Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feil i ip adresse

Anbefalte innlegg

Hei!

Beklager hvis denne blir postet på feil sted.

Jeg har problemer med en pc og printer. Etter bytte av nettleverandør har printeren slått seg vrang. (Stor Canon flerfunksjonsmaskin)

Internett virker fint på pc. Men pc får ikke kontakt med printeren. Da jeg søker etter ip adresse for å legge inn rette innstillinger så kommer denne opp:

192.168.1 .200

det ”mangler” to tegn etter ett-tallet i tredje kolonne. Skriver jeg mellomrom får jeg beskjed om invalid tegn, putter jeg det inn uten å gjøre noe blir det galt, også med nuller….

Noen som har opplevd dette som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mangler ikke to tegn etter 1 tallet i ip adressen. Mange leverandører bruker nettopp slike ip adresser. Så hvis 192.168.1.200 er adressen du får opp når du søker etter printeren så kan den adressen være rett.

Sjekk ip adressen til PCen din, skriv cmd i søke feltet (Windows 7) i Vista skriv cmd i Start<Kjør, deretter skriver du ipconfig. Du vil da få opp ip adressen til PCen din.

Lenke til kommentar

IP-adresser er angitt i byte (tallverdi fra og med 0 til og med 255). Dette medfører at 001 og 1 er samme verdi.

Noe annet er hvilke IP-adresser du har i nettet ditt nå etter bytte av nettleverandør. Printeren bør ha adresse i samme nett som maskinene dine. Har din PC en adresse som 192.168.1.x så skal du kunne nå printeren.

Lenke til kommentar

Etter bytte av nettleverandør har printeren slått seg vrang.

Fikk du en ny "boks" i huset da du byttet nettleverandør?

("Boks" = ruter, rutermodem, modem, e.l.)

Internett virker fint på pc. Men pc får ikke kontakt med printeren. Da jeg søker etter ip adresse for å legge inn rette innstillinger så kommer denne opp:

192.168.1 .200

Når du skriver at du "søker etter ip adresse", mener du da at du søker etter printerens IP-adresse ved å kjøre et Canon-program på PC'en?

Det er ikke utenkelig at den IP-adressen printeren ble satt opp med ikke lenger er kompatibel med det subnettet som PC'en og routeren din nå bruker.

edit: Men dette skal det gå an å fikse!

En ting du kan gjøre er å åpne et kommandovindu på PC'en og skrive: ipconfig /all

Post teksten som da kommer opp på skjermen.

(Et kommandovindu kan f.eks. åpnes ved å klikke på Start, klikk så på Run..., og skriv cmd i tekstboksen som kommer opp.)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...