KoR Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Funnet ut at jeg ikke gidder å bli ingeniørkontorrotte og hopper av studiet. Gjorde et dumt valg da jeg gikk ut av ungdomsskolen, nemlig og ikke velge en teknisk linje. Planen er nå å bli voksenlæring, helst som elektrikker, for deretter å gå teknisk fagskole for å bli "praktisk ingeniør", "tekniker" eller hva man kaller det... Lurer på om noen her har gått på teknisk fagskole? Hvordan er nivået iforhold til ingeniørutdanning? Tenker da på matte og fysikk. Har generell studiekompetanse med matte 3MX og fysikk 2FY, vil dette gjøre at jeg trenger færre fag på fagskolen? Eller kanskje noen andre fordeler? Og hvor lenge må jeg gå som lærling før jeg kan ta fagprøven? Og hvordan er lønnen? Så et sted at man kunne ta fagbrev innenfor maskin... hva slags fagbrev er det? Kom ikke opp mye på google. Ble vel 10-12 spm her, håper at noen som vet tar seg tid. Mvh Lenke til kommentar
genetex Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Om du skal bli lærling som elektriker vil dette ta 5 år, og iløpet av disse årene må ut helt sikkert ta forskjellige eksamener som privatist. Lønnen er nok forskjellig ifra bedrift til bedrift, vet at noen velger å gi "voksenlærlinger" lønn som assistent, noe som da gir dem rundt 200-250 tusen i året gjetter jeg, men vet ikke sikkert. Om du virkelig vil bli lærling som elektriker vil jeg anbefale deg å prøve å finne et firma der du får varierte oppgaver, industri er ofte bra. En venn av meg var lærling i et firma som drev mye med huselektro, drage kabler, legge rør osv, og det synest jeg personlig er kjedelig og lite lærerikt. Jeg hadde forresten min læretid offshore på skip. Hvor lenge har du gått på ingeniørskolen nå? Jeg vet at det første året er det mye/nesten kun teori, og at du andre og tredje året får prøve mer og mer praktiske ting. Det at du er redd for å bli kontorrotte etter utdanning forstår jeg ikke helt, da det finnest mange jobber der man reiser rundt og helt sikkert har er del praktiske oppgaver, selv om det også er mye kontorjobber. Om det at du har matte og fysikk 3mx/2fy gjør at du slipper fag vet jeg ikke, det må du nesten ringe til skolen og spørre om. Om 5-6 år har du da sikkert uansett glemt det meste av det, og du har da ingen fordeler av det. Veien til å bli ferdig utdannet teknikker for deg vil jo ta 7-8 år, jeg synest elektro er veldig spennende og om du er villig til å begynne helt på nytt håper jeg du liker det og ønsker deg lykke til. Lenke til kommentar
grønnsak1337 Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Lurer på om noen her har gått på teknisk fagskole? Hvordan er nivået iforhold til ingeniørutdanning? Tenker da på matte og fysikk. -Har gått på teknisk fagskole 1/2 år innen automasjon (samme klasse me elektro første året før man splittes). Teknisk fagskole er ingeniør-light i forhold til vanlig på høyskole osv, alle består nesten uansett bare man følger med. Går på vanlig ingeniør nå ettersom tekniken var videregående 2 omtrent. Har generell studiekompetanse med matte 3MX og fysikk 2FY, vil dette gjøre at jeg trenger færre fag på fagskolen? Eller kanskje noen andre fordeler? - Mye teori og lite praktisk selv på teknisk fagskole, men der må man ha norsk, matte og naturfag fra videregående skole selvom man har tatt det før siden det ikke går i søke fritak, verfall sånn når jeg gikk der sist år. Bedre miljø på høgskoler/universitet enn på teknisk fagskole ettersom det er mangen gamlinger på teknisk fagskole. Lenke til kommentar
KoR Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 hvis man ikke er motivert nok til ingeniør på høyskole og føler at man drive med noe litt mer praktisk, vil teknisk høyskole være et bra alternativ da? eneste jeg føler holder meg igjen er 4-5 år i lære, og tanken på 3 "bortkasta" år på videregående. har vel 4,2 i snitt derfra Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Det er vanskelig å si da jeg ikke har tatt en bachelor utdannelse, men jeg vil tro at teknikeren er greiere om du ønsker en stilling som er mer praktisk retet. Angående fag så kan du se timeplanene fra fagskolen jeg går på. http://www.fagskole.net/info/K.htm Mek for mekatronikk, Elk for elektro og Aut for automasjon. Klassene med X og Y bak er deltidsstudium. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå