Gå til innhold

Bestilling av norskhelsenett for bedrift

mroystein

Anbefalte innlegg

Hei

Faren min jobber på tannklinikk. De, som alle andre bedrifter i helsesektoren, må bli med i norskhelsenett. nhn.no

Jeg lurer på om noen har erfaring med bestilling fra nhn.

Her er bestillings pdf'en med priser og info: http://nhn.no/tjenester/nhn-basis/Bestillingsskjema%20for%20tilknytning%20av%20SMO.pdf

Jeg ble da spurt om å se gjennom hva de skal bestille. Jeg stusset litt over prisene og en del andre ting.

Oppstart:

For å starte må man avbryte avtalen med bredbåndsleverandøren og bestille fra nhn.

Engangsavgiftet på å sette opp dette koster 19 000.

Produkter:

Pris per måned er fra 1600 til 4200.

Slik jeg forstår det må man minst betale 1850 i mnd for å få vanlig internett(dette er ikke med i de billigste pakkene?).

Også koster det 400 kr mer i mnd for 4 mer eposter. Og for dette (2290kr) får man en båndbredde på 1Mbps. et par hundre mer for 2Mbps(som er maks.)

Den beste pakken det går ann å få gir 2Mbps, 20 eposter: 4200kr i mnd.

Så det er mye her jeg synes er ganske drøyt. Det jeg lurer på er om har erfaring fra bestilling av norskhelsenett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaker til at slike linjer ofte er dyre er grunnet sikkerhet og administrasjon av dette.

Alternativet er om de ønsker kun internett å lage en løsning med dobbel brannmur og en terminalserver for å nå internett. Med drift og vedlikeholdspriser blir det neppe billigere.

Lenke til kommentar

Jeg ville også undersøkt om linjeleie er inkludert i prisen. Det er ikke alle leverandører som får lov til å levere NHN-aksess. Jeg husker sist gang jeg var med på NHN-oppkobling så var det kun Telenor som kunne levere i området, og prisen for den var noe høyere pr mnd enn de prisene som står i det skjemaet der.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Det er vel bare noe som må gjøres. :)

Men "Båndbredde samband 2Mb" vil si 2Mbps? Dette blir da opp og ned lasting?

Det er jo ikke akkurat mye. Med tanke på at hjemmekontor skal brukes, med store bilder som blir lastet over.

Tror jeg skal anbefale dem pakken: "NHN-Flex, høy 5. 2Mb. 5 epost. 2800kr mnd. engangsavgift 19 140 kr"

Lenke til kommentar

Det er jo ikke akkurat mye. Med tanke på at hjemmekontor skal brukes, med store bilder som blir lastet over.

Tror jeg skal anbefale dem pakken: "NHN-Flex, høy 5. 2Mb. 5 epost. 2800kr mnd. engangsavgift 19 140 kr"

Jeg har ikke inngående kjennskap til akkurat dette produktet, men jeg ville trodd det var en synkron 2Mbit ja. Altså samme hastighet begge veier. Jeg ser en telenor SHDSL linje for bedrift koster 1990,- pr mnd. På NHN er det vel litt mer rundt det en bare selve linjen også, så prisen er vel ikke helt på åkern.

Høy etablering har nok med sikkerhetsutstyret som sikkert skal opp. Sist jeg var bort i en sånn løsning var det en dyr cisco router som var med + at det kommer en kar og ordner klar linje og konfigurerte nettverket riktig.

Om firmaet bare skulle hatt 2 brannmurer og en terminalserver på en "åpen" sone så hadde vi nok snakket om iallefall 60-70.000,- i varer og arbeid + da en kost på 2000,- pr mnd. Da hadde de også vært "helt alene" på nett, og ikke en del av et nettverk.

Endret av tdipower
Lenke til kommentar

Det er nok bare å innse at du ikke kan sammenligne nhn med noe som helst annet ift pris på tjeneste.

Det bedriften også må se på er "Norm for informasjonssikkerhet i helse-, omsorgs- og sosialsektoren" (eller bare "normen") som finnes på www.normen.no. Er du tilknyttet nhn er du avtalerettslig forpliktet til å følge denne.

Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...