marti9 Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Hallo. Jeg har en 4 år gammel stasjonær PC jeg merker at sakte, men sikkert, går treigere og treigere. Dessuten bråker den mye mer enn før. Derfor tenkte jeg at eg formatering kanskje ville hjulpet. Men jeg har veldig lite erfaring med dette, så derfor tok jeg turen innom diskusjon for å sjekke om det finst noen glupinger som kan hjelpe meg her Det jeg trenger hjelp til er i grunnen alt. Jeg har tatt en del backup (flyttet viktige filer over til en ekstern harddisk) og tenkte å ta backup av absolutt alt etter at jeg har avinstallert en del programmer (dette vil omfatter ca. 100 GB). Hva jeg ellers skal gjøre er jeg litt usikker på, så det er dette jeg trenger hjelp fra dere til. Jeg må samtidig opplyse om at jeg ikke finner noen slags CD med XP på (tror ikke jeg fikk den med dataen), så er litt usikker på hva jeg skal gjøre med det. Tror dere det går av å få kjøpt XP et sted, eller må jeg gå over til vista/W7? Tror dere i det hele tatt at PC-en vil takle disse operativsystemene(noen spesifikasjoner: 3.06 GHz, 1.00 GB RAM). Jeg har også lurt på å sette inn mer RAM, men også på dette fronten er kunnskapene mine lave. Så kanskje noen kan hjelpe meg med dette også? Takker for alle svar Endret 10. september 2010 av marti9 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Angående det at den bråker har nok med en utslitt vifte/vifter å gjøre, eller at maskinen er tettpakket av støv og dritt. Prosessoren er jeg usikker på, men du har for lite minne, til 32bit anbefales 2 Gb, til 64bit er det 4Gb, men kan ikke si noe mere om cpu støtter 64bit uten flere opplysninger, men har min tvil. Er det pentium 4 så ville jeg holdt meg til xp. Endret 6. september 2010 av arjato Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Du har antaglivis en fabtikat-PC som eksempelvis HP, Dell, PackardBell, Acer og videre..? På slike PCer ligger ofte Windows installasjonsfilene på en egen partisjon på Harddisken. For å installere Windows på nytt, må man trykke en angitt tast rett etter man har startet maskinen og rett før maskinen begynner å laste inn Windows. Denne delen av oppstarten kalles forøvrig POST - Power On Self Test Det vil som oftest på denne oppstartsfasen også stå oppført hva slags tast du skal trykke for å komme til punktet hvor du kan installere Windows på nytt. Dette skal også stå oppført i manualen du fikk med når du kjøpte din PC. Når det gjelder bacup må du passe litt på, slik at du ikke bare rensker maskinen for å deretter installere all skrotet på maskinen igjen. Viktige filer som dokumenter, bilder, video og musikkfiler må du selvsagt ta vare på. Har du ikke allerede gjort dette, er det nå en fin tid til å organisere filene i egne mapper og undermapper. Dette får det først til å se mye penere ut og ikke minst gjør det enklere å finne igjen filen når man trenger dem ved en senere anledning. Når det gjelder installasjonsfiler til programmer, kan du her nå først og fremst vurdere om du virkelig trenger denne filen, installering av en hel haug programmer er heller ikke bra for PCen ytelse. På de programmene du vil beholde, kan du besøke produsentens hjemmeside for å se om det finnes nyere programversjon du kan laste ned enn hva du allerede har. Når det gjelder din PC, tror jeg det er best du bare beholder Windows XP. Du kan selvsagt kjøpe Windows 7 om du ønsker, men da bør og helst vil jeg si må du minst dobble din antall minnemengde. Du har nå 1GB Ram og til Windows 7 bør du ha 2GB og aller helst 3 til 4 GB Ram. Du kan laste ned/installere og kjøre et program kalt Speccy. Her vil du blandt annet få detaljert informasjon om hva slags minnebrikke(er) som er installert på din PC [Kikk her for å se eksempelbilde] Du kan også benyte deg av Crucial System Scanner tool Dette lille programmet vil søke gjennom maskinen din og deretter liste opp Ram brikker som passer til din PC. Du kan deretter besøke en nettbutikk som Komplett.no og søke etter produsentens varenummer (part #), som eksempelvis varenummer BL25664AA80A Denne systemscanneren er en enkelt metode for å finne Ram brikker som er kompatibel med din PC. Husk også at om du ønsker å oppgradere Ram og kjøper med dette raskere Ram brikker, må du også bytte alle Ram brikkene. Kjøper du til eksempel en ny Ram brikke på 800MHz og du har en Ram brikke på 533MHz fra før, vil din nye Ram brikke automatisk klokke seg ned fra 800 til 533MHz. Det samme gjelder også motsatt vei, har du 800MHz fra før og kjøper 533MHZ brikker, vil alle Ram brikkene på din PC klokkes til 533MHz. Og til slutt legger jeg ved ting du kan gjøre etter installasjonen for å få PCen til å yte det lille ekstra. https://docs.google.com/document/edit?id=1b5YAiakPkoWpdFM5Km7o4nNN-1oZIeCBxCYZWGhOZ_w&hl=no&authkey=CMnZoboG Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 atjato: ja, det er Pentium 4. Så det blir vel XP Svenni212000: Vet ikke helt hva jeg skal si til dette svaret. Tusen takk i allefall. Dette har gitt meg inspirasjon til å fortsette Jeg har ett spørsmål til: under en formatering, blir ikke alt slettet før OS blir installert på nytt? Blir det ikke på samme måte som å få en ny PC, bare at denne er brukt, og at noen deler kan være litt slitte? Grunnen til at jeg spør er at du skrev at jeg må tenke over hvilke installasjonsfiler jeg trenger osv. Men dette er vel for at backup skal ta minst mulig plass, og ikke inneholde unødvendige filer? Men for å svare på det spørsmålet, jeg har bare et par installasjonsfiler