Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan bli henvist til psykolog?

Gjest grcha

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger sårt å bli henvist til psykolog, og det er ikke mulig å få noen time med legen min før den 24. spetember. Da skal jeg inn i samtale, også tar vi det videre derfra om jeg skal bli henvist eller ikke.

Men jeg har ingen mulighet til å vente så lenge. Jeg er redd for meg selv og noe må gjøres snart. Hvordan kan jeg bli henvist til en psykolog?

Jeg har ikke råd til å gå dit på egenhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg trenger sårt å bli henvist til psykolog, og det er ikke mulig å få noen time med legen min før den 24. spetember. Da skal jeg inn i samtale, også tar vi det videre derfra om jeg skal bli henvist eller ikke.

Men jeg har ingen mulighet til å vente så lenge. Jeg er redd for meg selv og noe må gjøres snart. Hvordan kan jeg bli henvist til en psykolog?

Jeg har ikke råd til å gå dit på egenhånd.

Fram til du får frikort må du betale utgiftstaket uansett. Det slipper du vel ikke unna.

Du er ikke nødt til å gå til din fastlege for å bli henvist. Be om å få snakke med en annen lege på kontoret i stedet for, eller dra direkte til legevakten om du mener du er til fare for deg selv eller andre.

Lenke til kommentar

Hei

Fastlegene er betalt for å ha akuttimer tilgjengelig. Når en trenger time så skal en få det i løpet av samme dag eller dagen etter. Da er det ikke lett å forstå hvordan legen din ikke har tid før 24.sept.

Hvis du ikke kan vente til du får henvisning av legen din, kan du gå til Legevakten. Flere legevakter har også et tilbud om livskrisehjelp. De vil også kunne hjelpe deg til å få hastetime ved nærmeste DPS, hvis du trenger mer hjelp.

Når det gjelder betaling til psykolog, kan du gå inntil tre ganger uten legehenvisning hos psykologer med driftsavtale (dvs er under frikortordningen), men problemet er at de fleste har mange måneders venteliste.

Mvh

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...