coolpix Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Hei! Kjøpte meg for et år siden et pent brukt E510. Veldig fornøyd med kameraet, bruker det oftes i ferier. Er på ingen måte noen ekspert som fotograf, bruker stort sett autokanppen. Skal til NY i november, og tenkte å stikke innom B&H og kjøpe meg ny linse. Men hva skal man ha? Noen som kan anbefale en type linse som er kjekk å ha..? (Makro,vidvinkel tele osv.) Tenkte da på hva som er lurt å ha for å få fler bruksområder for kameraet. Lest at noen objektiv tar bedre bilder i mørket enn andre. Stemmer dette, og hva heter i tilfelle disse. Som dere sikkert har skjønnt så kan jeg neste ingen ting om optikk og kamera generellt. All nyttig info taes imot med STOR takk!! Lenke til kommentar
Cax Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 (endret) Jeg vil foreslå å kjøpe et lyssterkt objektiv, det synes jeg er det mest anvendelige etter kitobjektivet med mindre du nesten bare bruker kameraet utendørs i godt lys. Et fint alternativ er http://www.bhphotovideo.com/c/product/460542-REG/Sigma_300107_30mm_f_1_4_EX_DC.html som er ganske godt og ganske rimelig. Det vil gjøre det mye lettere for deg å fotografere innendørs uten blits. Alternativt kan du kjøpe en blits, som vil gi andre resultater, men som kan være veldig givende. Hvis du er interessert i portrettfotografering kan du også velge http://www.bhphotovideo.com/c/product/560582-USA/Sigma_310_107_Normal_50mm_f_1_4_EX.html som gir et snevrere synsfelt men samme lysstyrke. På samme synsfelt, altså med 50mm brennvidde, finnes også et av verdens mest optisk perfekte objektiver: http://www.bhphotovideo.com/c/product/301932-REG/Olympus_261003_50mm_f_2_0_Macro_ED.html Også den god til portretter, men med halvparten av lysmengden fra SIgma 50/1.4. Til gjengjeld er det også et makroobjektiv som er et ekstra bruksområde som er veldig verdifullt om man er interessert i den type fotografering, men dessverre har det også medført at fokusmekanismen ikke er så rask. Veldig lange teleobjektiver vet jeg ikke om er så interessant til generelt bruk, det er mer hvis du har noe spesielt du ønsker å fotografere som du ikke kan komme innpå. Om du er interessert i noe slikt er for eksempel http://www.bhphotovideo.com/c/product/489407-REG/Olympus_261056_40_150mm_f_4_5_6_Zuiko_ED.html et kjekt lite objektiv som er ganske godt og upåklagelig pris på. Et annet alternativ vil være å oppgradere fra objektivet du har, for eksempel til dette: http://www.bhphotovideo.com/c/product/590390-REG/Olympus_261060_14_54mm_f_2_8_3_5_II_Zuiko.html Det gir lengre tele (litt), bedre bildekvalitet og klarer seg bedre i lite lys. Det er også mer solid bygget og tåler støv og vannsprut rimelig bra. Til gjengjeld er det litt større og tyngre. Så Sigma 30/1.4 eller 50/1.4, Olympus 50/2, 40-150 eller 14-54 tror jeg vil gi deg flere gode bilder, og de er alle i en prisklasse man kan betale, særlig om man er hos B&H. Alternativt, eller gjerne i tillegg, vil jeg foreslå å prøve denne blitsen: http://www.bhphotovideo.com/c/product/532280-REG/Metz_MZ_48316OP_mecablitz_48_AF_1_TTL.html Les denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Lykke til, og spør om du lurer på noe mer Endret 9. september 2010 av Cax 1 Lenke til kommentar
coolpix Skrevet 7. september 2010 Forfatter Del Skrevet 7. september 2010 Tusen takk for et meget flott svar. Er det rart man elsker forum..? Jeg tror at det jeg trenger er et lyssterkt objekt. Har tenkt på blitz, men er redd det blir litt mye stress å ta den av og på. Er som sagt en hobbyfotograf, og tar ca 50/50 bilder inne og ute. Vil du si at det blir merkbart bedre bilder innendørs i dårlig belysning med en av de to lyssterke objektene du nevnte? Er egentlig det jeg trenger, et objektiv som "erstatter" blitz.. Det teleobjektet du viste var den jeg hadde sett meg ut, 50-150?? til ca 110 dollar. Det må jeg si er rasende billig, og kan være kul å ha om man skal zoome litt. Men denne er vel ikke mer lyssterk en kitlinsa, eller? Mulig jeg kommer med fler "teite" spørsmål, men spørr man ikke får man ikke svar helelr.. hehe På forhånd takk!! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Du kommer til å ta mange fine nærbilder og portretter med 50 mm f/2'ern til Olympus. Har den selv. Men: Den er et nært teleobjektiv, så det er ikke spesielt nyttig til generell fotografering når du er på ferie. Om du skal på ferie, så er det 12-60mm f/2.8-f/4 som gjelder. Om du har råd. Nydelig objektiv, de ekstra 2 mm på den vide enden er deilig å ha av og til. Med 60mm kommer du også ganske nærme på ting som er litt langt unna. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 7. september 2010 Del Skrevet 7. september 2010 Tusen takk for et meget flott svar. Er det rart man elsker forum..? Jeg tror at det jeg trenger er et lyssterkt objekt. Har tenkt på blitz, men er redd det blir litt mye stress å ta den av og på. Er som sagt en hobbyfotograf, og tar ca 50/50 bilder inne og ute. Vil du si at det blir merkbart bedre bilder innendørs i dårlig belysning med en av de to lyssterke objektene du nevnte? Er egentlig det jeg trenger, et objektiv som "erstatter" blitz.. Det teleobjektet du viste var den jeg hadde sett meg ut, 50-150?? til ca 110 dollar. Det må jeg si er rasende billig, og kan være kul å ha om man skal zoome litt. Men denne er vel ikke mer lyssterk en kitlinsa, eller? Mulig jeg kommer med fler "teite" spørsmål, men spørr man ikke får man ikke svar helelr.. hehe På forhånd takk!! Et ƒ/1.4-objektiv vil helt klart hjelpe på i lite lys. Hvis du zoomer litt inn med objektivet du har i dag er kanskje det laveste blendertallet du får ƒ/4. Det betyr at det bruker 8 ganger så lang tid på å ta bildet som ƒ/1.4-objektivet gjør, og det gjør en stor forskjell. I tillegg er det lettere for fokussystemet å jobbe, siden det nyter godt av den økte lysstyrken. Men, du vil komme til et punkt der det tar for lang tid også med ƒ/1.4 og høy følsomhet i kameraet. På det punktet kan det også bli vanskeligere å fokusere. En blits vil hjelpe deg med fokuseringen siden den har et rødt lys som lyser opp området det skal fokuseres på. 40-150 er like lyssterkt som kitobjektivet ja, men siden det har et snevrere synsfelt trenger det likevel mer lys for å kunne gi skarpe bilder, siden bevegelsene i kameraet mens du fotograferer slår sterkere ut. Nå er det jo slik at man som oftest bruker slike objektiver innendørs, men når det mørkner ute eller når det bare er skikkelig overskyet kan det også være til tider vanskelig å få nok lys til et slik objektiv. Er det fint vær er det ikke noe problem. Hyggelig å hjelpe, bare kom med dumme spørsmål, det kan hende det hjelper andre som leser som lurer på det samme også. Lenke til kommentar
dags Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Olympus E-510 er et glimrende kamera. Jeg brukte et sammen med et Nikon D300 på safari i Sør-Afrika og Zimbabwe for to år siden. E-510 gir svært god definisjon, tekstur og høy detljoppløsning. Det har også innebygd IS som gjør at du klarer deg bra med begrenset lysstyrke i objektivene. Til all-round kan jeg anbefale Oly ZD 14-54 eller ZD 12-60. Tenker du på teleobjektiv vil enten Oly ZD 40-150, ZD 70-300 eller ZD 50-200 være bra valg. Er vidvinkel interessant, kommer det litt an på hvilket all-round objektiv du har valgt, men Oly ZD 9-18 vil være et bra kompromiss. Det er vel kanskje lommeboka som vil være mest avgjørende for valgene for de fleste av oss? Ikke glem at det finnes gode, brukte alternativ også, f.eks. på www.foto.no : http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi Her får du en god Olympus lenke: http://wrotniak.net/photo/43/index.html Lykke til med en fin hobby! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Litt mer: Et objektiv er mer enn sin lysstyrke. Fokallengde er også svært viktig. 50mm f/1.4 eller f/2, på fourthirds har disse en ekvivalent vokallengde (EFL) på 100mm, noe som tilsier at de ikke er spesielt brukbare til generell fotografering. Ikke har de zoom, og utsnittet er rimelig trangt. Det er generelt lurt å nevne bruksområder når man anbefaler objektiver. Sigma 50mm f/1.4 og Olympus 50mm f/2 er begge veldig fine portrettobjektiver og Olympus'en har veldig god nærgrense, men til generell fotografering er de altfor trange. Husk også at fokallengde er viktig for hva slags lukkertider du kan regne med at blir skarpe (det blir litt mer komplisert når du har IS som E-510 har): Uten IS bør du holde deg raskere enn 1/50 sek på 25mm og 1/100 sek på 50mm (formelen er altså - 1/EFL sek). I tillegg er noen støere på hånda en anndre. Og med IS kan du dele dette tallet med omtrent 4-6, slik at du kan regne med at 1/10 sek på 25mm går ganske greit. MEN: Da begynner du for alvor å løpe inn i at folk beveger på seg. Du har sikkert oppdaget dette allerede. Fordelen med lyssterk optikk er at du kan oppnå 1/50 sek i mindre lys enn du kan med lyssvak optikk. Dessverre er det dårlig utvalg med lyssterk optikk til fourthirds, uten at det koster skjorta. Forresten, 14-54'ern til Olympus går for å være bra saker. Har bare aldri prøvd den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå