Joney Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Hei! Jeg studerer for øyeblikket elektronikk på teknisk fagskole i vestfold. I alle år har studenter fra teknisk fagskole gått direkte inn på bachelor-linjen på Høgskolen i Vestfold etter et sommerkurs i matematikk og fysikk. Dette var planen min helt til jeg fikk høre at vi nå av en eller annen grunn kanskje trenger norsk i tillegg. Dette vil si at jeg og mine medstudenter blir nødt til å ta 400 timer norsk eller privatisteksamen for å kunne komme inn på høgskolen i motsetning til tidligere da man kun trengte matte og fysikk. Jeg sendte en mail til førstekonsulenten for opptak ved HIVE og fikk følgende svar: Hei Søkere med relevant fagskole er kvalifisert for ingeniørutdanning uten å ta Norsk 393 timer, men de må ta R1 og R2 og FY2 for å være kvalifisert. Dersom du ønsker å ta andre studier som krever generell studiekompetanse, må du ta Norsk 393 timer. Mvh navn navn førstekonsulent opptak Like etter fikk jeg denne mailen Hei igjen Du må følge litt med ut over høsten. De som bestemmer hvilke lover som skal gjelde for opptak kommer inn i mellom med endringer i siste liten. Mvh navn navn førstekonsulent opptak Slik jeg oppfatter det har vi altså to valg; Vi kan håpe på å komme oss inn på kurs som allerede har startet, og ta dette samtidig som teknisk fagskole år nummer to. For så å risikere at vi overhode ikke trenger norsk i det hele tatt og dermed har kastet bort 10 timer i uka samt masse ekstra arbeid utenom skoletiden. Eller vi kan vente å se, og måtte risikere å måtte ta et helt års forkurs. Det jeg lurer på: Er det faktisk lovlig å endre opptakskravene med en slik indirekte "tilbakevirkende kraft" så sent? Altså utover høsten. EDIT: rettet skrivefeil Endret 6. september 2010 av Joney Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 så vidt jeg vet er det ikke en lovfestet rett å kunne gå rett på bachelor fra teknisk fagskole. vel medm indre man faktisk oppfyller alle kravene det studiet har. Lenke til kommentar
Joney Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 (endret) så vidt jeg vet er det ikke en lovfestet rett å kunne gå rett på bachelor fra teknisk fagskole. vel medm indre man faktisk oppfyller alle kravene det studiet har. Nei, men opptakskravene fra HIVE hentet fra nettsidene dems: Har du bestått 2-årig teknisk fagskole (rammeplan av 1998/99 eller tidligere ordninger) eller 1-årig forkurs for ingeniør og maritim høyskoleutdanning er du kvalifisert uten hensyn til generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav. Har du nyere godkjent teknisk fagskoleutdanning (etter Lov om fagskoleutdanning av 2003) må du ta (R1+R2) og Fysikk 1 i tillegg. Det jeg derimot får inntrykk av er at disse kan bli endret helt plutselig til at vi må ha norsk i tillegg. Leeenge etter at mulighetene for å ta påbygg for norsk før terminstart er en mulighet. Endret 6. september 2010 av Joney Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 har du ikke norsk på fagskolen? det har vi på Mekatronikk i Kristiansand. kanskje ikke nok uansett: hva sier de ansvarlige på skolen din om dette? Lenke til kommentar
Joney Skrevet 6. september 2010 Forfatter Del Skrevet 6. september 2010 har du ikke norsk på fagskolen? det har vi på Mekatronikk i Kristiansand. kanskje ikke nok uansett: hva sier de ansvarlige på skolen din om dette? Får ikke nok nei. Og de sier de skal ta det opp med HIVE. Ikke at jeg tviler på at de finner utav det. Men for hver uke som går skrumper mulighetene inn. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) så vidt jeg vet er det ikke en lovfestet rett å kunne gå rett på bachelor fra teknisk fagskole. vel medm indre man faktisk oppfyller alle kravene det studiet har. Nei, men det er et viktig prinsipp at enhver skal kunne forutsi sin egen stilling. Fra og med 1. januar 2010 er det innført en regel om at man får ikke generell studiekompetanse av fullført fagskoleutdannelse uten å ha fullført norskkravet (på 393 timer), jfr opptaksforskriften § 2-4. For å få generell studiekompetanse må du altså i utgangspunktet ha tre år (eller tilsvarende) norskundervisning. Endringer i opptaksforskriften blir normalt annonsert i oktober-november, og trer i kraft 1. januar. Så en endring med virkning for opptaket til skoleåret 2011/2012 vil bli annonsert nå i høst og tre i kraft 1. januar 2011. Dette er de spesielle opptaksreglene som gjelder nå, dvs for skoleåret 2010/2011: - 3-årig ingeniørutdanning Matematikk (R1+R2) og Fysikk 1. Søkere med 2-årig teknisk fagskole etter rammeplan fastsatt av departementet 1998/1999 og tidligere studieordninger eller bestått 1-årig forkurs for ingeniørutdanning og maritim høgskoleutdanning fyller kravene for opptak uten hensyn til de spesielle kravene som er fastsatt her. Søkere med nyere godkjent teknisk fagskoleutdanning må dokumentere tilsvarende kunnskaper. For søkere med generell studiekompetanse som blir tatt opp til treterminordning, og for søkere som tas opp til spesielt tilrettelagt ingeniørutdanning med grunnlag i fagbrev/svennebrev, jf. § 3-3, gjelder ikke det spesielle opptakskravet ovenfor. - 2-årig ingeniørutdanning Søkere må dokumentere toårig teknisk fagskoleutdanning fra relevant linje. Merk at de spesielle kommer i tillegg til de generelle, det vil si at hovedregelen er at du må ha generell studiekompetanse etter opptaksforskriften kapittel 2 (for deg vil dette innebære å ta norsk), og i tillegg fylle ett av de spesielle vilkårene nevnt i sitatet, jfr opptaksforskriften § 4-4. Alternativt må du fylle ett av vilkårene i forskriftens kapittel 3 og i tillegg ett av de spesielle vilkårene nevnt i sitatet ovenfor. Det mest aktuelle unntaksvilkåret er §§ 3-3 og 3-4 fjerde strekpunkt: § 3-3. Unntak fra kravet om generell studiekompetanse for opptak til spesielt tilrettelagt ingeniørutdanning Institusjoner kan ta opp søkere som ikke oppfyller kravene til generell studiekompetanse til spesielt tilrettelagt ingeniørutdanning, jf. § 2-1 første ledd, og § 4-4 fjerde strekpunkt. Det forutsettes at søkerne har relevant fagbrev eller svennebrev. § 3-4. Unntak fra kravet om generell studiekompetanse for opptak til enkelte arkitektur- og tekniske fag Det gjøres unntak fra kravet om generell studiekompetanse for følgende studier: (...) - 2-årig ingeniørutdanning Studiet er tilpasset søkere som har bestått 2-årig teknisk fagskoleutdanning fra relevant linje. Som vi da ser slipper man krav om generell studiekompetanse hvis man søker seg inn på toårig utdannelse etter toårig fagskole, jfr. § 3-4 fjerde strekpunkt og § 4-4 femte strekpunkt. På bakgrunn av det jeg ser ut fra HiVEs hjemmesider virker det som om bachelor i ingeniørfag, elektronikk er en slik "spesielt tilrettelagt ingeniørutdanning" som § 3-3 sikter til. Det vil si at man slik reglene er i dag ikke trenger generell studiekompetanse dersom man har den relevante bakgrunnen høgskolen krever. Dersom høgskolen ønsker å endre opptaksreglene sine bør de, av hensyn til forutberegnelighet, endre den med virkning fra neste skoleår. Men opptakskonsulenten burde virkelig være i stand til å svare på hvorvidt høgskolen planlegger å endre sammensetningen i graden. Aaaany questions? EDIT: Link til opptaksforskriften. Endret 6. september 2010 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå