Gå til innhold

Tilnærmet lydløs HTPC

Anbefalte innlegg

Er akkurat i starten på å finne frem til komponenter til to tilnærmet lydløse HTPC'er.

Hvor mye kraft klarer man å få til i et htpc kabinett uten bruk av andre vifter enn den på strømforsyningen? F.eks er det mulig å få til en i3 med kjøler uten vifte? Ser i første omgang helt bort i fra vannkjøling.

HTPC 1 skal primært vise HD-materiell fra Blu-ray drev og streaming fra server samt spotify og annet småtteri.

HTPC 2 vil jeg gjerne ha mulighet til å kunne spille litt på i tillegg. Snakker ikke om de absolutt mest krevende spillene, men som et eks. BF2 eller lignende. Hvordan ville f.eks hvis mulig en vifteløs i3 og HIS Radeon HD 5570 1GB DDR3 klart seg?

Takknemlig for all hjelp !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til det blir vell svaret mer eller mindre nei.

Du kan derimot få kjøpt en støysvak PC om du ønsker

Kabinett: Cooler Master Sileo 500

Strømforsyning: Cooler Master Silent Pro

CPU Kjøler: Cooler Master Hyper Z600

Når det gjelder Skjermkort, har du følgende støysvake løsninger:

PowerColor SCS3 HD 5750

PowerColor PCS+ HD 5770 (Vortex Edition)

Sapphire HD 5750 Vapor-X

Sapphire HD 5770 Vapor-X

Lenke til kommentar

Viften i strømforsyningen er ofte den som bråker mest foruten cpu vifta.

Jeg bruker en 300W Silverstone strømforsyning som er vifteløs i min htpc samt et vifteløst Radeon 5570 skjermkort. Har orginal AMD Cpu kjøler, men den lager nesten ikke lyd da skjermkortet gjør mye av videodekodingen.

Mitt kabinett er et Silverstone med 3 stk 120mm vifter som er regulert ned til 6v slik at disse er lydløse. Cpu temp er 45 grader og temp i kabinett er ca 40 grader etter å ha sett en hel sesong med Warehouse 13 non stopp.

Viftene i min Panasonic tv er det eneste som er hørbart i mellom episodene.

Pcen står på døgnet rundt og befinner seg i stuen, men den høres aldri.

Lavt støynivå betyr lavt strømforbruk og en effektiv fjerning av varme. Du må altså ha en strømsvak prosessor og et relativt åpent kabinett samt 2,5 toms harddisk eller SSD for å få det lydløst.

Spille på htpc er egentlig bare bullshitt. En vanlig tv eller prosjektor er for trege til i gi god bevegelse og skikkelig flyt i spillet.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Har selv en HTPC med Intel i7 920, Intel SSD og 8GB ram. 500W Mist strømforsyning, og et par 80mm SilenX vifter.

Jeg koblet ut LED foran på kabinettet, og den er så stille at jeg nå må ta av lokket for å se om den er på. Det er ikke mulig å høre noe støy selv om man legger hodet 50 cm fra kabinettet. CPU temp ligger på rett under 40C, så jeg kan fint overklokke litt om det hadde vært noe behov. 

Men det er med passivt kjølt skjermkort. Det skjermkortet klarer ikke nyere og tyngre spill (som BF) med aggressive settings (og 1080P). Jeg tror løsningen må være enten å kjøpe et gamer kort med moderat støy, eller modifisere et slikt skjermkort med ny kjøleløsning. 

Evn. kjøpe en konsoll som XBOX360/PS3.

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Etter å ha tenkt litt på svarene deres ser jeg vel for meg å kjøre noe ala dette.

kabinett med et par store lydsvake vifter

i3 / i5 med litt stor kjøler (Noctua eller no) (får prøve litt med eller uten vifte på denne)

Silent skjermkort type 5570 eller lignende

støysvak psu

Burde vel ut i fra hva dere har skrevet klare å komme ned til et akseptabelt lydnivå da

Lenke til kommentar

Har lekt litt med tanken på helt lydløs HTPC. Og har et forslag her:

CPU: AMD Athlon II X4 610e

HK: MSI 890GXM-G65

RAM: Corsair XMS3 DDR3-1333 CL9 4 GB ( 2x2 GB )

CPU-Kjøler: Noctua NH-C12P

Kabinett: Thermaltake DH101 VF7001BNS

PSU: Seasonic X-400FL (Vifteløs)

Prim HD: Intel X25-M 160 GB SSD Gen 2

Sek HD: Western Digital Caviar Green 1,5 TB 64 MB Cache

BLU-RAY: LG CH08

Planen er at siden prosessoren drar bare 45W, kan man komme unna med bruke kjøleren passivt, uten vifte. Kabinettet har jeg valgt siden luftehull på sidene og på toppen, gjør at varmen ventileres ut på toppen, og ny luft dras inn fra sidene, ved naturlig konveksjon. Hvis mot formodning CPU'en skulle bli for varm, får man bruke vifta på lavt turtall, men da vil den bare være stillegående og ikke lydløs. 890GX chipsettet takler HD på den mest energieffektive måten, kontorarbeid skulle gå greit med fire kjerner, men spill blir det dårlig med.

Det eneste som ikke er lydløst er harddisken og blu-ray spilleren, men disse kan stoppes når de ikke er i bruk. Tanken er at man primært bruker SSD'en. Eventuelt kan man droppe både HD og Blu-ray for få den garantert helt lydløs.

Å være lydløs er ikke billig, regn med ca. 5000,- ekstra i forhold tilsvarende ytelse på en vanlig PC. Man kan spare litt på å nøye seg med 80GB SSD, og kabinettet finnes i en rimeligere utgave uten LCD-displayet (VF1000). Har desverre ikke råd til å teste ut dette selv , men hadde vært interessant å høre om noen har erfaring med et lignende oppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...