortsatt være en grunn til at den er så billig annet enn at den er produsert i Romania. Der nede krydde det av spesiellt Logan, eller som sjåføren min kallte den: The Mighty Logan! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå