casu Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Min kone og jeg er nå blitt separert. Vi har to barn. Vi eier to biler og et hus sammen. Jeg mottok arv etter min mor for mange år siden. De pengene ble i sin helhet brukt til nedbetaling av gjeld på nykjøpt leilighet (den gangen). Vi har etter det eid en leilighet og et hus, i tillegg til dagens hus... Kan jeg kreve skjevdeling for tilsvarende verdi på arven av leiligheter og hus?? Eks: Arv på 50 tusen og leil kostet 400 tusen, det tilsvarer 12,5%, har jeg da krav på 12,5% av salgssummen og på ny igjen ved kjøp og salg av neste leil og hus??? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Du kan kreve skjevdeling på arv ja. Nøyaktig hvordan regnestykket vil se ut tror jeg du skal ta med en advokat. Skjevdelingsregelen er ganske innfløkt og kranser veldig mange faktorer så det er uansett smart å ta dette til en advokat. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Regelen lyder: "Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." Jeg vil ikke uten videre si at verdier du arvet for "mange år siden", og har vært gjennom flere boligkjøp faller under "klart føres tilbake". Her må man se på rettsavgjørelser, og eventuelt kontakt en advokat.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Regelen lyder: "Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen." Jeg vil ikke uten videre si at verdier du arvet for "mange år siden", og har vært gjennom flere boligkjøp faller under "klart føres tilbake". Her må man se på rettsavgjørelser, og eventuelt kontakt en advokat.. Min første tanke i denne saken at når pengene er brukt om, og om igjen, så fremstår det ikke klart at pengene i dag kan henføres tilbake arven. Verdistigning i mellomtiden, med mer vil jo tale for at pengen slik jeg ser det gradvis har gått inn i større investeringer. Det ville jo uansett fremstår noenlunde urimelig at investering feks i 1990 siden pga arv, skal kaste av seg like mye i 2010 tatt i betraktning inflasjon og prisstigning m.m. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå