Gå til innhold

Ny stasjonær allround; ca.10.000 (inkl. OS); selvbygg, (Krav: SSD, WLAN, stille, rask)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal bygge min første pc og søker hjelp (forslag til oppsett) fra de med litt mer erfaring enn meg. Budsjett rundt 10.000. Skal ha kabinett, harddisk (SSD + tradisjonell), ram, hovedkort, vifter, prosessor, grafikkort, strømforsyning, DVD-brenner og OS. Kort sagt hele pakka minus skjerm, mus, tastatur og høytalere.

 

Mine krav:

- SSD (til OS og programmer)

- WLAN

- Mulighet for minst to skjermer

 

Hadde vært fint:

- eSATA

- Mulighet til å sette inn USB 3 kontroller etterhvert

 

Jeg ville satt pris på om pcen var relativt stille. Det er også en fordel at det er mulig å oppgradere den uten å bytte ut alle delene på en gang.

 

Når det gjelder valg av produsent så har jeg ikke noe for/imot verken Intel eller AMD.

 

Jeg er usikker på om jeg skal gå for OEM eller Retail versjon av Win 7 Home Premium i forhold til framtidige oppgraderinger.

 

Hva jeg skal bruke Pcen til: Minimalt med spilling, en del videoredigering, surfing, musikk, kontorarbeid etc.

 

Er noe uklart er et bare å spørre. Setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10k er nesten overkill i forhold til det du sier du skal bruke den til, hehe. Med dine ønsker hadde jeg personlig tatt utgangspunkt i noe slik:

 

- Et stort og luftig kabinett slik at du slipper problemer med aftermarket kjøleløsninger. Litt ekstra plass gjør dessuten kabling og oppsett enklere hvis du ikke har gjort det så ofte.

 

- Intel i5 eller i7 prosessor (i5 med kraftigere grafikkort dersom du først og fremst skal spille, i7 hvis maskinen også er arbeidsplassen din)

 

- Kvalitetshovedkort med 2x pci-e 16x og støtte for minst 8gb minne. Et godt hovedkort gir deg litt ekstra å gå på i forhold til oppgradering senere og eventuell overklokking.

 

- Geforce GTX 460 1gb støtter 2 (faktisk 3, om jeg ikke tar helt feil) skjermer, og er kraftig nok til å få pene ting til å skje på begge skjermene. Masse grafikkort for pengene.

 

- En god 500W eller 600W PSU er mer enn kraftig nok for et oppsett som du beskriver, med enda litt å gå på. Det koster ikke spesielt mye mer, og forlenger levetiden på systemet og gjør det mer stabilt, så win win.

 

- Mus og tastatur er smak og behag, ta noe du syns er pent, men styr unna det billigste (og det dyreste, for den saks skyld)

 

- Videoredigering krever mye av harddiskene, så jeg hadde kanskje lagt mesteparten av budsjettet i SSD, kanskje en 40gb systemdisk til rundt tusenlappen + en litt større arbeidsdisk. 2-4TB med "treg" ekstra lagring koster deg rundt 1000 til 2000 på toppen av det.

 

Jeg (og flere andre her i forumet) har satt opp maskiner med lignende budsjett den siste tiden. Her er min tråd, den hjalp meg enormt i alle fall :)

 

Kom med et førsteutkast til oppsett, så får du helt sikkert flere kommentarer :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom med et førsteutkast til oppsett, så får du helt sikkert flere kommentarer :)

 

Tusen takk for gode og nyttige innspill. Etter (alt for) lang tid har jeg greid å sette opp et forslag til oppsett. Det er som følger:

 

Kabinett: Fractal Design R3

 

Hovedkort: Gigabyte GA-P55A-UD4

 

Prosessor: Intel i5 760 2.80GHz 8MB

 

Harddisk: Western Digital Caviar Green 1 TB 32 MB Cache

 

SSD: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2

 

Strømforsyning: Corsair HX 650W

 

Skjermkort: MSI N460GTX Hawk

 

Trådløst nettverkskort: D-Link AirPlus G DWL-G510

 

RAM: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

 

OS: Microsoft Windows 7 Home Premium Engelsk

 

Optisk drev: Samsung DVD-brenner SH-S223L/BEBE

 

 

Det jeg lurer på er:

 

1. Jeg er usikker på valg av trådløst nettverkskort. Vanskelig var vanskelig å finne noen anbefalinger på dette området. Er det sånn at det nesten er det samme hva man kjøper i dette segmentet? (Routeren står kun 3-5 m unna, men i etasjen under.)

 

2. Passer disse komponentene sammen?

 

3. Jeg var også usikker på valg av RAM. Noen som har innspill?

 

4. Er det noe jeg har glemt/mer jeg burde ha med? Ekstra vifter f.eks.?

 

Evt. andre kommentarer og/eller innspill er også hjertelig velkommne.

 

 

På forhånd tusen takk :)

Lenke til kommentar

Kom med et førsteutkast til oppsett, så får du helt sikkert flere kommentarer :)

 

Tusen takk for gode og nyttige innspill. Etter (alt for) lang tid har jeg greid å sette opp et forslag til oppsett. Det er som følger:

 

Kabinett: Fractal Design R3

 

Hovedkort: Gigabyte GA-P55A-UD4

 

Prosessor: Intel i5 760 2.80GHz 8MB

 

Harddisk: Western Digital Caviar Green 1 TB 32 MB Cache

 

SSD: Intel X25-M 80 GB SSD Gen 2

 

Strømforsyning: Corsair HX 650W

 

Skjermkort: MSI N460GTX Hawk

 

Trådløst nettverkskort: D-Link AirPlus G DWL-G510

 

RAM: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

 

OS: Microsoft Windows 7 Home Premium Engelsk

 

Optisk drev: Samsung DVD-brenner SH-S223L/BEBE

 

 

Det jeg lurer på er:

 

1. Jeg er usikker på valg av trådløst nettverkskort. Vanskelig var vanskelig å finne noen anbefalinger på dette området. Er det sånn at det nesten er det samme hva man kjøper i dette segmentet? (Routeren står kun 3-5 m unna, men i etasjen under.)

 

2. Passer disse komponentene sammen?

 

3. Jeg var også usikker på valg av RAM. Noen som har innspill?

 

4. Er det noe jeg har glemt/mer jeg burde ha med? Ekstra vifter f.eks.?

 

Evt. andre kommentarer og/eller innspill er også hjertelig velkommne.

 

 

På forhånd tusen takk :)

 

 

Hei!

 

Hvis ikke jeg ser helt feil, er det ikke noe poeng for deg å kjøpe minne beregnet for "tripple channel".

 

Hovedkortet har bare støtte for dual. Så er bedre om du enten skaffer deg 2x2GB eller 2x4GB.

 

Tror ikke socket 1156 støtter tripple channel, da må du opp på hovedkort med 1366 socket.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvis ikke jeg ser helt feil, er det ikke noe poeng for deg å kjøpe minne beregnet for "tripple channel".

 

Hovedkortet har bare støtte for dual. Så er bedre om du enten skaffer deg 2x2GB eller 2x4GB.

 

Tror ikke socket 1156 støtter tripple channel, da må du opp på hovedkort med 1366 socket.

 

Det ser sånn ut ja. Takk for innspill. Da får jeg gå ned til 4 GB.

 

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

 

 

Jeg lurer dog fremdeles på om det er litt overkill minne.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvis ikke jeg ser helt feil, er det ikke noe poeng for deg å kjøpe minne beregnet for "tripple channel".

 

Hovedkortet har bare støtte for dual. Så er bedre om du enten skaffer deg 2x2GB eller 2x4GB.

 

Tror ikke socket 1156 støtter tripple channel, da må du opp på hovedkort med 1366 socket.

 

Det ser sånn ut ja. Takk for innspill. Da får jeg gå ned til 4 GB.

 

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

 

 

Jeg lurer dog fremdeles på om det er litt overkill minne.

NEI!!!! Har selv disse. De er vært pengene billigere nå enn når jeg kjøpte de.

Lenke til kommentar

NEI!!!! Har selv disse. De er vært pengene billigere nå enn når jeg kjøpte de.

 

Jeg tolker det som at du ikke mener det er overkill :)

 

Jeg må innrømme at minne er vel det som forvirrer meg mest. Er det noen som f.eks. kan fortelle meg hva som er forskjellen på disse to?

 

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8

 

Ellers takk for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Ser ut som et bra oppsett. Kan anbefale Define R3 på det sterkeste. Stockvifter på både kabinett og cpu er gode nok og rimelig stille. Sitter med nesten samme selv, bare R2 og i5-750. Forøvrig tror jeg du får den billigere på Dustinhome. Ser RAM'en er en hundrings dyrere på komplett bl.a :o) Personlig kjører jeg Corsair XMS3 1600mhz CL8 og er storfornøyd.

 

For USB3 kan du jo evt teste GIGABYTE GA-H55M-USB3 H55 S-1156 USB3.0 M-ATX selv om det er micro-ATX.

 

Samsung Spinpoint F3 er DESIDERT best av 7500rpm-diskene og er så og si lydløs. Kjapp aksesstid og.

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Ser ut som et bra oppsett. Kan anbefale Define R3 på det sterkeste. Stockvifter på både kabinett og cpu er gode nok og rimelig stille. Sitter med nesten samme selv, bare R2 og i5-750. Forøvrig tror jeg du får den billigere på Dustinhome. Ser RAM'en er en hundrings dyrere på komplett bl.a :o) Personlig kjører jeg Corsair XMS3 1600mhz CL8 og er storfornøyd.

 

Takk for innspill. :) Men jeg må innrømme at jeg ikke skjønte helt hvilke(n) av komponentene jeg skulle få billigere på dustinhome. Lista er satt sammen fra de to butikkene (for å holde frakten nede) jeg har valgt å bruke,komplett og dustinhome, etter:

 

1. Tilgjengelig på lager

2. Pris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...