Gå til innhold

Mulig forretningside for litt ekstra inntekt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lå våken i går og tenkte litt på hvilke muligheter det finnes for en liten ekstra inntekt. Da slo det meg; juletiden er rett om hjørnet (såfremt du står ved den andre siden av kvartalet ;) ) og da er det jo salg av juletrær. I min hjemkommune bor det drøye 1050 innbyggere og det er en rimelig isolert plass. Nærmeste bebyggelse er ca. 2 timer unna med bil så mulighetene for monopol er store.

Altså, rundt jul kommer det (nesten) den samme fyren gang etter gang og selger juletrær til ca. 400 kr. stykket. Det er her min ide kommer inn og jeg vil vite om det kan være mulig fordi det virker nesten for simpelt.

Av 1050 innbyggere kan vi si at 300-350 kjøper et tre, altså 350 er vår kundegruppe. Om den vanlige selgeren har med seg 400 trær og selger for 400 vil han få 350pers*400kr=140000kr. Hva om jeg da hadde på forhånd valgt å kjøpe trærne fra han? Det ville kostet meg 140000kr og siden jeg da ville hatt monopol på juletrær kunne jeg økt prisen mer en han vanligvis har gjort. Altså, om jeg da selger 350 trær for 500kr. stykket så vil det gi meg en inntekt på 175000kr. En liten fortjeneste der, altså. Jeg ville kun trengt å selge 280 trær for å gå i null, så sjansen for pofitt er der. Nå er det selvfølgelig en mulighet for at litt færre hadde kjøpt pga. den økte prisen, men er det monopol så er det monopol (i alle fall nesten).

Så, si meg, høres dette ut som noe som faktisk kunne vært gjennomførbart? Jeg tenker ikke på å gjøre det, det er bare teorien som jeg synes er fristende. Håper jeg får noe feedback på dette og gode råd til forbedringer av min (mulige) plan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel har du husket å legge på skatt, frakt oppevaring og salgsomkostninger?

er du sikker på at du har monopol? og selv om du mener du har det så skal du ikke se bort ifra at en prisøkning kan minske inntekten totalt da flere vil gå til andre for å kjøpe.

sjansen er jo stor for at den selgeren som selger trærene til deg vil ta skaffe flere trær og stille opp som vanlig, med mindre du avtaler monopol... og det er vel ikke lov?

Lenke til kommentar

Takk, takk for alle svar. Er klar over at det er mye jeg ikke har tenkt på, det var bare en sped begynnelse på en tanke.

Når det gjelder mulighetene for monopol så er de naturlige/geografiske forutsetningene perfekte. Det å ta han på pris burde ikke være det største problemet. Om man hadde sett på hvordan prisene hans har steget de siste årene så må det være noe meget spesielt som har skjedd som skal gjøre at han må øke med nesten 100 kroner i året for å tjene på det.

Lenke til kommentar

men hva er planen din?

hvis du kjøper trærne av han så er det ingenting som hindrer han i selge trær der du selger trær.

og siden du kjøper trærne av han vet han hva du må ha for å ikke gå i rødt.

han trenger for såvidt ikke å få deg til å gå i rødt heller bare lite nok i pluss til at du ikke vil fortsette.

hvis han har råd og gidd til det selvfølgelig.

skal du ta opp trær fra andre land eller bruke egne norsk leverandører ja det endrer jo saken litt selvfølgelig, men igjen så må du ikke bare regne inn pris og hvor mye du forventer at du kan ta maks så smile fornøyd når du ser et fint tall.

du må regne hvor mye du må ha per tre for å gå i null, hvor mye du ser på som reelt å ta per tre, så må du regne ut totalkostnadene på å kjøpe, frakte og oppbevare/selge trærne og ikke glemme skatt og eventuell lønn hvis du ansetter noen.

og hva med prisfall på trær når/hvis de blir vanskelig å selge dem? eller de rtærne du ikke får solgt.

MVA på slikt som det du skal til med er vel 24/25 %

og hvis treprisen er 500 ink dette så er jo det 500/1.25=400NOK

og hvis du betaler 400 per tre totalt ja da tjener du ingenting på dette.

jeg sier ikke at dette er umulig men ville regnet skikkelig på dette før du hoppa i det med begge beina.

Lenke til kommentar

men hva er planen din?

hvis du kjøper trærne av han så er det ingenting som hindrer han i selge trær der du selger trær.

[...]

Dette ^

Trådstarter forutsetter her at den vanlege juletreselgaren har ein så begrensa tilgang til juletre at han ikkje kan både selge 350 juletre til trådstarter OG selge 350 juletre i bygda til trådstarter.

Du bør være rimelig sikker på at juletreselgaren ikkje har stor tilgang på råvarer og at folk er villige til å betale 500 kroner for eit juletre (rekner med at dei fleste i bygda skal ha seg ein tur til byen for å kjøpe julegaver likevell så da er det ein rimelig stor sjangs for at dei kjøper juletre der også om dei får det billegare). Det å spytte inn 140k av eiga lomme er risikabelt, spesielt med tanke på at du må trekke frå 350 kroner fra fortjenesten for kvart einaste juletre som du ikkje får solgt.

Om det koster kr 140 000 for å kjøpe inn juletrea og du omsetter dei for totalt kr 175 000 så sitter du igjen med kr 35 000 i fortjeneste forutsatt at du selger alle til den prisen du vil ha (du må nok pårekne å gi rabatt på juletre som ikkje er heilt perfekte, mangler greiner, osv). Dette betyr at dersom du sitter igjen med ein 80-90 tre som du ikkje får solgt til 500 kroner så mister du heile overskuddet og sitter igjen med ein halv skog av juletre som du må kvitte deg med.

Derimot om du skal gjere dette på ein skikkelig måte (og sikkrere) så har du to valg:

1) Finne ein skogeigar som du inngår avtale om å ta ut juletre fra for å selge videre.

Profitten blir mykje større dersom du kjøper råvarer som du sjølv bearbeider til ferdige juletre (hogging, frakt og salg) i staden for å kjøpe eit ferdigprodukt.

2) Inngå avtale med den vanlige juletreselgaren som bruker å være innom. Sidan bygda til trådstarter ligger litt isolert til så kan det godt være at du får hente juletrer frå juletreselgaren sin skog som du kan selge i bygda di mot at den vanlege juletreselgaren får prosentar og slepp å reise sjølv til trådstarter si bygd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...