liggende på denne PC-en, så det går vel bra. Har forresten ett spørsmål til: hvorfor trenger jeg å oppdatere til nyeste programversjon når jeg skal fjerne programmet, og deretter installere nyeste versjon på nytt senere? Må bare si det igjen, tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Man kan velge om en vil installere windows og formatere (slette) alt først, eller å installere og beholde filene som allerede er på maskinen, det som er anbefalt er å sikkerhetskopiere alle filene du vil ha før du begynner, og velge clean install. (sletter alt) Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 Ja, det er en full formatering jeg er ute etter Så alt jeg trenger å gjøre nå er å avinstallere og slette det jeg ikke trenger i sikkerhetskopien og sikkerhetskopiere. Deretter slår jeg av PC-en, og når jeg da starter på nytt igjen, trykker jeg på "F9" eller noe slikt? Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Du trenger ikke avinstallere noe som helst, det jeg ville kopiert ut er bokmerker, bilder, dokumenter og ellers filer jeg ikke ville mistet, når det er gjort så er det bare å reinstallere win xp. Hva du skal trykke på for å starte recovery kommer an på hva slags maskin du har, har du manual så kan du muligens finne noe der, ellers kan du søke på google hvordan du starter recovery. Eksempel: Recovery hp. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 Du trenger ikke avinstallere noe som helst, det jeg ville kopiert ut er bokmerker, bilder, dokumenter og ellers filer jeg ikke ville mistet, når det er gjort så er det bare å reinstallere win xp. Hva du skal trykke på for å starte recovery kommer an på hva slags maskin du har, har du manual så kan du muligens finne noe der, ellers kan du søke på google hvordan du starter recovery. Eksempel: Recovery hp. ok. takk, takk. Skal sjekke i manualen Grunnen til at jeg vil avinstallere programmer først, er at det kan være viktige filer jeg ikke finner nå som jeg har bruk for senere. Derfor skal jeg ta en backup av hele dataen. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Jeg har ett spørsmål til: Når jeg starter PC-en på nytt og trykker på formater, vil da både C-disken og D-disken bli formatert? Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Det er bare partisjonen som windows er på som innholdet vil bli slettet, om du har en egen partisjon til å lagre ting på (d), så vil ikke innholdet på den bli slettet. Om du da ikke aktivt går inn for å slette det. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 ok. takk Er ikke helt sikker, men tror det er to harddisker og ikke partisjoner. Men det endrer jo ikke saken om den blir defragmentert. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 I går kveld oppdaget jeg en veldig relevant detalj. Det stod ikke noe om Formatering ved oppstart. Det som stod var BIOS, OPEN DISK DRIVE og en ting til. Jeg tok også en tur innom manualen, men fant ingenting angående formatering av PC (fant bare formatering et kort). Dette tyder vel på at jeg må ha en installasjons-CD? Men hvordan får jeg tak i den? Jeg har dobbeltsjekket i kassen jeg fikk PC-en i, og der er det ingen CD-er. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Om det står noe om det i manualen så finner du det under recovery, hva heter denne maskina da. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Om det står noe om det i manualen så finner du det under recovery, hva heter denne maskina da. Vet ikke modellnavnet akkurat nå. Skal sjekke når jeg kommer hjem. Alt jeg vet er at det er en Packard Bell Media senter. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 http://www.youtube.com/watch?v=H8Owe5QNRPM Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=H8Owe5QNRPM Vet ikke helt om jeg kan si at jeg skjønte alt han gjorde der. Men er ikke det gjenoppretting, og ikke formatering? PC-en er en Packard Bell iXtreme Gold MC 1639. Endret 9. september 2010 av marti9 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Lignende tråd her, ikke samme maskin, men sto noe om smart restore, smart restore skal være under start knappen, kommer på nå at jeg har gjort det samme på en pb jeg tok recovery på. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=545479 Endret 9. september 2010 av arjato Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Lignende tråd her, ikke samme maskin, men sto noe om smart restore, smart restore skal være under start knappen, kommer på nå at jeg har gjort det samme på en pb jeg tok recovery på. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=545479 Hva mener du med at smart restore ligger under start-knappen? Leste gjennom tråden. Ser ut til at jeg skal trykke F11 når Packard Bell-bildet kommer opp. EDIT: Skrivefeil Endret 10. september 2010 av marti9 Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Du har jo startknappen på oppgavelinjen. Start> programmer > og der skal du finne smart restore om det finnes på den. Om ikke kan du prøve å trykke f11 i oppstarten, fungerer ikke f tasten heller så må du vel ty til cd. Lenke til kommentar
marti9 Skrevet 10. september 2010 Forfatter Del Skrevet 10. september 2010 Du har jo startknappen på oppgavelinjen. Start> programmer > og der skal du finne smart restore om det finnes på den. Om ikke kan du prøve å trykke f11 i oppstarten, fungerer ikke f tasten heller så må du vel ty til cd. Jeg prøvde F11 under oppstart, og det fungerte. PC-en er nesten som ny Tusen takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå