Gå til innhold

Har skjermen mye å si i 3DMark03?


alex100

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får en ikke høyere score når en setter Hz til eks 60, i forhold til 120Hz da.

 

Nei, men er ikke helt sikker på hvordan vsync påvirker alt dette, tror at det er omvendt av det du sier.

 

Selvfølgelig får man det. Men det har jo ingenting med skjermen å gjøre likevel, den sluker jo bare signalene den får. Et skjermkort jobber "dobbelt" så hardt ved 120Hz kontra 60Hz, satt på spissen altså.

Lenke til kommentar
Får en ikke høyere score når en setter Hz til eks 60, i forhold til 120Hz da.

 

Nei, men er ikke helt sikker på hvordan vsync påvirker alt dette, tror at det er omvendt av det du sier.

 

Selvfølgelig får man det. Men det har jo ingenting med skjermen å gjøre likevel, den sluker jo bare signalene den får. Et skjermkort jobber "dobbelt" så hardt ved 120Hz kontra 60Hz, satt på spissen altså.

 

3dmark skrur av vsync, slik at skjermkortet jobber uavhengig av skjermen. Derfor har refreshraten ingenting å si for scoren.

Lenke til kommentar
3dmark skrur av vsync, slik at skjermkortet jobber uavhengig av skjermen. Derfor har refreshraten ingenting å si for scoren.

Nå er ikke jeg helt sikker på vsync er/gjør, men kjøres 3DMark i 120Hz kontra 60Hz, sier det seg selv at skjermkortet jobber hardere. Samme som å kjøre 32bits farger kontra 16bits.

Lenke til kommentar
3dmark skrur av vsync, slik at skjermkortet jobber uavhengig av skjermen. Derfor har refreshraten ingenting å si for scoren.

Nå er ikke jeg helt sikker på vsync er/gjør, men kjøres 3DMark i 120Hz kontra 60Hz, sier det seg selv at skjermkortet jobber hardere. Samme som å kjøre 32bits farger kontra 16bits.

Det sier seg ikke selv. Det er ikke en større jobb for et skjermkort å levere 120 enn 60hz så lenge ramdacen dens støtter det (og det gjør den). Du kan se det som at kortet leverer en konstant strøm med bilder, det er irrelevant for det kortet om du deler det opp i 60 eller 120 bilder i sekundet. Oppdeliningen til Mhz er praktisk talt det siste den gjør, den har kalkulert bildet for lenge siden. Først lager den bildet, så går det gjennom noe filter greier, så blir bildet levert til "levering". Det er der den "deles opp" i Hz. Kortet jobber like hardt uansett, du vil ikke få bedre score om du slår av skjermen (0Hz) enn om den står på 150Hz.

At det er forskjell i 16bits og 32bits har du rett i, det er fordi det har med størrelsen på texturene. 32bits gjør at du må lagre større textures på grafikkortets RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...